Eerste echt eigen woonconcept van Livingfurn zit in de lift

Toen Matthijs Bakker 21 jaar geleden als backpacker op de terugweg vanuit Australië in Indonesië terechtkwam werd het zaadje geplant om teak meubelen te gaan importeren als groothandel. Hij startte Livingfurn, dat inmiddels uitgegroeid is tot een bloeiende onderneming met in totaal 15 medewerkers in Elst. Het bedrijf levert collecties onder eigen naam  en als white label aan andere ondernemingen en heeft sinds 2014 een eigen merk; BRIX. Samen met Sales Director Raymond Klein (sinds 2010 werkzaam bij het bedrijf) zet Matthijs zich vol energie in om van BRIX een begrip te maken wanneer het gaat om casual furniture: “BRIX is een collectie voor jonge mensen en voor zij die nog jong van geest zijn.”

Livingfurn bestaat sinds 1998, waaraan dankt het bedrijf zijn succes?

Matthijs: “De betrouwbaarheid van leveren is zeker een van de pijlers. Vanaf het begin heeft dat hoog in het vaandel gestaan: klanten moeten weten wanneer ze een bestelling binnenkrijgen. We leveren al heel lang via online bestellingen en het logistiek proces is in de loop der jaren geperfectioneerd. Daarmee zijn we een stabiele factor in Meubelland.”

Raymond: “Klanten zijn vrij behoudend en stappen niet snel over naar een andere leverancier. Maar stappen ze over, bijvoorbeeld omdat er sneller en zonder klachten wordt geleverd, dan blijven ze ook loyaal. Dat is onze ervaring. Daarom steken we veel energie in de orderbegeleiding en de automatisering van het logistieke proces.”

Matthijs: “We maken ons er niet gemakkelijk van af, of het nu om 1 tafel of om 40 kasten gaat.”

Exporteren jullie ook?

Raymond: “Sinds 2012 zijn we ons meer gaan richten op de export, door aan de beurs in Keulen deel te nemen. Hierdoor staan we ook hier bekend als betrouwbare, en goede leverancier, en hebben we dealers in inmiddels meer dan 17 landen in Europa. Vooral in Duitsland zijn we ontzettend gegroeid, teak is geen Duitse specialiteit, zij hebben historisch gezien niet de band met Indonesië die wij daar mee hebben als Nederlanders. Afgelopen jaar hebben we weer deelgenomen aan de meubelbeurs in Brussel, waardoor we ook bij onze Zuiderburen weer volop in de picture staan. Bij de Nederlandse markt liggen natuurlijk onze roots, en vanuit daar ontwikkelen we onze collecties, maar het is natuurlijk super om te zien dat dat ook in ons omringende landen het ook goed aanslaat.”

Matthijs: “De meubelen van ruw hout lopen ook goed in België, we kunnen gelukkig nog volop aan dit onafgewerkte hout komen voor onze meubelen.”

Livingfurn produceert zelf?

Matthijs: “We hebben eigen productie in Indonesië en vanaf 2016 ook op 2 locaties in India. We hebben mee geïnvesteerd in machines en automatisering. Die les leerden we eerder in Indonesië: de regie nemen door te investeren, want anders glippen de kwaliteit en de leveringstijden je tussen de vingers door.”

Raymond: “Door zelf te produceren houden we ook meer grip om de modellen en is er een vorm van bescherming op het ontwerp van de meubelen. Exclusiviteit. Door onze investeringen ter plekke zijn we in staat om zowel volumes te maken en te verschepen voor grote klanten als bijzondere uitvoeringen voor de individuele winkelier. We ontwikkelen de modellen allemaal zelf, hier in Elst.”

Matthijs: “Ik ben verantwoordelijk voor de orderbegeleiding en de logistieke processen, Raymond is ons gezicht naar buiten toe als Sales Director, maar hij houdt zich ook bezig met de marketing en IT.”

Wat onderscheidt Livingfurn nog meer van andere leveranciers?

Raymond: “We denken echt mee met de klant bij het ontwikkelen van collecties en investeren daar ook in. Wanneer een klant zegt: dat is een leuk model, doe er maar alvast 10, dan plannen we er al 30. Dat is ontstaan vanuit de teakhandel, waarin je een flow moet ontwikkelen zodat de aanvoer niet stopt. Je moet vooruit denken. We willen ook geen nee hoeven te verkopen.”

Matthijs: “Wat ons bijzonder maakt is onze inkoopcapaciteit, onze ervaring van meer dan 20 jaar en ons computersysteem voor de bestellingen. We zijn een echte partner, geen groothandel die zegt : hier zijn je meubelen en zoek het verder zelf maar uit. We hebben een landelijk dekkende servicedienst, voor Nederland en België.”

Raymond: “Ook voor de individuele winkelier leveren we uit voorraad of geven we heel exact aan in welke week we leveren.  Bij ons kan de klant exact op de bon zien wanneer het komt. En hij ziet wat er nog meer in nota staat. In de meeste gevallen staat de order in 99 procent van de gevallen een week na bestelling bij hem voor de deur.”

Matthijs: “We houden veel voorraad, maar door onze ervaring loopt die goed door. Er staat heel weinig dode voorraad. Uiteindelijk weten we voor alle producten een klant te vinden.”

Raymond: “Ons klantenbestand is zo breed dat we ieder voorraadrisico weten te spreiden.”

Sinds vijf jaar brengen jullie BRIX op de markt, wat is dit voor collectie?

Raymond: “De Brix collection kun je herkennen aan het stylish-casual karakter. De collectie kent twee stijlen: Brix-basics en Brix trend. Brix basics staat voor tijdloos , always in style en brix trend voor een meer uitgesproken trendy style. Het assortiment bestaat uit  tafels, kasten, stoelen, verlichting, karpetten en accessoires die je als geheel, maar ook als  losse elementen kunt toepassen.”

Matthijs: “Deze nieuwe stijl wordt, vind ik, prima omschreven door de pay offs Casual Furniture Collection en Easy, Laid-Back Living: het zijn moderne producten die passen bij de brede smaak van nu en die minder stijf en formeel ogen dan zware, traditionele eiken meubelen. Het is losser, jonger, verfijnder en frisser.”

Raymond: “BRIX is een collectie voor mensen die jong zijn of jong van geest zijn. Hout en metaal als combinatie is de handtekening van BRIX. Ongepolijst, ruw hout en staal met zichtbare, ruw aanvoelende lasnaden. De uitstraling van het hout, ondanks dat het een variabel natuurproduct is, komt voor 95 procent met elkaar overeen. Er zit een bepaalde uniformiteit in, geen grote afwijkingen in kleur of patroon. Voor de winkelier hebben we een shop in shop ontwikkeld van 20 vierkante meter waar alle elementen van de collectie in terugkomen, van de meubelen tot de karpetten en de verlichting. We hebben gemerkt dat er behoefte was aan een goede presentatie met uitstraling in kleinmeubelen en deze presentatie vult dat goed in, vinden we. Compleet met planten en verlichting. Ik kwam op het idee voor deze presentatie tijdens een bezoek aan een klant en twee weken later hadden we hem af. Snel schakelen, snel beslissen en snel gemaakt.”

Hoe zijn de reacties op de rebranding tot nu toe?

Raymond: “Alleen maar positief. Het is nu een totaalconcept waarmee de winkelier alle kanten mee op kan. Als losse onderdelen op de winkelvloer of als shop in shop.”

Matthijs: “Het is een collectie met een robuuste basis die een brede groep consumenten aanspreekt. Met trendy materialen en kleuren: donker hout, goud, zwart, ronde vormen.”

Raymond: “We staan ook nooit stil: in september tijdens onze huisshow presenteren we weer items in BRIX waarmee we op de nieuwste trends inspelen. En verder presenteren we dan ook 2 compleet nieuwe collecties bij Livingfurn.”

Het is duidelijk dat het merk en het bedrijf blijven groeien…

Matthijs: “Met het nieuwe magazijn is onze totale voorraad nu 12.000 vierkante meter. Tel daarbij op de huidige totaal vernieuwde showroom van 1.500 vierkante meter en zijn we straks klaar voor de toekomst.”

Raymond: “We groeien inderdaad, maar het is belangrijk dat we de zekerheid van leveren als hart blijven houden van de organisatie. Er zijn steeds minder groothandels, er komen er geen meer bij, dus die basis behouden is essentieel voor ons bestaan. Hoezeer we ook groeien op dit moment.”

Matthijs: “Daar ben ik het helemaal mee eens. Wat je ook verkoopt , als je problemen hebt met leveren dan is het gedaan. Onze eerste vraag aan fabrikanten is dan ook altijd: kunnen jullie volumes draaien? Daar is ons model op gebaseerd. Lukt dat, dan gaan we investeren en bouwen we een band op voor de lange termijn, net als met onze eigen klanten.”

Raymond: “Een groothandel kan alleen functioneren met eigen productie. Eigen modellen, eigen eisen aan de fabriek. Wanneer je niet investeert en de regie niet volledig in handen hebt, zal de continuïteit en betrouwbaarheid  afnemen en de levertijden oplopen.”

Hoe kijken jullie naar milieubewust produceren?

Raymond: “We werken sinds 1998 al met hergebruikt teak voor onze meubelen. Dit schreeuwen we niet van de daken, het is vanzelfsprekend. Wanneer je er de aandacht op moet vestigen is het al snel een trucje, een gimmick. Hout en staal zijn als materialen ook prima herbruikbaar.”

Matthijs: “Bewustwording van milieuvriendelijk en sociaal produceren is er wel bij fabrikanten, maar is aangedreven door wetten en regels, niet door eigen inzicht. Wij begeleiden onze partners en fabrikanten in het proces om  volgens de Europese regels te gaan werken.”

Hoe zien jullie de verhouding online verkoop versus fysieke verkoop?

Raymond: “Online is onmisbaar voor de oriëntatie, maar de verkoop gebeurt naar mijn weten nog steeds voor het overgrote deel in de winkel zelf. De online verkoop is geloof ik nu minder dan 10 procent en dat zal vast gaan groeien, maar er blijft behoefte aan face to face advies. Mensen denken het te weten wat ze willen, maar de keuze is zo enorm dat hulp van de verkoper nodig blijft.”

Matthijs: “Een goede verkoper kan sturen: u komt voor het ene, maar past het andere niet beter bij u? Model X is wat u zoekt, maar de ruimte leent zich beter voor model Y, vindt u dat ook niet? U wilt een groene bank op een antraciet vloer, staat dat? Ik laat het u zien via een configurator. Vereiste is wel daarbij dat de uitstraling van de site en de winkel met elkaar kloppen.”

Tot slot, hoe zien jullie de toekomst voor Livingfurn?  

Matthijs: “We blijven de betrouwbare partner die we zijn. We zijn er voor de winkelier en zijn laagdrempelig, hebben geen minimum afname. We zijn er voor klein of groot, voor online en offline handel.”

Raymond: “Wij zullen ons in de toekomst meer gaan richten op de branding van Livingfurn en haar collecties. Totale concepten aanbieden, zodat je gelijk een complete kooi gestyled en branded kunt verkopen. Storytelling bij meubelverkoop is en wordt nog belangrijker, de beleving van de consument online moet een directe vertaalslag hebben in de winkel, en daar ligt voor ons als groothandel een belangrijke taak. BRIX is wat dat betreft de perfecte voorloper.”