colijn it brengt consumenten beleving naar hoog niveau

Help de klant met kopen

 

 

 

Familiebedrijven in de interieurmarkt zijn niet uitzonderlijk, maar dat één van de meest toonaangevende en vooruitstrevende automatiseerders van de meubelbranche ook een hecht familiebedrijf is, is bijzonder. De drie broers Colijn volgden hun vader Jaap op, nadat deze in 1981 de onderneming startte ten tijde dat IBM net op de markt kwam met ’s werelds eerste PC. Inmiddels telt Colijn IT 50 medewerkers in de thuisbasis Goes en kennen zij nog altijd een onafgebroken focus op de woonbranche.

Met bedrijfssoftware (ERP), product configurator, geïntegreerde webshops en 3D visualisatie biedt het de complete digitale ondersteuning van de bedrijfsprocessen voor groothandels en retailers; zowel ketens alsook zelfstandige winkeliers. Marc Colijn, Managing Director: “Wij bieden onze klanten innovatieve software die hen sterker maakt. Bijvoorbeeld door middel van verkoop stimulerende oplossingen waarbij de beleving van de detaillist én die van de consument centraal worden gesteld.”

“MET ONZE CONFIGURATOR LOPEN WE VOOROP.”

Configureren en visualiseren
Visualisatie verhoogt aantoonbaar de conversie in zowel het online kanaal, alsook de fysieke winkel. Dit varieert van 20% tot 70% en dat zijn significante verbeteringen. Dat is ook waarom daar een sterke focus ligt in het ontwikkelen van hun software. David Colijn, Product Manager: “Vijftig procent van wat wij maken is gericht op het registreren en optimaliseren van processen en datastromen, de andere helft heeft betrekking op het kunnen configureren en visualiseren van wat de detaillist daadwerkelijk te bieden heeft en waar de consument op zoek naar is. Het is dus een combinatie van kosten besparen en klanten helpen kopen.” De mogelijkheden in visualisatie die het bedrijf kan bieden zijn zeer indrukwekkend, toch verzekert Marc dat dit slechts de kers op de veel grotere automatiseringstaart is: “Onze 3D visualisatie, bijvoorbeeld, is geen losstaande applicatie, zoals bij veel andere aanbieders. Onze uitvoerige productconfigurator maakt integraal deel uit van ons softwarepakket iONE en is daardoor ook volledig geïntegreerd in de administratieve en logistieke processen.”

David voegt daar aan toe: “Met onze configurator als onlosmakelijk deel van het totale pakket lopen we voorop. Alle producten voor het interieur kunnen in de configurator worden opgenomen, waarbij de detaillist zelf, of op basis van leverancierscatalogi, de configuraties kan beheren. Men kan dus zelf modellen en uitvoeringen toevoegen, vervangen of prijswijzigingen doorvoeren.” Marc: “Consumenten stellen vervolgens zelf of in overleg met 

 

de detaillist hun meubel samen via de configurator en het definitieve ontwerp kan eenvoudig in een verkooporder geplaatst worden, zowel in de winkel als online.Efficiënt, geen kans op foute bestellingen en altijd up to date in aanbod, informatie, levertijd en tijdstip van bezorging.”

Beleving
Colijn IT voert als slogan “Beleef IT”. De broers en hun medewerkers zetten met hun oplossingen ook daadwerkelijk in op software die een ongekende beleving creëert. Niet alleen bij hun klanten zelf, maar ook vooral bij de eindgebruiker, de consument. Marc: “Beleving is een abstract begrip. Meer beleving in de winkel dankzij licht, muziek, geur? Wij denken dat slimme technologie een cruciale rol speelt in de winkelervaring anno nu en dat hier de sleutel ligt om aan de hoge verwachtingen van de consument te kunnen voldoen en zelfs te overtreffen. Met behulp van onze software kan men net dat beetje extra service leveren, wat een groot effect heeft op de emoties van de klant. Het kunnen bieden van een antwoord nog vóórdat de vraag opkomt.” De professionele uitstraling die men verkrijgt door goede automatisering speelt een enorm belangrijke rol in de winkelervaring van de consument. Met een tablet de klant, on the spot, via productconfiguratie, de mogelijkheden en combinaties van talloze producten laten zien die de klant aanspreken. Dit oogt niet alleen herkenbaar, snel en efficiënt. Het is het ook. Het draagt bij aan het over en weer enthousiasmeren van klant en verkoper. Aan de beleving van detaillist en consument.

 

Snelheid
Wat iedere klant wil is een snelle, efficiënte verwerking van een order bij de leverancier tot de levering aan de klant en zelfs de zorg voor de klant nadien. Tijdens het snel doorklikken van het gewenste model kan de winkelier dankzij de software van Colijn IT zonder complicaties accessoires toevoegen aan de bestelling: nog een extra kussen bij de bank of een vloerkleed? Prima. Daarna de order afronden en elektronisch direct betalen. Maar ook wanneer een opdracht niet in één keer tot stand komt, biedt automatisering uitkomst: opslaan en wachten tot uiteindelijke bevestiging en betaling. “Inspelen op de behoefte aan bedenktijd bij klanten en de order daarna alsnog snel verwerken, hoort voor ons ook bij het bieden van beleving”, aldus Marc.

Helderheid
Teleurstellingen kunnen worden voorkomen of ver- zacht door middel van eenduidige en heldere communicatie wat ook grotendeels geautomatiseerd kan worden. David: “Mensen willen direct online kunnen zien hoe het met hun order gaat. Voor webwinkels is dit al lange tijd gangbaar en men wil dezelfde beleving met bestellingen vanuit de fysieke winkel.” Dus laat de actuele voorraad en levertijd zien, al tijdens het aan- koopproces. Klanten kunnen tijdens het confi gureren al besluiten: deze uitvoering is niet op voorraad, wil

ik er op wachten of kies ik voor een andere optie die sneller in huis is? Door helderheid in communicatie wekt de detaillist vertrouwen op, wat enorm belangrijk is bij relatief dure aankopen. Dankzij het online klantenportaal dat Colijn IT biedt, weet de klant precies hoe het met de order staat, waar en wanneer men die informatie wenst. Het portaal is er ook voor het aan- melden van een klacht, bijvoorbeeld bij beschadiging bij aflevering. Klanten kunnen zelf, op ieder gewenst moment, hun serviceaanvraag aanmaken en eventueel foto’s uploaden die de situatie verhelderen. De winkelier houdt de klant via het portaal geautomatiseerd op de hoogte van de door de

 

klant ingevoerde serviceaanvraag. En wanneer er geleverd kan worden, kunnen klanten zelf via het portaal aangeven wanneer ze thuis zijn om de bestelling te ontvangen. Het geeft de klant het gevoel van controle en de winkelier bespaart het een enorme hoeveelheid tijd.

Meeleven
Waar Colijn IT ook op attendeert, is de meerwaarde van het met regelmaat blijven communiceren tijdens de levering. “Ook al hebben ze het zelf al gezien via het klantportaal, klanten vinden het toch prettig wanneer de winkelier meldt dat het langverwachte bankstel er over een paar dagen is. Maar ook bij minder goed nieuws: de levering is vertraagd. De klant weet het al, maar toon empathie en begrip voor zijn ongemak via een berichtje. Zoiets blijft langer hangen dan je denkt”, aldus Marc. “Onze systemen dragen bij aan die uniforme uitstraling: productinformatie, prijzen, voorraad en levertijden zijn hetzelfde online als in de winkel en worden centraal aangestuurd door onze software. Iedere winkel is weer anders, net als iedere winkelier. Wij denken altijd mee met onze klanten: wat heb je nodig om de omzet te verhogen? Wat doe je al? Wat kan er nog beter?”

Balans
Met behulp van 3D technieken meer modellen tonen en meer opties bieden, op dezelfde vierkante meters (of minder) en tegen lagere kosten. Maar de broers zijn zich ook bewust van de beperking van digitale weergave: “Een scherm geeft licht af, een stof niet. Houd daarom bij voorkeur een echte stofstaal bij een visualisatie zodat de juiste verwachtingen worden gecreëerd bij de consument over stof en kleurechtheid”, aldus David. Zijn broer waarschuwt voor het presenteren van een oerwoud aan configuratie-mogelijkheden.

Samenwerken
Colijn IT werkt samen met veel gerenommeerde namen als HABUFA, IMG, Seats and sofas, Verberckmoes, De Berckelaer en Woonboulevard Poortvliet en leveren hun software ook in België en het Verenigd Koninkrijk. Ze lichten, tot slot, nog een tip op van de sluier over de volgende grote ontwikkeling: in samenwerking met HABUFA ontwikkelt Colijn een unieke roomplanner, waarbij ruimtes in 3D kunnen worden nagebootst, modellen van HABUFA in 3D in die ruimte kunnen worden geplaatst en geconfigureerd om verschillende indelingen en combinaties te kunnen proberen. David: “Binnenkort worden we allemaal tijdreizigers: we zetten een VR bril op onze neus en we zijn volledig ondergedompeld in een realistisch ogende ruimte die in werkelijkheid nog niet bestaat en daarin staan we dan op werkelijke schaal onze inrichtingen te ontwerpen en meubels te configureren die nog geproduceerd moeten worden.” Marc: “Dat is het leuke van ons werk: we verleggen vaak zelf de grenzen van onze mogelijkheden.”

Dit artikel is deze week gepubliceerd in Interior Business Magazine #6. Ontvangt u deze nog niet? Neem een abonnement!