De NOS meldt dat uit een onderzoek van Q&A onder 5000 consumenten duidelijk is geworden welke winkelketens als onmisbaar worden gezien en welke juist niet. De NOS: “Steeds meer winkelketens komen in de gevarenzone. Ze vernieuwen te weinig en weten onvoldoende klanten aan zich te binden waardoor hun toekomst zeer onzeker is.”

Het onderzoek stelde, onder andere, de vragen: welke keten vindt u het meest onmisbaar en welke winkel maakt u blij? Kruidvat, Rituals, IKEA, Albert Heijn en de ANWB komen er goed uit. Niet geheel verrassend, dit is al jaren waar Midden-Nederland zijn of haar spullen koopt. Deze winkels zijn ook sterk aanwezig op internet, hebben veel vestigingen en vernieuwen hun aanbod met zeer grote regelmaat. Onderaan de lijst van 200 ketens vinden we Marskramer, Spar, CarpetRight en de NewYorker kledingzaken.

Ketens worden hoe dan ook niet gezien als fijne lokaties om iets te kopen. Volgens het onderzoek blijkt slechts 8 procent van de ketens uit de vragenlijst een spontane glimlach op het gezicht te toveren. Dit is bij namen als Dille&Kamille,  Ekoplaza, Hans Anders en Rituals. Van 7 procent wordt zelfs gezegd dat ze niet gemist zouden worden, zoals Trendhopper en Perry.

Volgens Q&A is het aantal toppers beperkt, maar het aantal tobbers heel groot. Onderzoeker Frank Quix zegt daarover tegen de NOS: “Ik vergelijk het met sport: daarin heb je ook maar een beperkt aantal wereldkampioenen. Die grijze middenmoot is groot en groeit nog steeds. Dat heeft er vooral mee te maken dat betere ketens steeds beter worden en middenmoters blijkbaar niet veel geld overhouden om er iets aan te doen. Vergeet niet: de economie groeit wel, maar de bestedingen in winkels vallen toch nog steeds tegen.” Quix verwacht daarom dat de komende jaren nog meer winkels het loodje leggen. “En of dat dan hele ketens zijn, dat hoeft natuurlijk niet. Het kan ook dat een keten verder gaat met minder vestigingen.”

Waardering voor een keten staat of valt met een webshop. Daarom staan bedrijven als Aldi, Big Bazar, Dirk, Hubo, Keuken Kampioen, Primark en Tuincentrum Overvecht niet in de top 200. Wie ook geen webshop heeft, maar waarvan de ondervraagde consumenten het niet erg vinden en het zelfs wel begrijpen in prijsvechter Action. De uitslag van het onderzoek wordt vandaag gepresenteerd op vastgoedbeurs Provada, waar de bezoekers uiteraard zeer benieuwd zijn naar wie consumenten het liefst willen zien in een te verhuren of te verkopen winkelpand.