Volgens kleureninstituut Pantone is dit de kleur van dit nieuwe jaar: Living Coral. Meubelen, gordijnen, verlichting, behang, verf, kleding, accessoires: deze kleur gaat dit jaar (en voor de massa volgend jaar) in grote schaal verschijnen, thuis en op straat. En waarschijnlijk ook online.

Pantone omschrijft de kleur als volgt: “Levendig en toch zacht. PANTONE 16-1546 Living Coral omarmt ons met warmte om ons te verwarmen en te beschermen in deze constant veranderende tijden.” Wat hiermee wordt bedoeld? We zitten allemaal in onze digitale bubbel en beschouwen elkaar en de buitenwereld als bedreigend en zoeken troost in warme kleuren en zachte, ronde vormen. Slim bedacht door het instituut en naadloos passend bij deze tijdgeest van zwijgende menigten met ieder een scherm voor zijn of haar neus. Het instituut formuleert al 20 jaar een kleur van het jaar. Vorig jaar was het Ultra Violet (paars) en in 2017 Greenery (tussen mosgroen en lime in en vorig jaar overal te zien).

Pantone vervolgt: “Als reactie op de invloed van digitale techniek en social media op ons dagelijks leven zoeken we naar authentieke ervaringen waar we in weg kunnen duiken. We zijn op zoek naar echte verbinding en intimiteit. Sociaal en bewogen, vrolijk en actief. Dat is wat deze kleur oproept. Living Coral komt tegemoet aan onze behoefte aan optimisme en blije tijdsbesteding, aan ons verlangen naar een speelse expressie.” Waarbij we voor het gemak vergeten dat we zelf het monster van social media hebben opgebouwd, dat ontsnappen aan de tijdsgeest van alle tijden is en dat speels door het leven gaan een luxe is die helaas niet voor iedereen is weggelegd. Maar dit terzijde.

“PANTONE Living Coral is een zorgzame, natuurlijke kleur die tegelijkertijd prima past binnen het kader van social media.” Ik voorzie dus een hoop koraalroze instagram en pinterest berichten de komende tijd…

Ingmar van der Hoek ingmar@businesscontentmedia.nl