In een uitzending over ouderenmisleiding van tv-programma RamBam (BNN-Vara) wordt stoelenleverancier Prominent op de korrel genomen. Een van de programmamakers gaat undercover aan de slag als verkoopmedewerker en een ‘undercoverbejaarde’ wordt als klant naar een winkel gestuurd met de opdracht zich ‘zoveel mogelijk te laten aansmeren. Een stoel waarmee geadverteerd is voor 1800, wordt zo met alle extra’s ongeveer twee keer duurder. Ook wordt de nep-klant een korting aangeboden die ze alleen krijgt bij snel beslissen. De verkopers die (overigens onherkenbaar) in beeld worden gebracht houden er pittige verkooptechnieken op na. Ook wordt het leveren van maatwerk door Prominent in twijfel getrokken, het lijkt alsof  confectiematen naar maat worden aangepast.

 

Dunne lijn

Humberto Tan is een van de gezichten van Prominent. Hij krijgt van het programma de kans om te reageren. “Verleiden mag, misleiden niet. Soms is die lijn heel dun en daar moet je gewoon zuiver mee omgaan”, zegt hij. Een reactie van Prominent komt aan het eind van de uitzending kort in beeld. Daarin valt te lezen: “Bij Prominent zijn we trots op het feit dat we in de branche het hoogste scoren op klanttevredenheid. Juist daarom herkennen wij ons niet in het beeld dat RamBam over ons schetst.  Prominent is een bedrijf dat stoelen in het hogere marktsegment verkoopt. Onze klanten kunnen een stoel naar eigen wens laten samenstellen, en daarvoor zijn honderden combinaties en maatvoeringen mogelijk. Wij noemen dat maatwerk. Onjuist is dat Prominent koste wat kost stoelen zou willen verkopen. (…) De wensen van de klant en klanttevredenheid staan hierbij centraal. (…) Ook wij maken fouten, die lossen we direct op en daar leren we van.”

 

Reactie

Geertjan van Olst, directeur van Prominent, laat desgevraagd aan Interior Business weten te willen leren van de uitzending. “Dus gaan we er met de hele organisatie vol tegenaan om het nog beter te doen voor de klant.”