11 vragen aan Nederlandse ontwerpers/designers van naam en faam

Ontwerper Piet Boon is een echte Zaankanter: nuchter, praktisch ingesteld en innovatief. Hij startte zijn loopbaan als aannemer maar ontwikkelde zich gaandeweg tot een autodidacte designer. Hij geeft sinds 1983 (en sinds 1986 samen met Karin Meyn) leiding aan Studio Piet Boon in Oostzaan met ruim 60 medewerkers. Inmiddels is het werkgebied van de Studio wereldwijd en het multidisciplinaire team ontwerpt bekroonde woningen, zakelijke projecten, hospitality omgevingen en een uitgebreid assortiment aan producten. Sinds 2003 heeft Studio Piet Boon een eigen meubelcollectie en ontwerpt de studio daarnaast onder andere vloeren, lichtarmaturen en tafelgerei. Inmiddels zijn er ook Piet Boon Kitchens en Piet Boon Bathrooms. In Oostzaan zijn ook de drie showrooms gevestigd waar bezoekers alle facetten van het merk Piet Boon kunnen ervaren.

1: Wat heeft u ooit doen besluiten om ontwerper te worden?

Piet Boon: “Wat is er nou mooier dan om iets te bedenken dat daadwerkelijk gebouwd wordt; producten en gebouwen die je opnieuw kunt bezoeken en mij uiteindelijk zullen overleven.”

2: Wat zijn volgens u de kenmerken van een geslaagd ontwerp, een goed design?

“Door mijn ervaring als ondernemer in de bouw heb ik dit nuchtere, praktische DNA altijd vastgehouden in mijn bedrijf. Natuurlijk hebben we onze design signature maar voor ons is het vertrekpunt altijd de klant, we ontwerpen ten slotte niet voor ons zelf. Zijn of haar leven, wensen en perspectieven vormen de basis van ons creatieve proces maar ook de omgeving is heel belangrijk in hoe wij een ontwerp opbouwen. Tijdloosheid, comfort, esthetiek en onze consistente keuze in gebruik van kleuren die de ruimte, de voorwerpen belangrijk maken en voor balans zorgen, zijn hierin vaak de basis. Dit vind je ook terug in onze ontwerpfilosofie. Functionaliteit is daar een wezenlijk onderdeel van. Iets ontwerpen dat er prachtig uitziet, maar niet vanuit de gebruiker bedacht is, heeft voor ons geen waarde.”

3: Wat was uw eerste ontwerp waarvan u dacht: dit is een goed ontwerp.
En waarom?

“Mijn eerste eigen huis in Oostzaan. Een nieuwe stolpboerderij die we op een authentieke wijze hebben gebouwd met echt hout, in een vierkant. Ik was 28 maar wist al goed dat het gebruik van duurzaam en tijdloos materiaal mijn voorkeur had. Het staat er nu 35 jaar en er is niets aan veranderd. Dit tijdloze ontwerp en gebruik van materialen was de basis van alles wat daarop volgde.”

4: Welke voorwerpen hebben uw voorkeur om te ontwerpen? En welk voorwerp heeft u nog niet ontworpen en zou u graag ontwerpen?

“Bij Studio Piet Boon denken we meer in totaalconcepten en vanuit ruimtes dan in losse voorwerpen. Maar in deze tijden waarin we veel thuiswerken kan ik me voorstellen dat we een bureaulamp ontwerpen. Het is een prachtig voorwerp dat zowel een functie als een esthetiek moet hebben. Verlichting is sowieso een mooi product om mee te werken. Bijzondere lampen, zoals die van Studio Molen, spelen dan ook geregeld een hoofdrol in onze ontwerpen”

5: Wat is het grootste verschil tussen in opdracht ontwerpen en vrij werk/ voor eigen merk?

“Het blijft altijd een eer als iemand je het ontwerp van zijn of haar woning, gebouw of project toevertrouwt. We willen de verwachtingen altijd overtreffen. Qua ontwerpen is er niet echt een verschil, ieder ontwerp is persoonlijk en moet voldoen aan alle hoge eisen. Ons DNA zie je in elk ontwerp terug; of het nu gaat om een beach villa, een hotel, een bank of een outdoor tafel.”

6: Welke materialen om mee te werken hebben uw voorkeur en waarom

“Natuurlijke materialen, deze vind je terug in al onze ontwerpen en Piet Boon producten. Zoals het hout in onze outdoor collecties, materialen die eigenlijk alleen maar mooier worden gedurende de tijd. Studio Piet Boon werkt wereldwijd van Japan tot New York en Bonaire, we kijken altijd naar de mogelijkheden voor het gebruik van lokale materialen. Duurzame materialen die lokaal geproduceerd worden en een lange levensduur hebben, hebben altijd de voorkeur”

7: Hoe heeft u de rol van een ontwerper zien veranderen in de afgelopen jaren?

“Inmiddels telt onze Studio ruim 60 medewerkers, waarvan de helft ontwerper is. We werken met een internationaal team en met klanten van over de hele wereld. Ik kan niet meer overal bij zijn. Dat hoeft ook niet, we hebben zoveel getalenteerde mensen in dienst. Daarnaast is het mooi om te zien dat de keuze en beschikbaarheid in duurzame materialen steeds groter wordt. Natuurlijk heeft de huidige technologie daarbij geholpen. Waar ik als een van de eerste in 1999 nog aan het pionieren was om mijn huis duurzaam te verwarmen, zie je nu legio mogelijkheden voorbijkomen. Of het nu gaat om zonnepanelen, gebruik van de wind, of een duurzaam ontwerp, we proberen in al onze projecten ons steentje bij te dragen.”

8: Wie zijn van invloed geweest op uw werk tot nu toe? Wie zijn uw inspiratiebronnen?

“We hebben een jong team en zij delen van alles. Opvallende trends, nieuwe restaurants, samenwerkingen en nieuwe technologie. Normaal reis ik ook veel en maak van alles foto’s. Ik raak geïnspireerd door dingen die ik dagelijks op straat zie, mooie verouderde materialen bijvoorbeeld. Maar ook door de passie van anderen voor bijvoorbeeld een specifiek materiaal, een lokaal ambacht of voor kunst.”

9: Met welke andere ontwerper zou u wel eens willen samenwerken en waarom?

“Voor een project in Korea hebben we ooit met de Japanse autodidactische architect Tadao Ando mogen werken. Echt een voorrecht. En met een waanzinnig resultaat. Voor dit highend, ecologisch-duurzame golf- en ski resort met privéwoningen gelegen rond een museum, kregen wij de opdracht om een privéwoning te ontwerpen en in te richten. Omdat de Koreaanse cultuur de nadruk legt op het belang van het beschermen van de natuur, creëerden we een organisch plan dat naadloos integreert met het omringende landschap. Het huis heeft een eigen vorm – grafisch en gedurfd – en weerspiegelt de visuele taal die tijdens deze opdracht werd gebruikt. Voor het exterieur zijn extra lange bakstenen van lokaal graniet gebruikt, waardoor het huis bijna uit de grond lijkt te groeien. Het ontwerp is gemaakt voor een klant met een verfijnd gevoel voor stijl, dus bij het kiezen van de materialen hebben we gezorgd voor een balans met het rustige kleurenschema. We noemden de routing de ‘stroom van de rivier’. Het begint bij de ingang van het huis als een klein bergstroompje. Daarna wordt het breder en omvat het meer lucht en ruimte, voordat het eindigt met een weids panoramisch uitzicht over de weelderige bergachtige omgeving. Omdat de eigenaar een fervent kunstverzamelaar is, was het huis van binnen een mix van oosterse en westerse items.

10: Wat ziet u als een heersende trend in design op dit moment?

“Wij concentreren ons op onze kracht; het ontwerpen van tijdloze designs. We gebruiken rijke materialen die met de tijd mooier worden en items met verborgen hightech functies die daarmee comfort, gemak en een optie bieden om ecologisch duurzamer te zijn. Ook gebruiken we graag lokale en natuurlijke materialen. Dat geldt ook voor het kleurgebruik in onze ontwerpen en de kleurechtheid van het materiaal dat we gebruiken. We zien dat het leven buiten steeds meer naar binnen wordt gehaald, niet alleen door gebruik van natuurlijke materialen maar ook de overgang tussen de verschillende ruimtes wordt vloeiender.

11: Wat zijn uwambities als ontwerper voor de komende periode?

“Als ontwerper, maar ook als eigenaar van Studio Piet Boon, kan ik zeggen dat ik terugkijk op meerdere geweldig mooie projecten en samenwerkingen. En ook nu kijken we uit naar nieuwe samenwerkingen die zijn gestart, zoals voor het Rosewood Hotel in Japan en in het voormalige Paleis van Justitie in Amsterdam. Het is te gek om zo’n mooi en uniek hotel te mogen ontwerpen in onze eigen stad. Ik ga er geregeld langs om de ontwikkelingen te bekijken, zo’n paleis met zoveel historie is in elke fase mooi. Ondanks dat de bouw nog wel even duurt geniet ik van een dergelijk project in eigen land.”

Dit artikel heeft u kunnen lezen in Interior Business Magazine 6-2021. Gemist? Kijk hier voor een abonnement!