Messehallen der Koelnmesse – Luftaufnahme

De beurs imm cologne als internationale business hub met als zwaartepunt de Europese en de Duitse markt zet de motor weer aan! “Na 2 jaar afstand is het eindelijk weer mogelijk om elkaar te ontmoeten”, aldus Matthias Pollmann CEO van Koelnmesse.

“Deze editie van imm cologne wordt de eerste interieurbeurs na de pandemie-pauze waar belangrijke trends en innovaties voor de branche aan een internationaal publiek worden getoond”, zo vervolgt hij (waarbij hij gemakshalve Parijs en Milaan even over het hoofd ziet). De betekenis van imm cologne komt naar voren in de cijfers van de afgelopen 15 maanden waaruit blijkt dat de Duitse meubelmarkt nog steeds de grootste is als het om meubelomzet gaat. “De imm cologne biedt toegang tot de belangrijke Duitse markt. Via de Duitse inkoopgroepen die komen op de beurs is het een belangrijk platform voor internationale meubelproducenten”, zo zegt Jan Kurth, voorzitter van de Duitse vereniging van de meubelindustrie VDM.

Maar ook los van de Duitse markt is deze beurs een belangrijk ontmoetingspunt voor de internationale meubelhandel. “Een fysieke beurs wordt zeer gewaardeerd door de branche, het wordt gezien als een normalisatie na de pandemie. Producten echt kunnen zien en voelen, netwerken, trends spotten en bestellen, ze maken deel uit van handelingen die weer hun weerslag hebben op hoe de winkelier zich presenteert aan zijn publiek”, aldus Christian Haeser, directeur van de Duitse winkeliersvereniging voor meubelen en keukens BVDM. “De herstart van imm cologne, uitgebreid met een vernieuwende, digitale component, is hiervoor het juiste signaal aan winkeliers.”

Hoe staat mijn bedrijf er voor na de pandemie? Heb ik nog wel de juiste partners? Heb ik de juiste producten? Vergelijken kan weer dankzij deze beurs. Door persoonlijk van gedachten te wisselen komen de antwoorden sneller dan van achter een toetsenbord of telefoon. Wat heeft goed gewerkt voor me tijdens de pandemie? Op wie kon ik vertrouwen met leveringen? Wie heeft me verder geholpen en wie niet? Allemaal vragen die na een bezoek aan de beurs wellicht beantwoord zijn. Dit geldt uiteraard ook voor deelnemers die op zoek zijn naar samenwerking of die nog eens goed over hun klanten hebben nagedacht.

“Van het internationaal uitwisselen van kennis profiteert iederen”, zegt Claire Steinbrück, directeur van imm cologne. “Wie succesvol wil zijn moet de markten en de spelers kennen. Ook buiten de eigen landsgrenzen. Door de jaren heen hebben we gezien dat de kwaliteit van de beursbezoeker is gestegen, oftewel: ze zijn steeds meer beslissingsbevoegd om in te kopen.” Het team van haar en Pollmann zet zich in om nog meer Europese topbeslissers uit de handel en interieurprofessionals naar Keulen te halen als bezoekers. “De beslissing om naar een beurs te komen wordt veel spontaner en dichter op de beurs gemaakt als voorheen. We merken op dit moment weer een grote interesse in de beurs van bezoekers. De wens om elkaar weer te zien is groot”, zo zegt Pollmann. Op dit moment is meer dan 70 procent van het beursoppervlak verkocht.

Nog een aantal interessante cijfers van de VDM over de Duitse meubelmarkt:

Meubelproductie in Duitsland in het eerste halfjaar van 2021: een waarde van 8,3 miljard Euro, waarvan 5,6 miljard (67 procent) voor de eigen markt en 2,8 miljard bestemd voor de export (33 procent).

Totaalomzet van de Duitse meubelhandel met het buitenland over het eerste halfjaar van 2021: 9,2 miljard Euro, waarvan 4,2 miljard export (45 procent) en 5 miljard import (55 procent).

Belangrijkste exportlanden van Duitsland:

Frankrijk: 719 miljoen Euro (17 procent van de export), Zwitserland: 598 miljoen Euro (14 procent), Oostenrijk: 521 miljoen Euro (12 procent)

Voornaamste importlanden van Duitsland:

Volksrepubliek China: 719 miljoen Euro (30 procent van de import), Polen: 598 miljoen Euro (27 procent), Italiaanse fabrikanten: 521 miljoen Euro (4 procent).