Verkoopversneller met vele mogelijkheden

HomeDecoHub is als interieuradviesprogramma veelzijdig, toegankelijk en praktisch

“HET BRENGT PARTIJEN BIJ ELKAAR EN VERSTERKT ONS ALLEMAAL. WINNING TOGETHER”

 

 

Colijn Group is een gekende specialist in het ontwikkelen van digitale hulpmiddelen voor de interieurbranche met meer dan 40 jaar ervaring. Het bedrijf uit Goes brengt met HomeDecoHub een digitaal platform op de markt dat interieuradvies en het zeer realistisch visualiseren van een interieur combineert met direct orders plaatsen op een eenvoudige, praktische en betrouwbare wijze. David en Marc Colijn lichten het systeem toe. Marc: “ Bestaande gebruikers van HomeDecoHub ervaren een zeer hoge conversieratio van 70 tot 80 procent van voorstel naar order in de winkels. Dit is een tool waarmee iedere verkoper, en daarmee iedere aangesloten leverancier, direct resultaten boekt.”

 

Homedecohub is inopzet bewust zeer gebruiksvriendelijk gehouden. Er is geen uitgebreide training nodig en iedere verkoper, van zaterdaghulp tot ervaren kracht, kan er direct mee aan de slag. Er wordt vanuit de browser gewerkt, dus het programma werkt op ieder gewenst apparaat (zoals een tablet of telefoon) op elke plek in een showroom. De retailer hoeft zelf geen collecties van leveranciers te actualiseren, dit gebeurt vanuit de aangesloten leveranciers. De configuratie en visualisatie gebeurt met echte producten in bestaande opties. David: “Alle beschikbare opties die in de praktijk mogelijk zijn worden getoond, niets meer of minder. Dus geen fantasievolle uitvoeringen die helemaal niet leverbaar zijn.”

 

WINNING TOGETHER

“HomeDecoHub is een betrouwbare gids die echt helpt bij het verkopen.” Met HomeDecoHub worden adviezen en projecten snel en eenvoudig worden gevisualiseerd om de eindklant het vertrouwen te geven om te kopen. Met als resultaat: meer verkoop, minder fouten, minder retour zendingen en daardoor minder verspilling. Uiteindelijk zal het zelfs mogelijk zijn om direct vanuit HomeDecoHub offertes en orders te genereren die direct in het systeem verwerkt kunnen worden. Marc: “Het is een systeem dat doorlopend wordt geactualiseerd en geoptimaliseerd dankzij de voortdurende dialoog tussen leveranciers, retailers en onze medewerkers. Samen maken we dit systeem tot een structureel succes. Het brengt partijen bij elkaar en versterkt ons allemaal. Winning together.”

 

VERWACHTINGEN OVERTREFFEN

HomeDecoHub is zeer geavanceerd in het natuurgetrouw weergeven van alle elementen van de interieurinrichting: van zitmeubel tot salontafel, van eetkamer set tot dressoirs, van verlichting en vloerbedekking tot accessoires, raambekleding, vloeren, behang en beplanting. De configurator biedt de mogelijkheid om ramen en deuren op schaalniveau snel en eenvoudig in te tekenen met bijbehorende lichtinval voor extra realisme. Het zo natuurgetrouw digitaal nabootsen van een woonsituatie is inmiddels een onmisbaar gegeven in de branche.

David: “Consumenten verwachten dat een retailer een dergelijke configuratie en visualisatie in huis heeft en ook beheerst. Zij kunnen producten en de combinatie van items in een ruimte vaak niet goed inbeelden. Past het bij elkaar? Hoe ziet dit product er in deze uitvoering uit? Staat het mooi en past het allemaal wel in de ruimte? Wanneer een retailer geen helpende hand kan uitsteken stelt 51 procent de aankoop uit en 36 procent ziet er zelfs geheel van af! Dus moeten we de verwachtingen van de consument in configureren en visualiseren zelfs overtreffen. Dat lukt met HomeDecoHub.” Marc voegt hieraan toe: “We zijn constant bezig met wat een klant in een winkel mag verwachten, net zoals retailers dit doen. We willen niet dat retailers te laat inspelen op de behoeften in de winkel.”

 

GEEN 1 OP 1,MAAR 1 OPVEEL

Het platform is dan ook echt bedoelt om leveranciers en retailers zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen. Marc: “Het is geen 1 op 1 systeem maar 1 op veel: de retailer staat in contact met alle aangesloten leveranciers en de leverancier met al zijn aangesloten retailers. We hadden al een tijd een Room Planner in ons aanbod, HomeDecoHub is de overtreffende trap omdat het zo realistisch mogelijk kunnen tonen, aanpassen en combineren van producten van verschillende leveranciers in één ruimte daadwerkelijk leidt tot meer orders. Ook voor minder ervaren verkoopmedewerkers.”

 

 

GEMOTIVEERDE MEDEWERKERS

Marc: “Onze ervaringen tot nu toe leren dat medewerkers het een fantastisch systeem vinden om mee te werken. Hiervoor hoef je nog niet eens alle technische kennis te hebben van een product, je laat direct zien waar de consument naar vraagt en wat er mogelijk is aan opties van de leverancier. Dat zorgt voor betrouwbaarheid, overtuiging en efficiëntie. Het draagt ook bij aan het werkplezier en zo houd je als retailer gemotiveerde medewerkers ook langer vast.”

David toont hoe eenvoudig de omtrekken van een ruimte te tekenen zijn: in een paar minuten staat er een ruimte op het scherm waarin wanden, vloer, eventuele hoeken en nissen, ramen en deuren en de eerste meubelen al ingetekend zijn. Er kan ook een bestaande plattegrond vanaf Funda worden ingeladen voor nog meer snelheid en realisme. David: “In tegenstelling tot andere systemen, duurt het geen halve of hele dag; maar in twee, drie minuten verschijnt er een realistisch beeld op het scherm dat de verkoper samen met de klant kan verfijnen.” Tijdwinst is dan ook een ander pluspunt van configureren in HomeDecoHub.

 

“EEN EFFICIËNTERE, LEUKERE MANIER OM TE VERKOPEN IS ER NIET”

 

MEENEMEN IN FASES

David laat zien hoe een verkoopmedewerker de klant in fases meeneemt op de reis door diens toekomstige interieur. “Ik kan een visualisatie voorbereiden aan de hand van een eerste gesprek of ad hoc ter plekke beginnen met tekenen en invullen van een ruimte. Stap voor stap gaan we samen het interieur creëren: de vloer, de wanden, de zitmeubelen, de tafel, de kasten, de verlichting, de gordijnen, eventueel ook accessoires en kunstwerken. Ze gaan met een compleet interieur de deur uit, afhankelijk van het aanbod van de retailer.” En dit allemaal vanaf dezelfde plek, zonder de showroom op en neer te hoeven lopen.

Marc: “Nadat men de beoogde meubels heeft kunnen bekijken in de showroom, ligt focus geheel op het scherm en de visualisatie van de woonwensen. Hij wijst er op dat HomeDecoHub ook oneindig veel meer combinaties kan laten zien dan dat er mogelijk is in de fysieke winkelruimte: “Retailers worden ontzorgd en leveranciers weten precies wat er getoond kan worden en wat niet. Dat voorkomt verwarring, fouten en teleurstelling bij iedereen.”

 

WERKEN MET BESTAANDE PRODUCTEN EN OPTIES

David kleedt een ruimte verder aan en verfijnt deze tot in de kleinste details: een andere stof op een stoel? Een paar klikjes en klaar. De vloer in een ander legpatroon? Idem dito. “Maar ik ben altijd gebonden aan de opties die een leverancier invoert, ik kan niet buiten de lijntjes kleuren. Het zijn allemaal echte producten die actueel en verkoopbaar zijn.”

Marc: “Bij een ander bekend programma kan je geen sectionele hoekbank configureren volgens business rules, bij HomeDecoHub wel. Bij andere programma’s kan de fantasie op hol slaan om uitvoeringen samen te stellen die niet in werkelijkheid leverbaar zijn, met alle gevolgen van dien. Hiermee creëert men verwarring en schept het juist niet de duidelijkheid die de consument nodig heeft om met vertrouwen te kopen. Ons systemen voorkomen deze teleurstellingen.”

 

SUPER REALISTISCH

Opvallend zijn de super realistische renders die na een paar minuten verfijnen en een druk op de knop verschijnen. Eventuele twijfels worden weggenomen, zo leert de ervaring: “We werken met datamachines in de cloud, dat zorgt voor die snelheid en het op ieder apparaat kunnen laten zien. Bij andere systemen ben je gebonden aan een vaste computer met beperkte grafische mogelijkheden, bij HomeDecoHub heb je dit niet”, zo legt David uit. De klant gaat direct met een gedrukte render of een pdf-document in de mailbox naar huis.

Marc: “Die snelheid van werken en delen is ook een belangrijk marketingtool voor leveranciers, zo merken we. Zij gebruiken inmiddels HomeDecoHub ook als een alternatief voor een dure en bewerkelijke foto shoot. De renders laten zich goed combineren met echte foto’s, bijvoorbeeld voor social media content of de website.”

 

DIRECT ORDERS GENEREREN

Is de consument akkoord met de rendering en de offerte naar aanleiding van de rendering dan is het in de nabije toekomst mogelijk om direct vanuit de Room Planner van HomeDecoHub direct een order door te sturen naar de leverancier; het werkende prototype bestaat hiervan reeds. De bestelde producten worden exact zoals deze zijn geconfigureerd besteld vanuit de digitale winkelwagen. “Dit kan zowel vanuit onze iONE ERP systemen als vanuit andere bestelsystemen die gekoppeld kunnen worden aan HomeDecoHub”, aldus Marc.

Maar het kiezen voor het all-in systeem van HomeDecoHub maakt alles wel efficiënter en inzichtelijk vanwege de foutloze aansturing van het systeem. “Dit is voor het eerst een evenwichtige driehoek tussen ERP, configuratie en Room Planner waarbij alle drie de zijden even sterk zijn. Dat maakt dit systeem uniek en daarom is er ook al veel belangstelling vanuit het buitenland voor HomeDecoHub”, zo zegt Marc.

 

HET BESTE RESULTAAT VOOR IEDEREEN

“Het snelle configureren en visualiseren wekt echt vertrouwen bij consumenten, zo horen we. Je wordt tegelijkertijd niet aan de hele wereld blootgesteld als leverancier. Merken die exclusief willen blijven voor hun dealers kunnen dit zijn binnen dit systeem.” Tot slot benadrukt hij nogmaals het bedieningsgemak van HomeDecoHub: “Je hoeft geen halve programmeur te zijn om er mee te werken en je bent niet gebonden aan 1 apparaat. HomeDecoHub ondersteunt en vergroot de verkoop op ieder niveau, met het beste resultaat voor iedereen: de consument profiteert van de keuzemogelijkheden en de visualisatie, de retailer verkoopt sneller en meer producten, de leverancier verkoopt daardoor ook meer en verwerkt foutloze orders. Een efficiëntere, leukere manier om te verkopen is er niet.”

 

Quote klant bij TMC Wonen Goes: “Wij waren op zoek naar een nieuwe bank en hadden online al wat rondgekeken. Maar we willen het graag nog even in het echt zien en gaan dan altijd eerst naar TMC. We zagen een mooie bank, maar bij ons zou het in een hoekopstelling moeten en in de winkel stond het als losse 2 en 3-zits. De verkoper stelde voor om de opstelling, zoals wij die wilden, even in te tekenen in HomeDecoHub. Deze naam zei ons niets, maar alles wat helpt om de goeie keuze te maken is natuurlijk welkom.

Binnen no-time hadden we een 3D-tekening van onze woonkamer met de hoekbank. Ideaal! Omdat het toch wat krap zou worden hebben we de afmetingen iets aangepast. Mooie bonus: de verkoper maakte ter plaatse even een rendering van de tekening zodat we aan onze dochter kunnen laten zien wat we gekocht hebben. Echt een aanrader dus! Het neemt een heleboel keuzestress weg en je hoeft niet zelf te proberen een voorstelling te maken van hoe het gaat worden.”

 

Quote verkoper van TMC Wonen Goes: “Zodra het even kan, pak ik HomeDecoHub erbij. Ook als het bijvoorbeeld alleen gaat om een fauteuil of een losse bank. Allereerst zorgt het ervoor dat de klant het niet in zijn of haar hoofd hoeft te visualiseren. Dit neemt al een heleboel twijfel weg omdat ze precies kunnen zien hoe het gaat worden. En met een paar klikken kan je een aanpassing maken qua kleur of opstelling. Daarnaast vind ik het altijd leuk om de ruimte verder aan te kleden. Dus bijvoorbeeld een mooi kleed erbij, een paar lampen of zelfs een kast. Heel vaak zie je dat de klant dit zo over neemt. Je verkoopt dan niet alleen die bank of fauteuil maar ook nog vanalles er omheen.”

 

Quote Jewannes Witte (mede-eigenaar TMC Wonen Goes): “Wij zijn uitermate tevreden over het programma HomeDecoHub en de reden daarvoor is tweeledig. Allereerst zien we in de cijfers terug dat een verkoper een hogere conversie scoort wanneer er gebruikt gemaakt wordt van HomeDecoHub én dat de gemiddelde orderwaarde stijgt. Anderzijds zorgt het bij ons voor een efficiëntieslag en daardoor een kostenbesparing. HomeDecoHub is volledig geïntegreerd in het gehele orderproces.

De keuzes en opties in de tekening worden bepaald door de productcatalogus van de leverancier. Een verkoper kan hierdoor geen onmogelijke opstellingen of kleuren intekenen wat later voor teleurstelling zorgt bij de consument. Op termijn is het zelfs mogelijk om producten uit de tekening gelijk toe te voegen aan de verkooporder in iONE, wat dubbel werk voorkomt. Op dit moment gebruiken we HomeDecoHub voornamelijk in onze formule afdelingen XOOON en Henders & Hazel, maar we werken intensief samen met Colijn IT om ook vloeren-, gordijnen- en andere meubelleveranciers te koppelen zodat we het bedrijfsbreed kunnen gaan inzetten.”

 

Groeiend aantal deelnemers

Wie op de site homedecohub.com kijkt ziet vele voorbeelden van deelnemende merken en fabrikanten aan HomeDecoHub. Dit zijn bekende namen als Avek, Baenks, bert plantagie, Brinker, Bruynzeel Keukens, By-Boo, Coretec, De Eekhoorn, Desso, DTP Interiors, Eijffinger, Eleonora, Eurogros, Gelderland, Hamat, Hay, Hjort Knudsen, IJcoon, Interring, Kluskens, Jess, Label Van den Berg, Leolux, Linteloo, Livingfurn, Lucide Lighting, Macazz, Mline, Mobitec, Nijwie/Le Chair, PMP Furniture, QLIV, Richmond Interiors, Rivièra Maison, Rolf Benz, Studio Henk, Svedex, Tarkett, VitraW.Schillig en de Zuiver Group. Het aantal bedrijven blijft groeien. Colijn Group nodigt iedere retailer uit om gratis een kijkje te nemen op de site en de configuratie en visualisatie functies van HomeDecoHub zelf uit te proberen. www.homedecohub.com

 

Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine, editie maart 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding