Vermissen: groot in eclectische collecties

Eddy Versmissen is samen met zijn zus Jolanda eigenaar van Versmissen in Best. Je kent dit bedrijf vast van de vele mooie projecten, waar zij onderdeel van uitmaken. De stijl van hun merk is eclectisch. Versmissen levert wereldwijd aan midden- tot high- end interieurprofessionals, retailers en hospitalityklanten. Hun producten worden in prachtige hotels verwerkt en in luxe warenhuizen in onder andere Frankrijk, Italië, Spanje, Jordanië en Qatar verkocht. We spreken Eddy Versmissen over het bedrijf. Door Patricia Akkermans

 

De verantwoordelijkheden hebben Eddy Versmissen en zijn zus Jolanda duidelijk verdeeld. Jolanda beheert de financiën en bepaalt de strategische koers, terwijl Eddy zich richt op de ontwikkeling van de collectie en de inkoop. Eddy: “Het dagelijks bestuur en de bedrijfsvoering voeren we samen uit. Daarnaast heb ik persoonlijk contact met een aantal belangrijke klanten. Ook spreek ik regelmatig winkeleigenaren om aan te voelen wat er speelt in de markt en wat hun behoeften zijn.”

 

‘WE ZIJN ACTIEF IN MEER DAN ZESTIG LANDEN’

 

COLLECTIE

De collectie van Versmissen sluit naadloos aan bij uiteenlopende interieurstijlen, van eigentijds tot het nieuwe klassiek. Eddy: “We laten graag zien hoe onze producten in verschillende settings tot hun recht komen en een mooi resultaat opleveren. Met ons uitgebreide assortiment bieden we interieurprofessionals alles wat ze nodig hebben om een sfeer te creëren die aansluit bij de wensen van hun klant en project. Sinds het begin laten we ons inspireren door de stijlinvloeden van ontwerpers en interieurarchitecten van over de hele wereld, gecombineerd met onze achtergrond in antiek. Die mix vormt de basis van ons concept. Het woord ‘eclectisch’ past daar perfect bij en vat goed samen hoe veelzijdig ons aanbod is.”

 

ELECTISCH

De collectie van Versmissen sluit naadloos aan bij uiteenlopende interieurstijlen, van eigentijds tot het nieuwe klassiek. Eddy: “We laten graag zien hoe onze producten in verschillende settings tot hun recht komen en een mooi resultaat opleveren. Met ons uitgebreide assortiment bieden we interieurprofessionals alles wat ze nodig hebben om een sfeer te creëren die aansluit bij de wensen van hun klant en project. Sinds het begin laten we ons inspireren door de stijlinvloeden van ontwerpers en interieurarchitecten van over de hele wereld, gecombineerd met onze achtergrond in antiek. Die mix vormt de basis van ons concept. Het woord ‘eclectisch’ past daar perfect bij en vat goed samen hoe veelzijdig ons aanbod is.”

‘ONZE FOCUS LIGT OP HET UITBREIDEN VAN ONZE COLLECTIE WOONACCESSOIRES, OMDAT HIER GROEIMOGELIJKHEDEN LIGGEN’

 

BEURZEN

Om klanten te ontmoeten, staat Versmissen twee keer per jaar op Maison&Objet in Parijs. Dit jaar komt daar Feria Hábitat in Valencia bij. Daarnaast presenteren ze het merk ook altijd op de Independent Hotel Show in Amsterdam. Eddy: “Ik laat me inspireren door
de grote architecten en stijliconen die ons voorgingen en uiteraard ook door te reizen, sociale media en modeontwerpers. Daarnaast spelen de dagelijkse interacties met klanten en leveranciers een belangrijke rol in mijn creatieve proces.”

 

 

DUBAI

Versmissen levert meubelen en woonaccessoires in het hogere middensegment. Eddy: “In deze interieurzaken staan kwaliteit en exclusiviteit centraal. Vaak hebben ze ook sterke projectafdeling. Deze bedrijven richten dus ook hotels, kantoren of restaurants in. Onze collecties zijn in verschillende landen terug te vinden, met de focus op Europa en het Midden- Oosten. We zijn actief in meer dan zestig landen en leveren aan retail, projectinrichters, architecten en luxe hotels in Europa, evenals aan exclusieve klanten en projecten in bijvoorbeeld Afrika en Zuid-Amerika.

We zijn de vaste leverancier van een grote cosmetica-winkelketen, waaraan we zowel meubels als stylingitems leveren. Sinds 2023 is ons assortiment ook te verkrijgen in een luxe warenhuis in Dubai, in een exclusieve winkel in Jordanië en een in Qatar. Dat zijn zeker mijlpalen. Daarnaast ontwerpen en produceren we voor enkele grotere klanten artikelen die zij onder hun eigen naam op de markt brengen of gebruiken voor styling.”

‘VOORAL IN ONZE SECTOR WAS ER DE AFGELOPEN JAREN NIET VEEL RUIMTE VOOR GROEI’

 

NEARSHORING

De productie van onze meubelen en woonaccessoires vindt plaats in Europa, Azië, India en China. Eddy: “Wij geven de voorkeur aan samenwerking met landen waar vakmanschap, ambacht en goede arbeidsomstandigheden hoog in het vaandel staan. Dat geldt bijvoorbeeld voor Portugal en ons eigen Nederland. Omdat we ons bewust zijn van de milieu- impact, verschuiven we steeds meer productie naar locaties dichterbij. Door nearshoring verkorten we transportafstanden, verkleinen we onze ecologische voetafdruk en dragen we bij aan een duurzamere wereld.”

 

UITDAGEND

Eddy merkt dat de wereld wereldwijd in beweging is. “Momenteel
leven we in een uitdagende tijd. Vooral in onze sector was er de afgelopen jaren weinig ruimte voor groei. Het was eerder een periode van ‘even stilstaan, goed naar de situatie kijken, niet bang zijn voor verandering, en juist de mogelijkheden en kansen aangrijpen.’ In die tijd zagen we een verschuiving in onze omzet, die steeds meer verschoof van de traditionele retail naar de projectmarkt.”

 

CULTUREN

De rasechte ondernemer vindt het ondernemerschap boeiend. “Wat ik
zo inspirerend vind, is de variatie en de dynamiek van het samenwerken met leveranciers uit verschillende landen en culturen. Het geeft me veel voldoening om, ondanks taalbarrières en culturele verschillen, samen mooie producten te maken. Wat ik minder leuk vind aan het ondernemerschap zijn de administratieve en planmatige taken. Ik ben geen kantoortijger, maar ik werk graag met mensen en ben het liefst creatief bezig. De dagelijkse beslommeringen die daarbij komen kijken, vind ik minder inspirerend. Gelukkig nemen mijn zus, mijn vrouw en vele anderen binnen het bedrijf veel van dat soort taken voor hun rekening.”

 

‘WE LATEN ONS INSPIREREN DOOR DE STIJLINVLOEDEN VAN ONTWERPERS EN INTERIEURARCHITECTEN VAN OVER DE HELE WERELD’

 

TOEKOMST

Eddy: “Bij Versmissen zetten we ons in om unieke collecties te ontwikkelen. We richten ons hierbij niet alleen op de B2B-markt, maar breiden onze activiteiten uit naar de B2C- markt door diverse samenwerkingen aan te gaan. Duurzaamheid en de lancering van onze nieuwe webshop later dit jaar zijn daarbij belangrijke speerpunten. We kijken ernaar uit om onze klanten te blijven inspireren met onze meubels en woonaccessoires. Samen bouwen we aan een toekomst, waarin Versmissen synoniem staat voor kwaliteit, innovatie en klantgerichtheid.”

 

Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business magazine editie juni 7, 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding