Nederlandse consumenten hebben in het derde kwartaal van 2025 € 7,7 miljard online uitgegeven, 2 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal online aankopen is met 3 procent gestegen naar 86 miljoen. Het aandeel aankopen via smartphone is gestegen naar 43 procent, daarmee is het aandeel nu gelijk aan dat van laptop en desktop.

Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door NielsenIQ (NIQ) in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL en Betaalvereniging Nederland.

Zowel smartphones als desktops/laptops worden in 43 procent van de aankopen gebruikt. Overige aankopen gaan via de tablet of andere devices zoals de televisie. Het smartphonegebruik bij online aankopen is de afgelopen jaren sterk gegroeid, vooral bij frequente online shoppers. 

Het gebruik van smartphones voor online aankopen laat een duidelijke stijging zien, vooral bij Food/Nearfood (van 42 naar 53 procent) en Home & Living (van 28 naar 43 procent). Bij Food/Nearfood en Kleding (van 47 naar 53 procent) is de smartphone inmiddels het belangrijkste apparaat voor online shoppen. 

Thuiswinkel.org zegt hierover: “Uit eerder onderzoek weten we dat de smartphone de laptop al heeft ingehaald op het gebied van internetgebruik. Dat online winkelen op de smartphone nu ook populairder lijkt te worden dan op de laptop, is voor ons geen verrassing. Veel zien dat webshops op de smartphone steeds gebruiksvriendelijker worden. Het is van belang dat webshops zich bewust zijn van deze verandering en hun webshop hierop aanpassen.” 

Online bestedingen aan diensten nemen af met 6 procent naar € 2,7 miljard, met name door een afname van bestedingen aan Tickets voor Attracties & Evenementen en Pakketreizen. Voor beide categorieën is ook het gemiddeld besteed bedrag per aankoop sterk gedaald (Pakketreizen -11 procent, Tickets voor Attracties en Evenementen -5 procent). Ook het aantal aankopen neemt af binnen diensten met 9 procent, tot 12,3 miljoen. 

Online bestedingen aan producten nemen toe naar € 5 miljard (+1 procent), en het aantal aankopen stijgt naar 73,3 miljoen (+5 procent). Opvallend is de sterke groei binnen de branche speelgoed, waar zowel de online bestedingen (+32 procent) als het aantal aankopen (+16 procent) stijgen. Het gemiddeld besteed bedrag per aankoop stijgt hier met 13 procent. 

Het aantal online aankopen bij buitenlandse webshops groeit met 9 procent tot 11,8 miljoen. Deze stijging komt door meer product aankopen over de grens (+13 procent). Het aantal aankopen van diensten bij buitenlandse aanbieders neemt juist met 7 procent af. China versterkt zijn positie: het aandeel in het totaal aantal cross-border aankopen stijgt in het derde kwartaal van 27 naar 31n procent. Dit komt vooral door meer aankopen in de categorieën DIY/Garden, Home & Living en Speelgoed. De Verenigde Staten verliezen juist 2 procentpunt in het aandeel van online cross-border aankopen.

Het aandeel van iDEAL blijft gelijk op 71 procent. Het gebruik van de creditcard neemt iets af, van 10 naar 8 procent. Deze daling is vooral zichtbaar in de sectoren Food/Nearfood, DIY/Garden, Home & Living en bij Losse Vliegtickets en Accommodaties.

De zomermaanden zorgen elk jaar voor een rustigere periode in de online markt. Mensen zijn vaker op vakantie of gaan eropuit, waardoor zij minder online winkelen. Daardoor valt het aandeel online bestedingen in het derde kwartaal lager uit. Ongeveer 22 procent van het totale jaarbedrag wordt in deze periode uitgegeven. Thuiswinkel.org zegt: “In de laatste maanden van het jaar keert dit beeld weer om. Met de start van de feestdagenperiode verwachten we een duidelijke groei van het aantal online aankopen en het totale bestedingsbedrag.”