Bezoekers aan Ambiente 2019 zullen voor de vierde keer een beroep kunnen doen op de Ethical Style Guide waarin de exposanten staan vermeld die maatschappelijk verantwoord  en/of duurzaam ondernemen. Begin december kwam de achtkoppige jury die bepaalt wie er voor vermelding in aanmerking komen bijeen in Frankfurt. Meer dan 200 nieuwe aanmeldingen uit 41 landen dienden zich aan, 87 hiervan zijn na bestudering door de jury voor het eerst gehonoreerd met een vermelding in het boekje. Hiermee komt het totaal aantal genoemde bedrijven dat de nadruk legt op eerlijk en milieubewust ondernemen op 248.

Waaraan moet een bedrijf voldoen om vermeld te worden in de gids? “Je moet iets hebben, een instelling die nauw aansluit op de doelstelling van sociaal en ecologisch verantwoord ondernemen”, aldus jurylid Kees Bronk van CBI, het centrum voor de promotie van import vanuit ontwikkelingslanden. Mimi Sewalski, CEO  van avocadostore.de, voegt daar glimlachend aan toe: “We hebben veel geleerd sinds we de gids voor het eerst hebben gepubliceerd en zijn daardoor strenger geworden in het toelaten van ondernemingen in het bestand.” De jury heeft ook een nieuw lid: Christina Bocher, Senior Project Manager voor Sustainability & Regulatory Compliance bij verzekeraar Dekra. De juryleden stemden van tevoren de toetsingscriteria nog even op elkaar af: grondstof vriendelijke productie, het in stand houden van traditionele fabricagetechnieken en sociale zorg en gelijkheid voor de productiemedewerkers.

Het resultaat is een verzameling bekende en minder bekende bedrijven die op een of meerdere punten er uitspringen wat betreft mens en milieu. Voorbeelden? De Duitse porseleinfabriek Kahla, het Nederlandse verlichtingmerk It’s About RoMi en het Duitse fairtrade bedrijf El Puente. Het eerste deel van het boekje geeft uitleg over waarom de experts met name dit soort bedrijven zien als een baken van duurzaamheid. Mimi Sewalski over het project Little Sun van de Deense kunstenaar Ólafur Elíasson: “Little Sun brengt licht in regio’s waar geen elektriciteit is. Het zorgt voor iets dat voor ons doodnormaal is: licht bij het lezen, huiswerk maken en werken in het donker.”

De jury heeft goed gekeken of het een bedrijf er echt om te doen is om iets bij te dragen aan deze wereld of dat het een geval van greenwashing is (roepen dat je duurzaam bent vanwege de marketing maar het ondertussen niet zijn). Rudi Dalvai, President van de World Fair Trade Organisation (WFTO): “Ambiente draagt bij aan het promoten van duurzaamheid en geeft een goede voorzet aan bedrijven om hier echt iets mee te doen, om deel uit te maken van de verandering.” Kees Bronk is het daar mee eens: “Ik beschouw het als een eer om deel uit te maken van deze jury. Ambiente is de grootste vakbeurs voor consumentenproducten ter wereld en het is bijzonder dat de beurs duurzaamheid op deze wijze promoot.”

De gids ligt tijdens de beurs (8-12 februari 2019, Frankfurt) overal gratis voor het pakken en is ook online te raadplegen:

ambiente.messefrankfurt.com/frankfurt/en/exhibitor-search.html