Vanmorgen heeft het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aangekondigd dat de wetgeving rond loondoorbetaling bij ziekte wordt aangepast. “Een uitstekende zaak, dat was keihard nodig,” vindt INretail, de brancheorganisatie voor de non-food retail sector. “De huidige wet heeft vanaf de eerste dag niet gefunctioneerd. Het is goed dat belangrijke verbeteringen worden doorgevoerd. Jarenlang hebben we ondernemersvoorbeelden aangedragen om te bewijzen dat de wet niet werkte. Geweldig dat er in 2020 een verzekeringsmogelijkheid komt waardoor je gedekt bent en verplichtingen kunt uitbesteden.“

Nu ben je als ondernemer 104 weken verantwoordelijk voor de loondoorbetaling en alle bijkomende verplichtingen. Dat betekent voor mkb-ers vaak de nekslag omdat ze de extra kosten van vervangende handen die ook nodig zijn en tijd die het allemaal kost niet kunnen dragen.  “De aanpassing van de wet is een belangrijke verbetering. Hier hebben we jaren voor geknokt”, stelt Jan Meerman, directeur van INretail. “Het moest efficiënter, met lagere lasten en minder risico’s voor kleinere bedrijven. Het is een volgende stap naar meer balans in de rechten en plichten van werkgevers bij situaties dat medewerkers langdurig uitvallen.”

“Er gaat een jarenlange wens in vervulling met de aangekondigde ‘MKB ontzorg verzekering’. Verplichtingen en rompslomp kunnen worden uitbesteed. Fantastisch dat de kosten voor mkb ondernemingen tot 25 medewerkers worden gecompenseerd en daarvoor 450 miljoen euro is gereserveerd door de overheid. En heel goed dat het advies van de bedrijfsarts nu wettelijk leidend wordt. Natuurlijk blijft ook in de toekomst een stevige vinger aan de pols nodig. De combinatie marktwerking en verzekeringen heeft toezicht nodig.”

Meerman: “Als medewerkers uitvallen, is dat voor iedereen een ongewenste situatie. Het is geweldig dat werkgevers nu veel gekmakende regels en verplichtingen kunnen uitbesteden zonder dat wordt getornd aan de rechten van medewerkers.”