Ingetogen hotel chic als trend

Richmond Interiors is een vaste deelnemer aan de Meubelbeurs Brussel en ook dit jaar zal het bedrijf uit Obdam aanwezig zijn in de Brussels Expo van 6 tot en met 9 november. Waar normaal de beursstand een mix is van bestaande en nieuwe modellen is de stand voor de komende editie van de beurs voor 95 procent gevuld met nieuwe artikelen. Lex Tiggeler van Richmond Interiors, met een glimlach: “De dames die de stand hebben ontworpen en gaan inrichten hebben me vanaf nu een inkoopverbod opgelegd. Er mag van hen niets meer bij op deze stand van 400 vierkante meter.” 

Gevraagd naar de huidige situatie bij het Noord-Hollandse bedrijf zegt Lex: “Het was een taaie zomer met een ouderwetse vakantie dip. Ik zeg ouderwets omdat we tijdens de twee pandemiejaren hele andere omstandigheden hadden: niemand kon op vakantie en er werd dus flink veel geld besteed aan het interieur. Maar de laatste weken loopt het weer goed, de order intake is gelijk aan die van vorig jaar in dezelfde periode.” Wat wel een verschil is met 2021 is het aandeel van de export voor Richmond Interiors: was dit vorig jaar de helft van de omzet, dit jaar is de verkoop buiten Nederland een stuk prominenter. Lex verklaart dit als volgt: “In Nederland kent iedereen ons en kunnen we samenwerken met wat ik de pareltjes uit de markt noem. In het buitenland groeit onze naam en daarmee onze omzet veel harder op dit moment. De Britse markt groeit enorm hard en in Roemenië verkopen we nu meer dan dat we er inkopen.”

Smaak
Hij merkt ook dat de smaak van de doelgroep binnen Europa steeds meer naar elkaar toe kruipt: “Natuurlijk kom je in een traditionele Duitse meubelwinkel modellen tegen die je nergens anders meer ziet maar voor onze doelgroep, de mensen die houden van hotel chic en een beetje glamour, is de smaak bijna overal hetzelfde en dat helpt ons zeker. Die smaak verandert telkens en wij veranderen mee. In onze collectie kom je bijvoorbeeld geen witte kast meer tegen. Wij maken hotel chic bereikbaar voor een grote groep, maar de mensen die er echt van houden is een relatief kleine groep. Binnen die groep zijn we een grote speler, wanneer je de detaillisten en hun klanten goed bedient dan ben je binnen, zogezegd, en dat is wat we al jaren doen.” De ontwerpen van de groothandel hebben Nederland als uitgangspunt want, zo blijkt, de smaak in ons land is een inspiratie voor overige landen. “We lopen als klein landje voorop. Ooit hebben we een keer een collectie speciaal voor Zuid-Europa ontworpen maar daarmee liepen we achter op wat er werd gevraagd dus dat doen we niet meer. Wanneer het aanslaat in Nederland dan zitten we goed voor het buitenland.”

 

‘In Nederland kent iedereen ons en kunnen we samenwerken met wat ik de pareltjes uit de markt noem’

 

Beurzen
Voor Richmond Interiors zijn beurzen van belang, vooral dus voor het presenteren en verkopen aan buitenlandse partijen “Nederlanders zijn uiteraard ook van harte welkom wanneer we in Parijs staan, maar de focus ligt daar op de lokale markt. Daarom is Brussel zo’n fijne beurs: we zien heel veel Belgische en Nederlandse klanten en hebben een mooie bijvangst met bezoekers uit Frankrijk en Duitsland. Ik hoop dat Nederlandse winkeliers weer meer vertrouwen gaan krijgen in de handel, net zoals hun collega’s in het buitenland. Ik begrijp het wanneer een winkelier na een drukke periode eerst zijn winkel weer op orde wil hebben en dan pas gaat inkopen maar wacht niet te lang of je loopt achter bij wat consumenten online zoeken en vinden.” Lex gaat nog even in op de stand die in Brussel te zien is: “Vrijwel alles is dus nieuw en als trend zien wij dat gematteerd goud populair is als afwerking. Dus niet meer dat hele glimmende en opzichtige goud van een paar jaar geleden. Mat goud, nog altijd in combinatie met zwart hout. Het oogt allemaal iets rustiger, iets meer ingetogen.” Daarnaast verkoopt Richmond Interiors nog steeds veel items met marmer als materiaal, maar ook hier is de tekening van de natuursteen rustiger en zonder goud in de afwerking. Zwart en wit domineren als marmerkleuren, ook als bladen van bijzettafels en salontafels. De grote collecties die gepresenteerd worden zijn voor in de winkels, de losse items lenen zich goed voor online verkoop, aldus Lex. “Deze leveren we drop shipment af bij de consument als service voor de detaillist.”

 

Shop in shop
De nieuwe collectie heeft de kenmerken bij zitmeubelen die we kennen vanuit de huidige markt: afgeronde vormen, slanke pootjes. Lex: “Zoals ik al zei, de invloed van hotel chic is duidelijk zichtbaar. Dit is wat onze doelgroep zoekt. Daarom zeg ik ook tegen winkeliers: al ben je nu nog huiverig om in te kopen, kom in ieder geval langs om te kijken wat jouw klanten willen hebben.”

 

‘Wacht niet te lang met inkopen of je loopt achter bij wat consumenten online zoeken en vinden’

 

Hij is opnieuw blij met deze nieuwe collectie want deze leent zich ook prima om in een shop in shop opstelling te worden geplaatst in een grote woonwinkel en toch op te vallen. “We zijn dus interessant voor iedere winkelier, groot of klein.”

De studio’s die door Richmond Interiors vorig jaar zijn verkocht aan winkels draaien allemaal volop. “We hebben een tekenaar in dienst genomen die 3D renderings kan maken voor een winkelinterieur zodat onze studio altijd op maat in te bouwen is. Een voorbeeld van hoe wij de winkeliers willen ontzorgen.” Tot slot over de nieuwe collectie die in Brussel te zien is: “Alles wat op de stand staat is staat in het nieuwe collectieboek dat na de beurs wordt opgestuurd. Alles wat de bezoekers bij ons in Brussel gaan zien is leverbaar voor de kerst, dus kom zeker langs op onze stand.”

De familie Tiggeler in de ‘beurs mood’

Foto: Interior Business Magazine

 

Check out de film hieronder. In 2023 start Richmond Interiors met het bouwen van een nieuw hoofdkwartier.

 

Wie? Richmond Interiors

Waneer? Meubelbeurs Brussel 6-9 november.

Waar? Hal 8, stand 118/8-418

Voor gratis toegangskaarten: sales@richmondinteriors.nl

 

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.

Dit artikel is verschenen in Interior Business Magazine, editie november 2022. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding.