Wie iets ziet in augmented reality (AR) heeft al snel het gevoel dat het product van hem of haar is en zal dus sneller geneigd zijn het te komen. Het verkoopargument van ‘look and feel’ van een fauteuil of sofa op de winkelvloer komt met AR te vervallen. Dat blijkt uit onderzoek van de VUB en de UHasselt.

AR vormt daarmee een meerwaarde in de webshop. Aangetoond was al dat AR de betrokkenheid van een consument vergroot, helpt om een merk te onthouden en om meer vertrouwen in een aankoop te geven. Uit het meest recente onderzoek blijkt dat het ook nog eens een gevoel van eigendom oproept.

Dat eigendomsgevoel komt door de tactiele eigenschappen van AR. Het is een techniek waarbij informatie of beeld via de smartphone of tablet over de realiteit wordt gelegd. Door aanraking krijgen mensen het gevoel dat een product al een beetje eigendom is, daarom zullen ze eerder zijn geneigd tot verkoop over te gaan.

De Belgische website RetailDetail beschrijft hoe het onderzoek werd uitgevoerd. Een designvaas en een designfauteuil werden op drie manieren aan een testpanel getoond: op een laptop, smartphone en via een mobiele toepassing van AR waarbij de vaas of stoel virtueel in de ruimte werd geplaatst. In het laatste geval lag het gevoel van bezit beduidend hoger, met name bij de designstoel. Voor online shops zou AR daarom een uitkomst kunnen zijn om de omzet te verhogen. Voor de vaas maakte AR weinig verschil, omdat dit een product is wat makkelijker op zicht wordt gekocht dan een meubelstuk. Bij een fauteuil is de ‘look and feel’ een verkoopargument, blijkbaar wordt dat weggenomen in augmented reality.