Drewry is een bekende supply chain adviseur en in hun wekelijkse forecast voor containertarieven van 13 maart jongstleden noteert het bedrijf een daling in tarieven voor 40 voet containers van 7 procent naar een gemiddeld bedrag van 2.368 dollar (2.162 euro).

Dit is een daling van 77 procent in vergelijking met de hoogtijdagen van tarieven tijdens de pandemie, toen een 40 voet container 10.377 dollar (9.479 euro). Even voor het huidige perspectief: in 2019, dus voor de pandemie, kostte een dergelijke container gemiddeld 1.420 dollar (1.297 euro). Dus we zijn nog niet terug op dat niveau. De daling per 13 maart 2025 varieert uiteraard ook per route: de prijs daalde gemiddeld 11 procent van Shanghai naar Genua, 8 procent van Shanghai naar Los Angeles en 5 procent van Shanghai naar Rotterdam.

Omgekeerd zien we juist een lichte prijsstijging: Rotterdam naar Shanghai is vorige week 1 procent duurder geworden en kost nu gemiddeld 490 dollar (448 euro). Voor de volledigheid: ook een enkele reis New York-Rotterdam en Rotterdam-New York is een procent duurder geworden, respectievelijk 854 en 2.373 dollar (780 en 2.168 euro). Drewry verwacht dat de tarieven nog meer gaan dalen de komende weken omdat de hoeveelheid scheepsruimte blijft toenemen. Dit is al weken gaande: er wordt minder besteld, dus minder gemaakt in China en dus minder verscheept vanuit Shanghai.