Bolia heeft negen nieuwe moods en design omgevingen bedacht met de kleuren, patronen, elementen en seizoenen van de Scandinavische natuur als inspiratiebron. Deze zijn te zien in de Bolia winkels onder de noemer Design Atelier.

Ieder van deze negen identiteiten drukt een ander esthetisch gezichtspunt van Scandinavisch design uit, aldus de fabrikant. Wat ze delen is een gevoel van ingetogenheid en kalmte, alsof de tijd stilstaat.  “De negen moods zijn ontworpen om de keuze voor klanten uit onze collectie te vergemakkelijken. Het biedt inspiratie en wijst de weg”, aldus Lars Lyse, CEO van Bolia. Bedoeld als een creatieve speeltuin biedt Design Atelier de consumenten de gelegenheid om hun eigen stijl te kiezen uit het Bolia assortiment, dat zeer omvangrijk is. Karpetstalen, de bekende stoffenmuur in de winkels, een configurator voor de sofas van het merk en nog veel meer hulpmiddelen zijn er om te helpen bij de keuze.

“Er is ook een keukeneiland met laden en planken met afbeeldingen, materiaalsamples, natuurfotografie en koffietafelboeken vol inspiratie. Alles wat de klant nodig heeft om zijn droomhuis te kunnen visualiseren”, zo zegt Lars Lyse. Het merk ziet Design Atelier als een belangrijke tool en als een rustpunt voor de klant in het hectische leven van alledag en bij de zoektocht door het Bolia assortiment.

Lyse over het concept: “De afgelopen drie jaar hebben we een verandering gezien in het koopgedrag van onze klanten. Ze gebruiken de fysieke winkel als inspiratiebron, gaan naar huis en gaan daarna pas over tot een aankoop. Dus niet meer meteen in de winkel. Voorheen verkochten we voor 80 procent in de winkel en 20 procent online, dat is nu 50/50. en online groeit nog steeds.” In het afgelopen jaar steeg de winkelomzet van het bedrijf met 19 procent, de online omzet steeg met 35 procent. “Het is belangrijk om te benadrukken dat de fysieke winkels niet gaan verdwijnen. Dat alles straks alleen nog online kan worden gekocht. Maar het betekent wel dat de fysieke winkels moeten vechten om aandacht van de klant. Design Atelier vergroot het gevoel van personal shopping en gaat een groot deel van het winkeloppervlak innemen in onze Europese winkels. In een fysieke winkel worden de zintuigen geprikkeld, als het goed is, en wordt inspiratie geboden. Design Atelier versterkt dit en geeft onze medewerkers ook de kans om te tonen wat hun vaardigheden zijn in het adviseren en begeleiden van klanten. We zijn er net mee gestart, maar de reacties van klanten en medewerkers zijn zeer positief. Dat zie ik aan de omzetten en aan hoe vaak de opstelling dagelijks schoongemaakt moet worden.”