Uit de Verlichting Marktmonitor 2025 blijkt dat de consument zich uitvoerig oriënteert voor de aanschaf van een verlichtingsproduct. In de afgelopen paar jaar werd er maandelijks gemiddeld ruim 3,5 miljoen keer een zoekopdracht uitgevoerd in de zoekmachine van Google in Nederland op het gebied van consumentenverlichting. De top-3 van meest populaire soorten verlichting bestaat uit de hanglamp, wandlamp en de plafondlamp. Qua specifieke ruimtes waarvoor men verlichting zoekt, vormen buiten, de tuin en de badkamer de top-3.
Online zoekvolume
Uit de database van zoekopdrachten van de Google zoekmachine die gerelateerd zijn aan verlichting in Nederland blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 3,5 miljoen zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd op het gebied van verlichting voor in en om het huis. In de maanden november en januari wordt er het meest gezocht naar verlichting. Deze maanden vertegenwoordigen ieder 11,3 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maanden juni en juli wordt er relatief weinig naar verlichting gezocht.
Soorten verlichting
Naar welke specifieke soorten verlichting wordt er het meest gezocht? Bij deze analyse zijn meer dan 50 verschillende soorten verlichting onderscheiden. De indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een soort verlichting is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin het soort verlichting als zoekterm voorkomt.
Het soort verlichting met het meeste zoekvolume is de hanglamp. In de afgelopen vier jaar werd er gemiddeld ruim 355.000 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “hanglamp” in de zoekopdracht in relatie tot verlichting. De wandlamp behaalde per maand gemiddeld ruim 203.000 zoekopdrachten. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden soorten verlichting ziet er als volgt uit.
aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar
Ruim 18 procent van het zoekvolume met type verlichting aanduiding heeft betrekking op de hanglamp. Op de tweede plaats staat de wandlamp met een aandeel van 10,5 procent in het zoekvolume. De nummer drie is de plafondlamp, die 9,8 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.
Op basis van intelligente extrapolatie van big data biedt het onderzoeksrapport ook prognoses voor het komende jaar. Welke soorten verlichting zullen het het komende jaar goed doen in de verkoop? De tl buis/lamp/armatuur, led strip, spot en plafondlamp hebben een sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze soorten verlichting positief ten opzichte van de andere soorten verlichting. De schemerlamp, bureaulamp, bollamp en staande lamp zitten juist in een ongunstig kwadrant van het spectrum. Voor deze soorten verlichting zullen de verkoopcijfers het komend jaar zich naar alle waarschijnlijkheid beneden gemiddeld ontwikkelen.
Ruimtes
Naar welke specifieke soorten ruimtes wordt er het meest gezocht op het gebied van verlichting? Bij deze analyse zijn in het onderzoeksrapport meer dan 25 verschillende soorten ruimtes onderscheiden. De indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een soort ruimte is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin het soort ruimte als zoekterm voorkomt in relatie tot verlichting.
De ruimte met het meeste zoekvolume is buiten. In de afgelopen vier jaar werd er gemiddeld ruim 272.000 keer per maand in de Google zoekmachine in Nederland gezocht met de term “buiten” in de zoekopdracht in relatie tot verlichting. De tuin behaalde per maand gemiddeld ruim 81.000 zoekopdrachten. De top vijf qua ruimtes wordt gecompleteerd door de badkamer, woonkamer en keuken. De procentuele verdeling van de belangrijkste onderscheiden ruimtes ziet er als volgt uit.
aandeel in het zoekvolume afgelopen vier jaar
Bijna 39 Procent van het zoekvolume met type ruimte aanduiding heeft betrekking op buiten. Op de tweede plaats staat de tuin met een aandeel van 11,6 procent in het zoekvolume. De nummer drie is de badkamer, die 10,4 procent van het zoekvolume vertegenwoordigt.
Op basis van intelligente extrapolatie van big data biedt het onderzoeksrapport ook hier prognoses voor het komende jaar. Voor welke ruimtes zal de verkoop van verlichtingsartikelen zich het komende jaar boven gemiddeld ontwikkelen? Veel specifieke soorten ruimtes, zoals de woonkamer, garage, vijver, toilet, hal en gang hebben een sterke uitgangspositie; zowel de relatieve groei als de relatieve groeiversnelling is voor deze ruimtes relatief sterk ten opzichte van de andere onderscheiden ruimtes. De algemene ruimte-aanduiding voor buiten, binnen en de schutting en veranda zitten juist in een ongunstig kwadrant qua ontwikkeling van de relatieve populariteit.
Wil je alles weten over de detailhandel in verlichting en het consumentengedrag? Bestel dan de Verlichting Marktmonitor 2025. Het rapport toont actuele cijfers op het gebied van de markt voor consumentenverlichting, distributiekanalen en trends en ontwikkelingen.
Bron: Verlichting Marktmonitor 2025