De Belgische krant De Tijd beschrijft in een artikel hoe het bedrijf Ethnicraft uit Antwerpen de Amerikaanse markt verovert met massief houten meubelen en ook succes heeft met Live Light, meubelverhuur met een circulaire twist.

Ethnicraft is onder andere bekend door de Bok stoel van de eigen ontwerper Alain van Havre. Het Belgische bedrijf valt op met meubelen die ethnisch ogen maar het niet zijn. Ze passen in de huidige trend van natuurlijke materialen en ingetogen vormen die sinds jaar en dag te vinden is in de Scandinavische landen. Naast zitmeubelen maakt het bedrijf ook kasten, tafels, bedden en outdoor meubilair. Vanwege de tijdloze designs past het programma van het Antwerpse bedrijf in veel interieurs en hoeft Ethnicraft de collectie van rond de 500 items ook niet jaarlijks te vernieuwen. Het onttrekt zich aan de vluchtige trends.

Hout is het voornaamste materiaal en de gestegen houtprijzen hebben dus ook invloed op de prijs van de meubelen van Ethnicraft. Evengoed haalde het bedrijf vorig jaar een omzet van 103 miljoen euro maar schreeuwt dit niet van de daken. Het bedrijf bestaat inmiddels al 20 jaar en bedient 1,200 winkels, projectinrichters en architecten. Er werken 150 medewerkers. Ooit begonnen als een tweemansbedrijf door Philippe Delaisse en Benoit Loos (foto’s hierboven) fabriceert het merk in Servië en Indonesië en heeft het nu showrooms in Antwerpen, Marseille, Hong Kong, Chicago en New York. Die laatste twee steden duidt er al op dat het bedrijf populair is in de Verenigde Staten.

De Amerikaanse markt is inmiddels een kwart van de totale omzet van Ethnicraft, het streven is zelfs de helft van de omzet. Daarom houdt het ook kantoor in High Point, North Carolina: het centrum van de Amerikaanse meubelinkoop (en bekend van de jaarlijkse beurs aldaar). Het duo heeft een groei voor volgend jaar ingecalculeerd van 30 procent, recessie of niet.

Twee jaar geleden hebben twee medewerkers van het bedrijf een spin off opgericht: Live Light. Dit onderdeel verhuurt de Ethnicraft meubelen voor minimaal 6 en maximaal 48 maanden vanaf 5 euro per maand. Na 4 jaar kan het meubel voor een restbedrag worden gekocht van Live Light. Het doet denken aan de bekende Swapfiets met de blauwe voorband (die inmiddels ook bij de Belgen ingeburgerd is). Het lease concept loopt goed, de klanten zijn veelal jong maar willen niet door het bekende Zweedse woonwarenhuis schuifelen voor hun meubelen. Vakantiehuizen en Airbnb woningen, staging (het aantrekkelijk laten ogen van woningen in de verkoop) en trendvolgers vallen ook voor Live Light. Plus de mensen die het circulaire aspect aanspreekt. Inmiddels heeft Live Light 750 klanten, een omzet van 1 miljoen euro en bestaat de kalntenkring voor 60 procent uit particulieren van wie weer 30 procent al eens eerder meubelen heeft gehuurd..