Het FD meldt dat nu zelfs de populairste winkelstraten in ons land te maken hebben met een daling in de waarde van de panden. De afgelopen jaren merkten de minder druk bezochte winkelgebieden al dat de waarde van de winkelpanden flink afnam, nu voelen de eigenaren van panden in de historische binnensteden het ook. Analisten verwachten dan ook voor de komende tijd nog veel grotere afboekingen bij winkelbeleggers.

Online shoppen zorgde de afgelopen jaren voor druk in de waarde van panden in kleinere steden: minder bezoekers, minder inkomsten. Grote beleggers renden daarom allemaal met hun beleggingsbudgetten naar de grote steden, zoals het centrum van Amsterdam. Maar zelfs in de Kalverstraat en in Hoog Catharijne (Utrecht) dalen nu de prijzen voor winkelruimte. Deze conclusie staat in de halfjaarcijfers die verschillende beursgenoteerde vastgoedbedrijven vorige week hebben gepubliceerd. Zo werden de Nerderlandse winkels van Vastned, dat veel kleinere winkels in historische binnensteden in haar portfolio heeft, 2.9 miljoen euro minder waard in de eerste helft van dit jaar. Een jaar eerder steeg de waarde nog met 13 miljoen euro voor dezelfde panden.

“We zijn heel negatief over de hoofdwinkelstraat”, zo zegt Herman van der Loos, analist bij de Belgische bank DeGroof Petercam. Het verschil in waardering tussen toplocaties en minder goed bezochte panden was vorig jaar nog zo groot dat de eerste groep alleen nog maar harder kan zakken en dit waarschijnlijk ook gaat doen. Ook beleggers zien onweer naderen: de aandelen van Vastned kostten op 30 juni van dit jaar iets minder dan 46 euro per aandeel tegen een beurskoers van 29 euro op die dag. Unibail-Rodamco-Westfield laat hetzelfde verhaal zien: op 30 juni was de prijs 132 euro per aandeel tegen een waarde van bijna 218 euro per aandeel. De luxe winkelcentra van dit bedrijf werden de afgelopen zes maanden 18 miljoen euro minder waard.

Hoe komt dit? Consumenten schaffen andere soorten producten aan dan die worden aangeboden op toplocaties. Dat zegt Huub Snelders van adviesbureau Vierders. Als voorbeeld noemt hij jongeren, die veel minder kleding kopen in fysieke winkels en meer geld (online) uitgeven aan het maken van reizen. Een prioriteitenverschuiving, dus. Huurders van panden betalen op dit moment ook minder huur dan een paar jaar geleden, zo blijkt. Lieten eigenaren voorheen liever een pand leegstaan dan de huur te verlagen, nu is het zo moeilijk om nieuwe huurders te vinden dat ze eerder accoord gaan met een huurverlaging.

Nederland staat niet alleen in deze ontwikkeling. De Britse belegger in winkelcentra Intu Properties verloor meer dan een een kwart van de beurswaarde nadat het vorige week bekendmaakte een verlies te hebben geleden van 872 miljoen euro over de eerste zes maanden van dit jaar. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat men in het Verenigd Koninkrijk eerder een verlies neemt dan in Nederland, waar een waardeverlaging pas later terug te zien is in taxaties omdat taxateurs zich baseren op eerdere transacties of omdat er te weinig vergelijkbare verkopen zijn op een eerder moment.

De oplossing? Die is er nog niet. Adviseur Snelders benadrukt wel het belang van samenwerken en gegevens delen door partijen zodat winkelbeleggers consumentenbewegingen (welke klanten willen welke producten waar kopen) eerder in het vizier krijgen.