EEN HERKENBARE SIGNATUUR

ALS BRON VOOR SUCCES

Wie nu voor de showroom staat van meubelfabrikant Het Anker in het Gelderse Druten is getuige van een transformatie: de gevel is volledig veranderd met strakke lijnen en aluminium elementen in zwart, wit en grijs. Ook binnen is de ruimte uitgebreid tot de huidige 5500 vierkante meter.

Een gesprek met commercieel directeur Jeffrey Koster over het hoe en waarom van deze grondige verbouwing, de sleutel van het succes van Het Anker en de altijd veranderende markt: “De consument stelt steeds hogere eisen, slaat sneller met de vuist op tafel en de retailers vertalen dit één op één naar de fabrikant/leverancier, dus naar ons. Gelukkig zijn we zo flexibel, gedreven en ervaren dat we mee kunnen buigen met alle vragen vanuit de markt.”

Wat is het hoe en waarom achter deze recente verbouwing in Druten?
Jeffrey Koster: “In de afgelopen jaren hebben we ieder jaar wel iets verbouwd of bijgebouwd aan de showroom, simpelweg omdat onze collectie steeds groter, breder en mooier wordt. We willen zoveel mogelijk laten zien en daar is steeds meer ruimte voor nodig. Daarnaast zien we onze showroom ook als een verlengstuk van de showrooms van onze klanten; wat we hier tonen en de manier waarop we dit doen als inspiratiebron. We vangen ook consumenten op die hier komen kijken en verwijzen hen daarna weer door naar onze klanten. Wij hebben hier nu 5500 vierkante meter die we daarvoor kunnen gebruiken en onze klanten pikken dit op en nemen consumenten mee om een opstelling te laten zien die ze niet in hun eigen winkel hebben staan.”

“Elk jaar wordt de collectie mooier en uitgebreider, dus de verleiding is ook groot om nog meer te willen laten zien. Maar er zijn grenzen aan hoever we kunnen en willen uitbreiden, natuurlijk. Deze keer hebben we ook de kantoren aangepakt, samen met de buitenkant van het pand. Die is nu meer in overeenstemming met de binnenkant: modern, strak, licht en toch uitnodigend.”

Wat is de lange termijn strategie van Het Anker, aanhakend op deze verbouwing?
“Consolideren wat we tot nu toe in Nederland hebben bereikt. Onze klantenkring hier is de fundering van het bedrijf. We doen er alles aan om de klanten trouw te laten blijven aan Het Anker. Tegelijkertijd groeit onze export: niet alleen naar België en Duitsland, maar naar in totaal bijna 30 landen. Daar zitten kleine en grote klanten tussen, maar het exportaandeel groeit nog steeds. Tijdens de recente crisis was de export een mooie compensatie voor de destijds teruglopende omzet in Nederland. We willen de export uitbreiden, de Nederlandse markt is in kaart gebracht. We zullen nooit iedereen kunnen bedienen, maar we hebben een grote, zeer brede
groep klanten.”

Wat is volgens jou de kracht van Het Anker?
“Flexibiliteit, een brede collectie en een uitermate goede prijs/kwaliteitsverhouding. Dankzij de brede collectie kunnen we heel veel verschillende soorten winkels bedienen. We hebben denk ik een eigen niche aangeboord door ons sterk op een lifestyle uitstraling te focussen: combinaties van metaal, hout en mooie, ruige leersoorten. Daar waren we heel vroeg mee. Het is ook ons handschrift geworden, een herkenbare signatuur. Dat koesteren we ook. We ontwerpen bijna alles in eigen huis maar werken soms ook met externe ontwerpers, zoals Gijs Papavoine en Hans Daalder. Belangrijk blijft dat onze Anker-identiteit, onze signatuur, behouden blijft. Veel van onze modellen zijn op het oog direct herkenbaar als Ankerbank”.

Dat zal wel eens tot plagiaat leiden, vermoed ik…
“Tsja…er gaan hier wel eens aangetekende brieven de deur uit. Ik zie imitatie vooral als een  compliment, dat we blijkbaar een goed ontwerp hebben gemaakt. Ook wij kijken naar ontwikkelingen in de markt voor inspiratie, maar nemen nooit iets klakkeloos over. Dat past niet bij ons. Plus: er moeten altijd herkenbare elementen van Het Anker terugkeren, in iedere collectie die we op de markt brengen. Voor inspiratie waren we dit jaar graag weer naar Milaan gegaan, maar ja…hopelijk later dit jaar.”

Leer als stoffering is een wezenlijk onderdeel van die signatuur. Wat zie je als trends bij leer?
“Leer is inderdaad een belangrijk onderdeel van onze identiteit. Maar de markt is aan het veranderen dus veranderen we mee. Zes jaar geleden was nog 90 procent van onze zitmeubelen gestoffeerd met leer, nu is dat zo’n 70 procent. Deels omdat leer een aantal jaren geleden sterk in prijs steeg kwamen er aan de onderkant allerlei initiatieven in de markt, waaronder bijvoorbeeld de verschillende micro leders. Dat hebben we opgepikt en we hebben er stoffen aan toegevoegd, die goed bleken te verkopen. Daarnaast kijken consumenten de laatste jaren anders naar leer: het zou niet diervriendelijk zijn. Ik zeg altijd: leer is een afvalproduct, er wordt geen dier gefokt om het leder. Het is eigenlijk één van de oudste gerecyclede producten, duurzaam en volledig natuurlijk. Maar die boodschap komt niet altijd over. Ik vind het nog steeds een fantastisch product: voelt fijn, stoffeert heel goed, ruikt lekker en zit geweldig”. “Als trend zien we al een paar jaar dat de wat ruigere, vintage leersoorten, met zichtbare imperfecties, het goed doen. Het effen en gladde Toledo leer verkopen we bijna niet meer, dat is echt uit de mode. Mensen die blijven kiezen voor leer hebben weer iets meer over voor echt mooi leer. De kleuren zijn ook iets gewaagder dan een paar jaar geleden: groentinten waaronder olijf, mos, mosterd, ook de huidige modekleur blauw loopt goed. Het mag iets avontuurlijker dan grijs, wit, zwart en beige. Bij stoffen zie ik dat steeds drukkere prints gevraagd worden, plus nog altijd veel velvets en grof geweven jacquards met grote knopen in meerdere kleuren binnen dezelfde stof. Heel tactiel en kleurrijk.”

Wat heeft de afgelopen jaren goed uitgepakt voor Het Anker? En wat misschien niet?
“We hebben een nieuwe doelgroep aangeboord met onze relaxfauteuils. Er zijn al heel veel aanbieders voor dit soort meubelen, maar wij hebben er opnieuw onze herkenbare twist aan gegeven en dat slaat aan. Onze modellen zien er echt anders uit dan het gros van de andere aanbieders. Wij letten er ook goed op om ze niet bij elkaar te plaatsen, maar te combineren met andere meubelen in dezelfde stijl, stof, leer of kleur. Dat zeggen we ook tegen onze klanten: integreer ze in je winkelopstelling, zet ze niet allemaal naast elkaar. Zet een stoere lederen relaxfauteuil naast een stoere lederen bank en je krijgt een mooi, sexy plaatje. We maken dus relaxfauteuils die er stoer en bijzonder uitzien en daarmee zijn we succesvol.” “Wat betreft mindere successen: we brengen jaarlijks 10 tot 12 nieuwe collecties uit. Geloof me, dat is heel veel,
dat doen maar weinig fabrikanten ons na. Daar zitten hits en missers tussen, dat heeft iedere fabrikant met zoveel nieuwe modellen. Klanten en consumenten voeren de druk op en de  verwachtingen zijn hooggespannen. Door die tijdsdruk ontwikkelen we wel eens modellen die het
net niet helemaal hebben. Maar het leuke is: nemen we meer tijd voor zo’n model dan gaat het vaak alsnog lopen. We zijn in principe meer trendvolgers dan trendmakers, maar soms lopen we misschien iets te ver vooruit op de smaak. Ik vind het dan te gek wanneer een serie die we eigenlijk wilden schrappen dan ineens aanslaat. Zaten we er toch niet zo ver naast als we dachten.”

Wat vind je persoonlijk leuk aan het werken in de meubelbranche?
“In de eerste plaats de klantcontacten. Dat is voor mij een belangrijke drijfveer in dit werk. We werken met inkoopgroepen, retailketens, importeurs/distributeurs en een hele diverse groep zelfstandige ondernemers. We kennen hierdoor alle facetten van de markt.”

“Daarnaast is het fantastisch om nieuwe meubelen uit de productie te zien komen die dan vervolgens succesvol verkocht worden. Ik houd van mooie dingen en ben ook een echte meubelliefhebber. Wat is er dan leuker dan mooie meubelen te mogen verkopen en (mede) leiding te geven aan een gedreven en enthousiast team van collega’s?”

Hoe speel je in op de huidige markt die zo snel verandert?
“We proberen zo dicht mogelijk op de trends te zitten. We willen zoveel diversiteit in het aanbod kunnen aanbieden dat we echt een hele brede groep consumenten kunnen bedienen. Maar consumenten zijn mondiger geworden. Dankzij internet zijn ze ook beter op de hoogte dan vroeger, je maakt hen niets meer wijs, zo voelen ze dat. Ze zijn veeleisend: de levertijd moet zo kort mogelijk en volledig betrouwbaar zijn. De kwaliteit moet altijd top zijn, of het nou iets van 300 of 3.000 euro is. Dus streven we naar korte en betrouwbare levertijden en een zo laag mogelijk aantal klachten. Door zaken als een betere verpakking en automatisering van de logistiek hebben we al veel gewonnen.”

“Dankzij relatief weinig klachten en op tijd leveren word je de vriend van de winkelier, zo eenvoudig is het. Maar: je bent zo goed als je laatste levering. Je opgebouwde krediet ben je anders meteen kwijt. Typisch Nederlands. Wat opvalt: Onze Duitse klanten zijn in het algemeen dankbaarder en positiever, ook wanneer het eens tegenzit.”

“De adviserende rol van de winkelier is veranderd, want consumenten hebben online gezien wat ze willen en komen daarmee de winkel binnen: heb je dit? Dus is het zaak om goed advies te blijven geven: past dit wel bij jullie? Goede service bieden en beleving. Dat vind je niet op internet. Wij bieden ook sfeer in onze showroom, een wezenlijk verschil met het nogal steriele internet.
Let wel, we leveren ook aan pure online shops, maar een bank vanaf 1.000 euro is al lastig online te verkopen. Een bank van 2.000 euro of meer online is nog veel lastiger, daarvoor willen mensen echt eerst naar een winkel. Daarom geloof ik wél in een combinatie van proefzitten in een showroom en daarna thuis online bestellen. Of in een soort van experience center zoals Miele dat heeft. In een prachtige omgeving kennismaken met het product en dat daarna bij je vertrouwde winkelier bestellen. Misschien wordt dat wel onze rol in de toekomst… Een Anker experience center….

Levert Het Anker ook maatwerk, iets waar vaak naar gevraagd wordt?
“Nee, we vangen de meeste wensen van consumenten op door veel opties te bieden in modulaire elementen en stoffering. We zijn niet in staat om een bank van 3 meter ineens op 2.96 meter te maken. Daar is onze productie niet op ingericht. Maatwerk speelt vooral in de projectenmarkt een belangrijke rol. Toch groeit ook daar onze omzet; prijs, kwaliteit, zitcomfort en zeker ook leverbetrouwbaarheid zijn ook voor de projectenmarkt van doorslaggevend belang.”

Tot slot: wat zijn jullie beursmomenten en waarom?
“De huisshow hier in Druten en de Meubelbeurs Brussel voor Nederland en België, de beurs in Keulen voor de overige export. De huisshow doen we al jaren met een hechte groep bedrijven die elkaar aanvult, te weten Nijwie/Lechair, MONDiART, Masterlight, Key West en Iccoon. Dit jaar komt daar ook de firma Releazz bij. We zijn geestverwanten, we willen onze klanten op dezelfde manier bedienen en ontzorgen door hier een totaalbeeld te tonen. Ter inspiratie en ter informatie: waarom neem ik dat er eigenlijk niet bij in de winkel? We lopen elkaar niet voor de voeten, maar vullen elkaar aan en maken elkaar sterker”.