Merkenstrategie van Meubitrend ontwikkelt zich succesvol mede dankzij data

Tijdens de afgelopen huisshow van Meubitrend in Oss bleek opnieuw dat de merkenstrategie van de meubelfabrikant, enkele jaren geleden ingezet, zijn vruchten afwerpt. Luqz, Jamé, Noowa en Zizeau hebben een eigen positionering in de markt met bijpassende dealers. In de weer geheel opnieuw ingerichte showroom van Meubitrend staan de nieuwste modellen van de merken aantrekkelijk opgesteld, ter inspiratie van de bezoekende winkeliers. Vanwege het succes van de voorgaande huisshows gaan ze tijdens de volgende collectie presentatie het momentum verlengen, vertelt Anouk Hoppenbrouwers. Zij is verantwoordelijk voor de marketing bij Meubitrend en stelt: “Als dealer verkoop je beleving via meubelen, dus laten wij zien hoe je in een winkel vrij eenvoudig de sfeer die aansluit bij veel consumenten kunt presenteren.”

Voor de huisshow die medio maart verdeeld over twee weken plaatsvond werd de fraaie showroom wat betreft indeling helemaal omgedraaid: Noowa is helemaal naar voren gehaald en krijgt zo een nog belangrijkere plek. Anouk: “De nieuwe bank ZEO valt zo nog meer op bij binnenkomst. De bezoeker ziet meteen: deze bank is helemaal nieuw.”

Ook opvallend is de prominent geplaatste fauteuil Rhône en dit heeft allemaal te maken met de mind-set van Meubitrend. “Deze stoel staat eigenlijk symbool voor wat wij hier doen. We zijn nog steeds gewoon Meubitrend uit Oss, dus heel toegankelijk en herkenbaar, maar we tillen onze merken naar een hoger niveau. Door simpelweg een nieuwe stof, nieuwe manier van presenteren en een nieuwe manier van informatie delen. Het zelfde geld voor deze stoel. Al jaren lang in onze collectie en door er een actuele stof in een trendy kleur, weer helemaal van nu. Net als Meubitrend dus!” vertelt Anouk met enthousiasme.

Meedenken

Anouk ziet dat een winkelier tegenwoordig geen losse meubelen meer verkoopt maar echt een woonbeleving via de meubelen. Dus is een combinatie altijd het beste om te tonen, want consumenten zijn op zoek naar een totaalsfeer die aansluit bij hun verwachtingen.

“Dus laat wat je laat zien goed op elkaar aansluit. Creëer sfeer, dit doe je niet door zes keer dezelfde bank in zes verschillende kleuren achter elkaar neer te zetten en klaar. Dat oogt goedkoop en dat zoeken de consumenten voor onze merken niet. We willen echt meedenken zodat iedereen er beter van wordt; de winkelier en wij.  De showroom is nogmaals het plaatje waarvan we weten dat het werkt. Wanneer een bank in driezits model het beste verkoopt laten we het hier zien als een driezitter. Natuurlijk zijn er andere uitvoeringen, die staan in onze brochures en online.” Als voorbeeld toont Anouk het Naomi plein: drie keer het populaire model Naomi in een andere stof en in een iets andere uitvoering en opstelling. “Een grotere winkel kan dit zo overnemen als presentatie en dit gebeurt ook inmiddels. Zo kun je echt de kracht van een model laten zien.”

Delen

Dit geldt ook voor het bezoeken van dealers: “We hoeven echt niet iedere week langs te gaan, koffie te drinken en dezelfde vragen te stellen. Winkeliers hebben het al druk genoeg. Je moet echt iets te vertellen hebben wanneer je langskomt in een winkel, vinden we.” Anouk heeft dus een opleiding als ruimtelijk vormgever bij Sint-Lucas in Boxtel afgesloten en is daarna de marketing ingerold bij Meubitrend. “Met mijn achtergrond heb ik geleerd wat winkeliers zoeken en dat ze zoveel mogelijk ontzorgd willen worden. Dit geldt ook voor consumenten. Dus reiken we hen alles aan: een online omgeving voor het downloaden van prijslijsten, sfeer en productfoto’s in diverse formaten, logo’s voor promotie. Alles is via een eigen inlogcode te downloaden. Delen is vermenigvuldigen in dit geval.” Het levert ook zichtbaar resultaat op, zo benadrukt zij: “Beelden worden gedeeld op social media en het levert weer positieve reacties op en meer mensen die naar winkels gaan. Het zorgt voor leven in de brouwerij.” Ook het maken en verdelen van brochures en het geven van product- en verkooptraining in de showroom in Oss draagt bij aan het succes van de merken, zo merkt Anouk. “Het is makkelijker om een meubel te verkopen wanneer je er veel van afweet. Zo eenvoudig is het.”

Modulair

De nieuwe ZEO van Noowa is de eerste modulaire bank van het merk. De elementen kunnen naar wens van de consument worden gecombineerd en de lengte van de bank kan tussen 1.20 meter en 2.80 meter telkens met 20 cm worden verlengd. Ook het aantal armleuningen is variabel. Dit levert een model op waarbij eigenlijk sprake is van maatwerk. “Consumenten plannen een bank niet meer op het aantal personen dat erop kan zitten maar of het past in de beschikbare ruimte. Een bank is ook veel meer dan voorheen meer dan een functioneel zitmeubel, het is een eyecatcher. De bank van nu mag gezien worden.” Om het model nog verder uit te breiden zijn er ook losse hockers te verkrijgen. Het item onderscheid zich door de, aan de zijkant, geïntegreerde plint. Anouk: “Ook bij dit model hebben we via onze vertegenwoordigers goed geluisterd naar wat er speelt in de markt: willen mensen een nog grotere bank of een even grote bank met meer functies? Goed luisteren en meedenken is de essentie van wat wij doen. Net als detaillisten bij de eindklant.” De ZEO is vernoemd naar Zeoliet, een mineraal. Anouk: “Omdat Noowa staat voor puur en elementair hebben alle meubelen van dit merk voortaan een naam die verwijst naar elementen.”

Meer luxe

Zizeau heeft een stijl die wat strakker is in belijningen en heeft nog meer nadruk op luxe, waarbij Noowa als merk dan weer staat voor een nieuw landelijke uitstraling. Maar, zo stelt Anouk, comfort blijft altijd leidend bij alle merken van Meubitrend. “Zizeau is geen kil designmerk met hoekige meubelen die bedoeld zijn als kunstwerk. Zizeau staat voor iets meer design, maar nog steeds gezellig en comfortabel. Het is een echt Nederlandse collectie, ontworpen en gemaakt hier in Oss.” Zij laat zien hoe een aantrekkelijke sfeer kan worden gemaakt door het gebruik van een paar accessoires. “Een interieur moet geen klakkeloze nabootsing van een showroom zijn, het moet persoonlijke details hebben zodat mensen zich er thuis voelen. Dus laten we voorbeelden zien hoe een winkelier dit kan aanpakken. De vertegenwoordigers en ik denken actief met onze klanten mee. Wanneer een model niet goed verkoopt denken wij met de klant mee en gaan we kijken: ligt het aan het model zelf of kunnen we aan een aantal kleine knoppen draaien zoals accessoires of verlichting? Klopt de sfeer met wat wij hebben laten zien? Want dat het goed verkoopt wat we laten zien hier is gebaseerd op verkoopcijfers, op data. Dat is geen marketingverhaal.”

Italiaans

Ze laat een opvallende ronde loveseat met draaimechanisme en veel kussens zien; de toepasselijk genaamde Giro. Er staan er drie in de showroom: een in een opvallende stof met geometrisch Art Deco patroon en twee in een neutrale bruintint. “Voor winkeliers met een publiek dat wel in is voor een uitgesproken meubel maar ook voor winkeliers met een meer behoudend publiek. De stof maakt het meubel voor een groot deel.” De namen voor de meubelen binnen Zizeau hebben allemaal een Italiaanse inspiratie. “De namen blijven goed hangen, zo merken we. Het is ook een opstapje als verkoper, omdat je zo een deel van het verhaal achter een meubel van Zizeau kunt vertellen. Storytelling als deel van de beleving die past bij deze collectie.” Zodra er een nieuw model op de tekentafel ligt gaat zij opzoek naar een bijpassende naam. “Neem de nieuwe tafel Sempre en de nieuwe eetkamerstoel Salve. Sempre betekent ‘altijd’ en Salve ‘welkom’. Dus wanneer vrienden langskomen om gezellig te eten, dan zijn ze uiteraard altijd welkom.” Zo draag je gelijk uit waar het merk voor staat. De nieuwe bank Zita heeft de zachte, afgeronde vormen die veelgevraagd zijn op dit moment. Een echte allemansvriend dus. De zichtbare stiknaden die schuin weglopen vanaf de armleuning in de rug van de bank en de poten in een opvallend ontwerp dragen bij aan het gevoel van toegankelijk design.

“Maar het is altijd de combinatie van comfortabel en commercieel die leidend is bij ieder ontwerp. Per ontwerp kijken we: voor welk merk is dit een geschikt model? Bij welke winkeliers past dit? De Zita is een echte Zizeau bank geworden.

Meerwaarde

Dus wordt een persoonlijk bezoek aan de showroom in Oss door een detaillist vaak gecombineerd met een rondleiding langs de productieafdeling. “Zo kunnen we de meerwaarde van Meubitrend laten zien. Het wordt hier gemaakt, met liefde voor het vak van meubelmaker. Geen assemblage van onderdelen die her en der bij elkaar worden verzameld, nee, het hout komt hier ruw gezaagd binnen en wordt zelf verwerkt tot rompen. Wanneer dealers dit hebben gezien schept het vertrouwen. Wanneer er iets is misgegaan kan het hier worden opgelost en niet ergens ver weg over de grens.” Opvallend is ook de nog steeds zeer snelle levertijd van 4 weken: “We bestellen het hout en het staal vooruit zodat we een buffer hebben. Hierdoor is onze klant er zeker van dat zijn bestelling gemaakt kan worden. Dit doen we ook weer aan de hand van data: hoeveel hebben we verkocht dus hoeveel verwachten we nodig te hebben? Corona heeft ons geleerd nog verder vooruit te plannen in bestellingen, we hebben dit op tijd ingezien.”

Van buiten naar binnen

Voor Jamé is de nieuwe bank Milo de blikvanger. Het model is iets losser van vorm dan wat men doorgaans gewend is van het merk en dat is een bewuste keuze met oog op de toekomst: “Milo valt op door de armleuning die over het zitgedeelte heen rolt. Dit is een detail dat we hebben toegevoegd tijdens het ontwerp om de richting van het merk te gaan bepalen: iets meer design, een nog hoger niveau. Milo trekt de overige modellen, die al jaren goed lopen, mee in een nieuwe richting. Hetzelfde hebben we met de ZEO gedaan voor Noowa. We werken voortaan van buiten naar binnen bij een ontwerp, de vorm en uitstraling is leidend. Voorheen werd er gezegd: dit zijn de beschikbare materialen, wat gaan we ervan maken? Nu doen we het dus andersom: het materiaal wordt gezocht bij de vorm. Maak de romp maar passend voor een nieuw model.” Milo heeft twee hockers (met of zonder eiken dienblad) en Anouk wijst op de afgeronde hoeken van de hocker en ook van het dienblad: “Dat moet bij elkaar passen, anders levert het een lelijk contrast op. We werken bij het ontwerpen nog meer met oog voor details en daar wordt enthousiast op gereageerd.”

Nieuwsgierig

De showroom en de nieuwe modellen zijn ook bedoeld om nieuwsgierigheid en merkbetrokkenheid bij de dealers op te wekken. “Het hoeft niet direct te leiden tot groots inkopen, al waarderen we dat natuurlijk zeer, maar we willen winkeliers laten zien: mis de boot niet. Koop je het later in is ook prima, want wat in het vat zit verzuurt niet maar voor je het weet staat het al bij de buren. De nieuwe modellen zijn zo ontworpen dat er een tijdloos karakter in zit. Ze gaan de komende jaren nog mee.” Ook het moment van presenteren getuigt van geloof in eigen kracht: “We wachten niet op beursmomenten, wanneer een nieuwe collectie af is laten we deze zien. We gaan niet haasten om iets af te krijgen omdat anderen hun nieuws toevallig tegelijkertijd presenteren. Wanneer het goed is wat we laten zien komen onze klanten toch naar Oss.” Gezien de hoge opkomst is het opnieuw goed en aansprekend wat Meubitrend deze keer heeft gepresenteerd.

Dit artikel is gepubliceerd in Interior Business Magazine, editie april. 

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.