Naar aanleiding van gesprekken met standhouders en het stellen van vragen aan bezoekers van de afgelopen editie van Heimtextil heeft organisator Messe Frankfurt een nieuw concept voor de vakbeurs ontwikkeld. “We gaan thema’s en productgroepen anders indelen om het beter te laten aansluiten bij wat de bezoekers zoeken, met name de inkopers. Bovendien hebben we gemerkt dat sommige segmenten meer ruimte nodig hebben, dus is een herindeling noodzakelijk en gewenst”, aldus Olaf Schmidt, vice-president Textiles & Textile Technology van Messe Frankfurt.

Daarnaast wordt er flink verbouwd op het beurscomplex. De nieuwe hal 12 gaat open aan de westkant van het complex en de hallen 5 en 6 worden verbouwd. In hal 3.0 komt ruimte voor design studio’s en CAD/CAM leveranciers onder de naam Textile Design. Ook de nieuwe trend area zal hier te vinden zijn.

Behang- en wandbekleding fabrikanten blijven hun producten presenteren in hal 3.1 onder de titel Wall Decoration. Meubel- en decoratieve stoffen, leder en imitatie leder zullen worden gegroepeerd in hal 4 als Decorative & Furniture Fabrics segment. Hiermee worden ze gescheiden van retailers en editeirs die verhuizen naar hal 8.0. Hal 4.2 wordt verder ontwikkeld als ontmoetingsplek voor architecten, interieurontwerpers en hotelinrichters. Fabrikanten met producten die deze groepen aanspreken kunnen dan ook hier terecht. Hier is ook de Interior.Architecture.Hospitality Expo te vinden, speciaal gericht op de contractmarkt.

De exposanten die voorheen in hallen 3.0, 5.1 en 3.1 stonden verhuizen gezamenlijk naar hal 8. Het gaat hier om gordijnen, deco stoffen en kleden, samen met zonwering en de textiel editeurs. Window & Interior Decoration is hoe het gaat heten. Hierdoor hoeven stylisten en interieurontwerpers niet meer van de ene naar de andere hal te lopen, alles staat nu bij elkaar.

Leveranciers van kussens, dekens en plaids plus keuken- en tafel linnen verhuizen nu allemaal naar hal 9.0 waar ze samen met de accessoires gaan staan onder de naam Beautiful Living. Doordat zij dichtbij hal 8.0 staan is het nu mogelijk om een betere doorloop te hebben van bezoekers die, bijvoorbeeld, in zowel gordijnen als kussens interesse hebben.

Smart Bedding betekent dat iedereen die met slapen en bed textiel te maken heeft vanaf nu samenkomt in hal 11.0. De Bovenverdieping blijft ongewijzigd: boutique buyers en retailers uit het hogere segment voor bedden, badkamers en tafel linnen. Hier is een logische doorloop naar de nieuwe hal 12. De nabijheid van de hallen 8 en 9 zorgt ook voor een overlap in bezoekers.

Merken in bed en bad verhuizen naar hal 12.0, de bovenverdieping is bedoeld voor exposanten die private labels aanbieden. In hal 5.1 staan Aziatische aanbieders van textiel uit het hogere segment onder de naam Asian Excellence. Zij worden voor deze plek geselecteerd door een onafhankelijk panel van experts. Asian Selection zijn de andere aanbieders uit het Oosten en zij staan in 1.1 en 1.2. In hal 10 staan op 3 verdiepingen nog meer Aziatische aanbieders, zowel individueel als in landenpaviljoens.

De volgende Heimtextil is van 8 tot en met 11 januari 2019 in Frankfurt.