Familiebedrijf Old Inn Wonen, van antiek tot algoritme
Wat ooit begon als antiekhandel, groeide uit tot een retailer met eigen importkanalen, een strak georganiseerde logistiek en een focus op online verkoop. Old Inn Wonen in het Noord-Hollandse Dirkshorn bestaat inmiddels 53 jaar en denkt nog altijd vooruit. Huidige eigenaar Rik van der Oord (37) vertelt over vijf decennia ondernemerschap, de verschuiving van showroom naar webshop en het balanceren tussen groei, loyaliteit en nuchter verstand.
Mijn vader is bijna tachtig en hij loopt hier nog steeds rond in de showroom,” zegt Rik lachend. “Hij is degene die Old Inn Wonen ooit is gestart, hier in het oude bejaardenhuis aan de Dorpsstraat in Dirkshorn.” Rik is trots op het familiebedrijf, dat de afgelopen jaren heeft laten zien dat het kan meebewegen met de tijd zonder de identiteit te verliezen, met behoud van vakmanschap, gevoel voor stijl én in veranderende markten. Digitalisering, distributie en doorzettingsvermogen zijn daarbij belangrijke waarden.
“IK GROEIDE OP IN EN MET HET BEDRIJF. HET WAS HET ONZICHTBARE BROERTJE AAN TAFEL.”
VAN BEJAARDENHUIS TOT WOONWINKEL
Old Inn Wonen begon in 1972 als antiekhandel. “In die tijd was antiek echt een hype,” vertelt Rik. “Mijn vader haalde meubelen uit Engeland, Frankrijk en het Oostblok, knapte ze zelf op en verkocht ze via antiekbeurzen. Mensen zagen het als iets heel waardevols.” Al snel werd het assortiment uitgebreid met grenen meubelen, vaak ontlakt in loogbaden, behandeld met bijenwas en opnieuw gelakt. “We hadden zelfs export naar Scandinavië en Amerika, maar toen de dollar kelderde en de markten instortten, zijn we weer gaan focussen op Nederland. Het was het begin van een nieuwe fase. Mijn vader opende showrooms in Dirkshorn, Zoeterwoude, Cruquius, Hoorn, Zaandam, Haarlem en Leiden. Uiteindelijk verkocht hij deze bijna allemaal weer en hield hij alleen de showroom in Dirkshorn aan. De economische crisis van 2008 zette alles op scherp; van de verkochte showrooms is er nog maar één operationeel.”
NIEUWE GENERATIE, NIEUWE KOERS
Sinds vijf jaar is Rik officieel eigenaar, al was hij als kind al betrokken. “Ik groeide op in en met het bedrijf. Het was het onzichtbare broertje aan tafel. In de weekenden en schoolvakanties hielp ik in het magazijn. De leveranciers aten ’s avonds met ons mee aan tafel.” Rik nam het bedrijf in eerste instantie over samen met zijn zus. Toen zij moeder werd besloot ze zich volledig daarop te focussen. “Uiteindelijk is dat ook het mooiste wat er is: familie, daar draait alles om. Ik ben dan ook heel erg trots op het familiebedrijf en dat ik daarin mocht doorgroeien. Maar het blijft voor mij het bedrijf van mijn vader. Hij is het gestart en zonder hem en al zijn inspanningen hadden we nooit gestaan waar we nu staan.” Onder Rik zijn leiding verplaatste de focus zich meer naar online verkoop en directe import, alhoewel klanten ook nog altijd welkom zijn in de showroom in Dirkshorn, waar de koffie klaarstaat en hij samen met zijn vader de winkelvloer bestiert.
“KLANTEN KUNNEN 30 DAGEN PROEFZITTEN; DAT WERKT ALLEEN ALS JE HET LOGISTIEK GOED OP ORDE HEBT.”
WEBSHOPFIRST: EIGEN TRANSPORT ALS TROEF
Wat Old Inn onderscheidt van veel andere spelers in het middensegment, is de combinatie van eigen import, eigen bezorging én online service met een offline beleving. “We zijn begonnen met externe vervoerders, maar dat gaf te weinig grip. Nu rijden we dagelijks met drie eigen bakwagens door heel Nederland. Dat geeft niet alleen controle over levertijd en service, maar maakt ook retourneren efficiënter. Klanten kunnen 30 dagen proefzitten; dat werkt alleen als je het logistiek goed op orde hebt. België en Duitsland worden via externe partners bediend, maar ook daar groeien we gestaag. We kopen zelf in bij vaste partners in onder meer Vietnam, India, Hongarije, Polen en China, zonder tussenkomst van groothandel of merken. Daardoor houden we de prijs scherp en de controle in eigen hand. Alles wat verkocht wordt, ligt op voorraad. We kunnen snel leveren en dat is tegenwoordig cruciaal.”
GEEN MAATWERK, WÉL MAATWERKDENKEN
“We doen bewust geen maatwerk meer,” vervolgt Rik. “Dat hebben we in het verleden wel gedaan, maar de levertijden zijn te lang en de marges te laag.” Toch speelt het bedrijf wel in op individuele wensen. “We bieden veel modellen in meerdere kleuren en formaten. Klanten kunnen kiezen, maar dan wel uit wat we op voorraad hebben. Daarmee combineren we snelheid met keuzevrijheid. Hoewel 95% van de omzet uit online komt, blijft onze showroom in Dirkshorn bestaan. Het is een emotioneel ankerpunt. Mijn vader werkt er nog elke dag. We gebruiken het ook als kantoor en we kunnen er foto’s maken die we online plaatsen. Met name in het weekend komen de klanten ook zeker nog fysiek langs. Die krijgen koffie en advies zoals ze bij ons gewend zijn. Maar de showroom is niet meer de kern. Het is eerder een plek waar onze geschiedenis zichtbaar blijft.”
PRIJS EN BETROUWBAARHEID
De formule van Old Inn richt zich op de prijsbewuste consument die snel geleverd wil krijgen, maar wel kwaliteit zoekt. De stijlen variëren van Japandi en hotel chique tot landelijk industrieel. “We werken met meubels waar we volledig achter staan,” zegt Rik. Het onderscheid zit volgens hem niet alleen in het product, maar ook in de benadering. “We zijn laagdrempelig, klantgericht en transparant. Geen verkooppraatjes, maar gewoon goed geregeld. Klanten kunnen rekenen op duidelijke levertijden, eerlijke foto’s en de mogelijkheid tot retourneren.”
PLATTE EN PERSOONLIJKE ORGANISATIECULTUUR
Wat het familiebedrijf uniek maakt, is de menselijke schaal. “Iedereen kent elkaar bij naam. Er is geen kantoor- of werkplaatskantine, alles loopt door elkaar. Mijn vader helpt net zo goed mee in het magazijn.” Ook richting leveranciers wordt die betrokkenheid gevoeld. “Als ik in India ben, eet ik bij de producenten thuis mee. Die relatie is belangrijk. Niet alleen zakelijk, maar ook op menselijk vlak. Daar geloof ik echt in en dat is iets wat mijn vader me met de paplepel heeft ingegoten.”
VERANDEREND CONSUMENTENGEDRAG
Volgens Rik is de branche volop in beweging, maar tegelijkertijd nog vrij conservatief. “Mensen willen een bank kunnen voelen, erop zitten, de stof aanraken. Maar tegelijkertijd zie je dat mensen tegenwoordig ook online huizen kopen zonder ze eerst in het echt te zien. Dat zegt veel over het veranderende consumentengedrag. Je moet dus online zichtbaar zijn én vertrouwen wekken. Daar spelen we onder meer op in door klanten vooraf veel informatie te geven. We sturen indien gewenst extra foto’s, video’s, doen suggesties voor combinaties. Mensen willen een goed gevoel hebben bij hun aankoop en dan helpt het als je bereikbaar bent.”
REVIEWS EN REPUTATIE
Een belangrijk thema voor elke online aanbieder is reputatie. “We hebben 4,2 sterren op Google. Dat is prima, maar je moet daar constant aan blijven werken. Eén negatieve review terecht of niet kan veel impact hebben. Daarom is onze aftersales sterk georganiseerd. We reageren snel, lossen het op waar we kunnen. En als iets echt niet bevalt, halen we het gewoon op. Als het product nog netjes is, verkopen we het als tweede kans.”
MARKETING ZONDER BEURZEN
Old Inn neemt niet deel aan vakbeurzen, consumentenbeurzen of andere branchegerelateerde evenementen. “Natuurlijk houden we de markt wel nauw in de gaten, maar we investeren liever in online zichtbaarheid en klantcommunicatie. Daar halen we meer rendement uit. Soms leveren we producten voor beurspresentaties van andere partijen, maar alleen als het echt past. Met een extern marketingbureau werken we verder aan onze branding. We willen duidelijk communiceren wie we zijn. Geen gelikte verhalen, maar transparantie over onze manier van werken.”

Old Inn Wonen in cijfers: Opgericht in 1972 Locatie showroom: Dirkshorn (NH) Aantal medewerkers: circa 10 Eigen import uit onder meer India, China, Vietnam, Hongarije en Polen Eigen logistiek: 3 bakwagens in Nederland, extern transport in België en Duitsland Online omzet: circa 95% Unieke service van 30 dagen proefzitten
UITBREIDEN ZONDER OVERHAASTEN
Over de toekomst is Rik realistisch én optimistisch. “We willen het assortiment uitbreiden met nieuwe modellen en materialen, maar wel op een manier die past bij onze logistiek en service. Groei is geen doel op zich. We willen relevant blijven voor onze doelgroep. Betaalbaar, betrouwbaar en snel. En dat kunnen we alleen waarmaken als we het overzicht houden. Er zijn veel verschuivingen in de markt. Er komt steeds meer druk op snelheid en prijs. Tegelijkertijd zie je dat er ook ruimte is voor vakwerk en maatwerk met een breed assortiment en direct uit voorraad. We zullen altijd meebewegen met de markt, dat is belangrijk voor ons bestaansrecht, maar wél met behoud van onze eigen identiteit.”
Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business Magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business Magazine, editie augustus 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding