Foto: Linkedin Lena Schaumann

Lena Schaumann, CEO en opvolger bij Möbel Schaumann, kijkt terug op vier jaar Trendhopper in Duitsland. In 2022 opende het traditionele familiebedrijf de eerste Duitse Trendhopper-stores in hun meubelzaken, met als doel een jongere doelgroep aan te spreken die hun aanbod tot dan toe links liet liggen.

De strategie blijkt succesvol: “De jonge doelgroep komt, Trendhopper spreekt precies de mensen aan die we eerder nauwelijks bereikten. Zelfs onze vaste klanten combineren hun interieur graag met Trendhopper-items,” aldus Schaumann. Toch zijn er ook verrassende cultuurverschillen aan het licht gekomen. Waar in Nederland felle kleuren als petrol, roze en andere opvallende tinten gretig aftrek vinden, blijven deze in Duitsland vaak in de rekken liggen. En ook op zitcomfort zijn de voorkeuren anders: Duitse klanten kiezen liever voor stevigere banken dan hun Nederlandse buren.

Het concept laat zich dus niet één-op-één kopiëren. “We moeten het steeds meer aanpassen aan de Duitse wensen, zonder de sterke kern van het merk te verliezen,” besluit Schaumann.