Unilin Group, een wereldwijde referentie in interieurdesign en bouwmaterialen, opende officieel haar nieuwe opleidingscentrum The Dive in Wielsbeke. Een investering van liefst 2,5 miljoen euro in een toekomstgericht HR-beleid. Het gebouw, en de vernieuwde, gelijknamige totaalvisie op training en ontwikkeling, ontlenen hun naam aan het duiken in nieuwe informatie, ontdekken en persoonlijke groei.

The Dive bevestigt het vertrouwen van het bedrijf in haar activiteiten en expertisecentrum in eigen land. “Unilin wordt gedreven door ondernemerschap, passie, uitmuntendheid en respect voor medewerkers”, zei CEO Bernard Thiers bij de opening. “Welnu, The Dive is daar de emanatie van.”

De investering van 2,5 miljoen euro moet het bedrijf wapenen om ook in de toekomst wereldwijd toonaangevend te blijven, via intensievere samenwerking met het onderwijsveld enerzijds, en een duidelijke visie op levenslang leren en ontwikkelen anderzijds. “We hebben geen grondstoffen en geen energiebronnen, maar we hebben wel een kwalitatief onderwijs en menselijk kapitaal”, zei Bernard Thiers. “Als we maakindustrie hier willen verankeren, dan is zo’n opleidingscentrum een must. Het biedt het antwoord op de uitdagingen van morgen. We kiezen als ondernemers nog altijd voor een pad pro welvaart, en dat samen met het onderwijs en de overheid. The Dive past perfec tin dat plaatje.”

The Dive biedt een totaalvisie op leren en werken. Unilin Group bewijst dat het mogelijk is om concurrentieel te blijven met Belgische productie, ook op een wereldmarkt. Voorwaarde daarvoor zijn wel innovatie en producten met hoge toegevoegde waarde. En daarvoor rekent het bedrijf op haar talent. Met The Dive formuleert Unilin Group haar antwoord om ook binnen 20 à 30 jaar wereldwijd toonaangevend te blijven. Het nieuwe gebouw wordt immers vergezeld van een vernieuwde totaalvisie op training en ontwikkeling onder dezelfde naam.

Bernard Thiers, CEO Unilin Group, is niet weinig fier op de realisatie. Bij Unlin leeft al veel langer het gevoel dat alles draait om mensen. “Wij blijven met onze Belgische en Europese productie concurrentieel op een wereldmarkt dankzij onze doorgedreven zin voor innovatie en absolute kwaliteit”, aldus de charismatische en nu al legendarische CEO. “Maar hier produceren is duur. Om voortrekker in onze markt te blijven, zijn onze mensen cruciaal. Zij drijven onze innovatie en ons ondernemerschap. Onderwijs en training maken dus het verschil. Het expertisecentrum in de wereld voor laminaat en LVT (luxevinyltegels) ligt hier in Vlaanderen. We zijn vastberaden om dat zo te houden. En zelfs te versterken. Naast het permanent bijscholen van onze huidige medewerkers in een steeds complexere industrie 4.0, is en blijft het vinden van de juiste, nieuwe collega’s één van onze grootste uitdagingen van de komende jaren. The Dive zal ons helpen om de kwalitatieve en kwantitatieve mismatch op de arbeidsmarkt weg te werken.”

Levenslang leren is het credo van Unilin Group. Intern wordt gezworen bij de 3 e’s. Drie sleutelwoorden die alles zeggen: exposure (netwerken, mentorship), education en experience. Met The Dive biedt het bedrijf dat tot de Amerikaanse multinational Mohawk behoort, haar medewerkers een antwoord op alle vragen rond hun loopbaan en opleiding.

Specifieke programma’s zorgen voor opleidingen of begeleiden medewerkers die nog niet noodzakelijk over de juiste skills beschikken naar de volgende stap in hun carrière. “Maar we zien het ook breder dan enkel onze eigen medewerkers”, zei Nick Lenaert namens de HR-divisie van Unilin. “The Dive moet een open huis zijn. Iedereen is hier ook welkom. We denken aan collega bedrijven, maar ook aan de onderwijsinstellingen (scholen, hogescholen, universiteiten) alsook dus aan leerkrachten, professoren of studenten. Met The Gate beogen we een eco-systeem. Op termijn hopen we ook om erkend te worden als opleidingscentrum die erkende diploma’s kan certifiëren.”