IKEA Amsterdam introduceert een innovatieve oplossing voor Click & Collect bestellingen en kan afscheid nemen van het externe magazijn van 7.800 vierkante meter. In de grondig gerenoveerde vestiging zijn Pick-Up kluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waardoor klanten nog makkelijker hun bestellingen kunnen ophalen.

De geavanceerde automaten, met een hoogte van 8 meter en doorsnede van 8,5 meter, doen denken aan een enorme frisdrankautomaat: je toetst de code van de online bestelling in, waarna de machine de bestelling voor je ophaalt en meegeeft. IKEA Amsterdam is de eerste vestiging wereldwijd met een dergelijk systeem in de winkel.

Met de Click & Collect service van IKEA kunnen klanten online een bestelling plaatsen en zelf kiezen waar en wanneer ze die komen ophalen, zoals bij de Bestellen & Ophalen afdelingen in IKEA winkels. Er wordt steeds meer gebruik gemaakt van die service, dus zoekt het Zweedse woonwarenhuis naar slimme oplossingen om aan die groeiende vraag te voldoen – zoals met de transformatie van IKEA Amsterdam waar de Click & Collect bestellingen nu worden aangeboden in de ophaalautomaten en kleinere bestellingen in Pick-Up kluisjes. IKEA medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar bovenin de automaten. De klant toetst vervolgens een code in bij het bestelluik, waarna de bestelling zijn weg naar beneden begint. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven. Deze nieuwe manier van bestellingen ophalen is onderdeel van de omnichannelstrategie van IKEA, die gericht is op het vergroten van de toegankelijkheid van bestaande en nieuwe winkelkanalen. Zo kunnen klanten waar en wanneer ze maar willen winkelen bij IKEA. Om die reden onderzoekt IKEA of het mogelijk is om de Click & Collect service ook buiten de openingstijden van de winkels aan te bieden.

Om ruimte te creëren voor de automaten in de winkel en de deuren van het externe magazijn definitief te sluiten, onderging de Amsterdamse vestiging een transformatie. De Click & Collect bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart in de vestiging. Ook de overgang op 100% zelfscankassa’s bespaart veel vierkante meters. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn, waardoor aanzienlijk meer producten opgeslagen kunnen worden en de inventaris gedurende de dag efficiënter bijgevuld kan worden.

Youssef Zouhair, logistiek directeur IKEA Nederland: “Ik ben trots op ons team. De implementatie van de ophaalautomaten en de herindeling van het magazijn waren niet eenvoudig. Toch zijn we geen dag dicht geweest omdat een groot deel van de verbouwingswerkzaamheden ’s avonds en ’s nachts plaatsvonden. Wij durfden dit spannende project toch aan omdat dit de ideale logistieke oplossing is voor zowel de klant als voor IKEA.”

Door deze herindeling en slimme oplossingen kan het externe magazijn van bijna achtduizend vierkante meter de deuren sluiten. Voorheen moesten klanten na hun winkelbezoek zo’n 10 minuten rijden om hun aankopen daar op te halen. Nu worden alle producten aangeboden vanuit het magazijn in de winkel. Dit is voor zowel klanten als voor IKEA Amsterdam een grote verbetering. IKEA Nederland onderzoekt de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren.