Traditioneel stelt op de Meubelbeurs de Belgische meubelindustrie zijn nieuwe collecties voor aan een internationaal publiek. Niet alleen de Belgen pakken groot uit in Brussel. Ook de meer dan 60% buitenlandse exposanten, waaronder heel veel Nederlanders, kijken uit naar face-to-face contact met de bezoekers. Samen met de hoge gezelligheidsfactor van de Meubelbeurs Brussel maakt dit dat iedereen hier wil zijn. 

Brussel is geen megabeurs, maar toch van een dusdanige grootte dat een goede voorbereiding van je bezoek het werk op de beurs zelf een stuk gemakkelijker maakt. De website is daarvoor de geschikte tool. Op het interactieve beursplan kan je zien welke exposant op welke stand staat en zo je parcours uitstippelen. De site is uiteraard ook op de smartphone makkelijk te gebruiken. Snel iets opzoeken op de beurs zelf is dus altijd nog mogelijk.

Een duidelijke indeling van het aanbod

Bovendien is de beurs ook duidelijk ingedeeld in verschillende segmenten, met elk hun eigen stijl. Dat maakt het voor de bezoeker makkelijker om de beurs gericht te bezoeken. City is met de hallen 3, 4 en 5 het grootste segment. Het vertegenwoordigt met het eigentijdse meubel en zitmeubel ook het grootste deel van de markt. Hier vind je de meeste grote Belgische fabrikanten, maar ook Nederlanders, Duitsers en Italianen zijn sterk vertegenwoordigd. Wie dus op zoek is naar een fabrikant van sofa’s, naar moderne tafels en stoelen of naar strakke kasten, die is in City op het goede adres. Square in hall 3 sluit er nauw bij aan, het is het segment voor betaalbaar design. De slaapspecialisten vinden dan weer een uitgebreid aanbod in Brussels by Night in hall 6. Naast slaapcomfort is ook het bedtextiel er goed vertegenwoordigd. Daarnaast is er een zone voor de projectmarkt: Hospitality World. De exposanten hier tonen kant-en-klare concepten voor de inrichting van hotelkamers, restaurants, b&b’s en zelfs appartementen.

 

Voor een sfeervolle presentatie moet je in Fusion zijn. Mozaïek is de noemer voor collecties aan instapprijzen, en wordt getoond in hall 9. Holland à la Carte in de Patio tenslotte, brengt geen specifieke stijl maar toont een selectie van sterke Nederlandse fabrikanten.

Awards

Op dinsdagavond worden traditioneel de Balthazars uitgereikt. Met deze awards wil de Meubelbeurs Brussel exposanten in de schijnwerpers zetten met een bijzondere innovatie of een originele collectie. Bij een feestelijke awardceremonie krijgen de winnaars een oorkonde overhandigd, en uiteraard ook de felbegeerde Balthazar, een fles champagne van 12 liter.

Inspiratie kan je opdoen op de vele prachtige standen, maar ook in onze trendpassages tussen de hallen. Elk jaar distilleert Art Director Siegrid Demyttenaere enkele trends. Dit jaar kregen ze de gemeenschappelijke titel “Get in touch”. De titel van de trends geeft niet alleen duidelijk aan waar de mens vandaag nood aan heeft. Het is ook dé functie bij uitstek van een beurs. Een beurs, dat betekent ontmoeten, beleven, de nieuwste collecties in het echt zien en kunnen aanraken. Zo is ook de Meubelbeurs Brussel een belangrijk evenement op de Europese beurzenkalender. Een beursbezoek is altijd een verrijking. Ook voor wie niet meteen aankoopplannen heeft is een beursbezoek toch nog interessant. Op een korte tijd krijg je een update van het aanbod en spreek je met de makers van de collecties die binnenkort op de winkelvloer verschijnen. In een rechtstreeks contact ontdek je bovendien het verhaal erachter. Dat krijg je zelfs via pinterest of instagram niet zomaar voor elkaar. Al zijn ze ongetwijfeld een handig hulpmiddel, ze kunnen het menselijk contact niet zomaar vervangen. De ontmoeting tussen fabrikant en handelaar faciliteren, dat is wat de Meubelbeurs Brussel wil doen.