Onderneemster Nikki de Jong begon met tassenmerk Rey 7 en breidde drie jaar geleden uit met het lifestylemerk House of Sakk. De collectie loopt uiteen van tassen en kussens tot aan meubelen. Alles is van natuurlijke producten en handgemaakt in Indonesië. HoS is te vinden in hal 8 van de Meubelbeurs Brussel. 

Elk seizoen introduceert House of Sakk nieuwe producten. Bij een bezoekje aan de showroom in Apeldoorn begin van het jaar is Nikki de Jong net bezig met het uitzoeken van materiaal van een fotoshoot. Ze staat zelf op de foto’s, zegt ze bijna verlegen. “Mensen vroegen dat zo vaak aan me. Waarom ben je zelf geen model voor House of Sakk? Ik ben toch het gezicht in de markt, dus ik heb het maar eens geprobeerd.” Tassen en clutches, fauteuils, bijzettafels, placemats, kussens, en meer. De stijl laat zich omschrijven als luxe en bohemian. Nog een paar steekwoorden: lifestyle, jong, fris, vrouwelijk, natuurlijk, eerlijk, kwaliteit. Het is een merk in het midden tot hoge segment en vormt een mooie aanvulling voor interieurwinkels alsook voor de boetiekwinkels in lifestyle- en cadeauartikelen.

 

  

Eigen maken 

Drie jaar geleden is Nikki van start gegaan met House of Sakk. Het merk zat daarvoor in de portefeuille van meubelondernemer Bert Plantagie, maar zij wilden terug naar hun core business van meubelen. Nikki was al enige jaren bezig met het tassenmerk Rey 7 en zag in HoS een mooie aanvulling voor een compleet lifestylemerk. In die drie jaar dat ze er nu druk mee is, is het helemaal ‘eigen’ geworden. Nikki ging verder met productontwikkeling, bezocht alle tailors in Indonesië en opende daar een magazijn. Inmiddels zijn er honderden verkooppunten, onder meer in Nederland, en is het merk er klaar voor om de wereld nog verder te veroveren. 

Indonesië, en met name Bali, is een speciale plek voor Nikki. Ze liep er ooit stage bij Patricia Bos van Chick on a Mission in Indonesië en raakte totaal verknocht aan de eilanden. Ze is zelfs ook begonnen met het leren van de taal. “Het is zo tof om daar te zijn en te zien waar de tailors mee bezig zijn. Er zit zoveel vakkennis en ambacht daar. En het is er heerlijk!” 

Het menselijke aspect, het contact met elkaar en met de klanten is voor Nikki een belangrijk onderdeel van het werk. “Ik wil meer betekenen dan spullen maken en die verkopen. We kunnen iets bijdragen in het leven van een ander, voor de levens van de makers en voor het leven van de kopers. In Indonesië werken we op een eerlijke manier en maken we mooie producten. Samen met het contact met de klanten vormt dat de kern van ons bestaan.” 

Met de paplepel 

Vanuit huis heeft Nikki het goede voorbeeld gekregen wat ondernemen betreft. Haar vader Jan-Wout Hulstein is eigenaar en directeur van Asiades, een meubelleverancier met productie in Azië. Asiades is wereldwijd actief, het hoofdkantoor zit in Apeldoorn – niet geheel toevallig heeft House of Sakk ook daar de showroom. “Maar zelfs als pap geen ondernemer zou zijn en in de woonbranche zou werken, zou ik met lifestyle en met deze onderneming bezig zijn”, zegt Nikki. 

House of Sakk is eveneens wereldwijd actief, dat heeft wel te maken met het werk van haar vader. Asiades exposeert onder meer op de beurzen van Shanghai en Singapore. Voor HoS werd een hoekje van de stand vrijgemaakt. Dat werd al snel zodanig succesvol dat Nikki nu met een eigen stand op pad is. Op Maison & Objet stond ze dit najaar in hal 8 met heel wat meters. Het is de eerste keer dat HoS op Brussel te zien is. 

Risico en focus 

Van haar vader leerde ze dat ze risico’s moet nemen, dat er soms investeringen nodig zijn om te kunnen groeien. Ze leerde ook om focus aan te brengen en niet te veel tegelijkertijd te willen. Andersom heeft Jan-Wout ook een en ander van zijn dochter geleerd. “Nik denkt in seizoenen, dat heb ik nooit zo gedaan en daar zijn we steeds meer mee bezig binnen Asiades. We hadden altijd twee introductiemomenten, maar de collectie groeit nu. Ze weet ook stoffen en kleuren te combineren waar ik niet zo mee bezig zou zijn. Dat is gaaf om te zien.”