Tijdens de 50e editie van Heimtextil (7-10 januari 2020), zal deze internationale vakbeurs voor interieurtextiel thuis en in projecten opnieuw stralen met het grootste aanbod ter wereld aan exposanten en een gezaghebbende trendpresentatie. Ongeveer 3.000 exposanten zullen aanwezig zijn in Frankfurt.

Meer dan 250 bedrijven presenteren duurzame producten tijdens de beurs en zij staan vermeld in de Green Directory die in 2020 voor de tiende keer gepubliceerd wordt. Dit is een recordaantal. Andere revolutionaire en duurzame stoffen zijn te zien in de nieuwe More Future Materials Library, onderdeel van de Trend Space. De nadruk ligt hier op gerecyclde en gekweekte materialen met verrassende toepassingen. Dit is te zien in hal 12, waar ook de Verenigde Naties hun Sustainable Development Goals voor het eerst presenteren. Voor alle vragen over duurzaamheid en hergebruik kan men terecht in de Green Zone in hal 12.

Bezoekers die interesse hebben in design gaan naar hal 3.0 waar de Trend Space trendpresentatie is. Ook hier is duurzaamheid aan de macht: op een oppervlak van bijna 2000 vierkante meter zijn stoffen en materialen te zien die na de beurs hergebruikt gaan worden. Het thema is Where I Belong (over gekozen en niet gekozen identiteit en hoe deze te combineren aan de hand van een aantal archetypen), u kon hier uitgebreid over lezen in een vorige uitgave van Interior Business Magazine. Stijlinstituut Amsterdam heeft deze, op voorhand al bijzondere, presentatie samengesteld.

Het zat er aan te komen; bij de 50e editie zal er extra ruimte zijn voor machines en processen die te maken hebben met digitaal printen. Deze machines zijn al jaren een succesnummer in Frankfurt omdat de nieuwste printtechnieken werkelijk alles mogelijk maken op het gebied van kleuren, patronen en zelfs textuur. Opnieuw in hal 3 en deze keer zelfs met een eigen lezingenprogramma. Voor sommige bezoekers misschien te technisch, maar het is een fascinerende materie: printerfabrikant wordt meer en meer een soort interieurtextiel leverancier.

In hallen 4 en 6 staan de decoratieve en meubelstoffen. Deze keer zijn er meer dan 400 exposanten, met 40 nieuwe namen in textiel en (imitatie)leder. De 250 bedrijven die zelfgeweefde stoffen leveren voor meubelen, gordijnen en bedtextiel krijgen een logo om zich te onderscheiden van inkopers en collectionneurs. Dit geldt voor de bedrijven in hallen 4 en 8. Voor de meubelindustrie is er de Design Dialog over designtrends in hal 4.2 op woensdag tussen 12 en half 2. Christiane Müller van Studio Müller Van Tol, Anne Marie Commandeur van Stijlinstituut Amsterdam en product en meubel designer Werner Aisslinger zijn aanwezig. Susanne Tamborini-Liebenberg, hoofdredacteur van het onvolprezen md-Magazin, leidt de dialoog.

De projectmarkt neemt toe in belang, zeker wanneer consumenten op hun centjes zitten of hun toevlucht nemen tot goedkope spullen of tweedehands producten. Speciaal voor de projectmarkt zijn er 370 exposanten met daarvoor bedoelde producten, gericht op ontwerpers, architecten en hospitality experts. deze zijn te zien op de Interior.Architecture.Hospitality EXPO met nieuwe materialen in de Interior.Architecture.Hospitality LIBRARY. Eigenschappen die terugkeren bij deze materialen en producten zijn brandwerendheid, geluidsisolerend, krasvast en waterafstotend.

Gordijnen, zonwering, meubelstoffen staan in hal 8.0 met ongeveer 50 exposanten. Leveranciers van kussens, dekens, plaids en keuken- en tafellinnen onder de titel Beautiful Living in hal 9.0, samen met accessoires. Designklassiekers van de afgelopen 50 jaar zijn ook te zien in hal 9.0 en er is een cafeetje gesponsord door het blad Schöner Wohnen.

Smart Bedding is het thema van hal 11.0 en alles is daar gericht op beter en langer slapen, van matras tot dekbedovertrek. Met 140 exposanten en een eigen forum met experts over slim slapen. Bekende namen: Olympisch rodelaar Susi Erdmann, sleep coach Nick Littlehales en wetenschappers van Charité,  Fraunhofer Institute en  German Sleep Research Society. Daarnaast zijn er sprekers van Ikea, Hästens en Auping die spreken over de laatste ontwikkelingen in beter slapen en onderwerpen als digitalisatie, sport, hospitality, duurzaamheid en interior design. Dus kom naar Frankfurt en steek een hoop op! Op de foto een deel van Trend Space van 2019.