De site van het consumenten televisieprogramma Radar maakt melding van hoe meubelretailer Velderhof de (doorgaans oudere) klantenkring voor sta-op stoelen op kosten jaagt op een ongeoorloofde manier.

“Meubelwinkel Velderhof richt zich met de verkoop van sta-op-stoelen specifiek op ouderen. Bekende gezichten zoals Willeke Alberti worden ingezet om het vertrouwen van de doelgroep te winnen. Maar achter de advertenties met aantrekkelijke ‘vanafprijzen’ gaan verkooppraktijken schuil die niet altijd eerlijk verlopen. Radar ontvangt meerdere meldingen van consumenten die zich misleid voelen.”

“Op de website staan sta-op-stoelen geadverteerd vanaf 1679 euro, een scherpe prijs voor zo’n stoel. Het woordje ‘vanaf’ mag wel onderstreept worden, want de realiteit blijkt anders. Een consument die zich bij Radar meldde, betaalde uiteindelijk 5840 euro voor zijn stoel. De lage prijs geldt namelijk alleen voor een basismodel: zonder accu, motor of luxere stof. Om de stoel elektrisch te kunnen verstellen komt er zomaar 1000 euro bij. En voor een luxer materiaal nog eens 1000 euro extra.”

“Tijdens het verkoopgesprek krijgen klanten verschillende kortingen aangeboden. Korting op basis van leeftijd, bijvoorbeeld. Of een plotselinge ‘extra korting’ na een belletje met het hoofdkantoor. Volgens de verkoper is er een grote order geplaatst waar jouw stoel nog aan toegevoegd kan worden, maar dan moet je wel meteen beslissen. Dit verhaal komt bij meerdere consumenten terug. Ook online wordt deze verkoopmethode herhaaldelijk genoemd.”

“Radar heeft zelf in twee winkels vastgelegd dat dit verhaal over een bulkorder wordt verteld. Een telefoontje naar het bedrijf dat zogenaamd de grote bestelling heeft geplaatst, bevestigt dat het niet waar is. Het lijkt dus een verkooptruc. Ook het ‘extra belletje’ met het hoofdkantoor voor nóg een korting van een paar honderd euro komt vaker voor.”

Lees de rest van het artikel hier: https://radar.avrotros.nl/artikel/deze-verkooptrucs-gebruikt-velderhof-om-dure-stoelen-te-verkopen-61531