De XXXLutz Groep heeft reden tot feest: naast het lanceren van een spectaculaire, wereldwijde reclamecampagne is het meubelconcern opnieuw uitgeroepen tot Deutschlands begehrtester Arbeitgeber in de categorie meubelhandel. Twee prestaties die zowel de creatieve ambities als de werkgeverskracht van het familiebedrijf onderstrepen.

Van meubelhuis naar wereldtoneel
Met de nieuwe campagne verlaat XXXLutz letterlijk en figuurlijk het traditionele meubelhuis. In de hoofdrol: acteur en publiekslieveling Matthias Schweighöfer, die de kijker meeneemt op een filmische reis langs iconische locaties. Van de diepten van de Grand Canyon, via bruisende metropolen, tot paradijselijke stranden, telkens met één rode draad: thuiskomen bij XXXLutz.

Deze beelden zijn mogelijk gemaakt door de inzet van LED-Volume-Studio-technologie. Hiermee worden realistische wereldscènes in een studio nagebootst, zonder de logistieke uitdagingen van opnamereizen. Reusachtige LED-wanden tonen in real time zowel echte als AI-gecreëerde achtergronden, met dynamisch licht en volledige camera­vrijheid. Het resultaat: Hollywood-kwaliteit, maar dan in dienst van de meubelbranche.

Matthias Schweighöfer verwoordt het zelf als “großes Kino, ein ganz neues Level”. In de eerste spot vertelt hij op luchtige, maar ontroerende wijze over de zoektocht naar ‘de juiste plek in het leven’ en de vreugde om die te vinden, uiteindelijk thuis op een XXXLutz-sofa.

Creatie en productie
De campagne werd bedacht en uitgewerkt door For Sale (München/Hamburg), al jarenlang de lead agency van XXXLutz. De productie lag in handen van Factory Vienna, met regie door Justin Izumi en camerawerk van Björn Knechtel. De muziek- en geluidstracks kwamen van Novo Sonic en Orange Sound Studio. Volgens Konrad Nill, marketingdirecteur van XXXLutz, “hebben KI en de LED-screens onze verwachtingen overtroffen, het resultaat is even emotioneel als verrassend”. De campagne is inmiddels zichtbaar op televisie, online, social media, in print, via POS-materiaal en op digitale buitenreclame.

Opnieuw nummer één als werkgever
Naast creatieve hoogstandjes heeft XXXLutz ook op HR-gebied succes geboekt. In de nieuwste studie van het F.A.Z.-Institut en ServiceValue, begeleid door het Institut für Management- und Wirtschaftsforschung (IMWF), behaalde het bedrijf opnieuw de eerste plaats in de categorie Deutschlands begehrtester Arbeitgeber binnen de meubelhandel. Met een maximale score van 100 punten voert de XXXLutz Groep het brancheklassement overtuigend aan. CEO Alois Kobler is trots: “Dit bevestigt ons consequente engagement voor een modern, mensgericht werkklimaat. Onze medewerkers waarderen dat – en deze titel maakt dat nu ook officieel zichtbaar.”

De ranking is gebaseerd op een langlopend onderzoek tussen juli 2023 en juni 2025, waarbij zowel social listening-data als een grootschalige online-enquête over zo’n 16.000 bedrijven zijn geanalyseerd.

Mensgerichte strategie
Het rapport roemt de integrale personeelsstrategie van XXXLutz, waarin individuele ontwikkeling, aantrekkelijke benefits en medezeggenschap centraal staan. Programma’s als XXXL Plus bieden medewerkers extra vrije dagen bij speciale gelegenheden, aanvullende pensioenvoorzieningen en een sterke focus op work-life-balance.
Jaarlijks investeert de onderneming circa 11 miljoen euro in opleidingen en bijscholing, onder meer via de eigen XXXLutz Akademien. Opvallend is de interne doorstroom: meer dan de helft van alle leidinggevende functies wordt ingevuld door eigen talent. Met ruim 100 opleidingslocaties en meer dan 20 vakrichtingen biedt XXXLutz bovendien stevige perspectieven voor jong talent, zo starten dit jaar opnieuw zo’n 1.000 nieuwe leerlingen hun carrière bij het bedrijf.

 

 

Eerdere berichtgeving over XXXLutz

XXXLutz: Europese expansiegigant tempert geruchten over Nederland