Met 106 merken, 16 locaties, meer dan 70 evenementen en ongeveer 10.000 geregistreerde bezoekers vierde idd cologne een debuut dat mooier was dan dat menigeen had durven denken. Van 26 tot en met 29 oktober werd dit nieuwe concept, waarbij de beurs niet in een beursgebouw maar op verschillende plekken in de stad is, goed ontvangen volgens organisator Koelnmesse,

 

Positieve feedback van deelnemers en bezoekers: idd cologne is een nieuwe stap in het tonen van design meubilair voor thuis en in projecten. Keulen was volgens Koelnmesse 4 dagen lang het levendige middelpunt van design. “Met idd cologne hebben we een nieuwe start gemaakt samen met de industrie. Dit vernieuwende formaat brengt interior design daar waar het hoort: midden in de stad, bij de mensen, in een stedelijke omgeving”, aldus Oliver Frese, Chief Operating Officer van Koelnmesse. “Dit debuut liet zien dat er potentie is voor het verbinden van vakbeurzen met stedelijke gebieden en heeft bewezen dat Keulen een echte meubel- en designstad is.”

Het laten plaatsvinden op locaties in de stad zorgde ervoor dat merken zich anders konden presenteren dan in een traditionele setting in een beurshal. Met de stad als verbindende factor oogde alles een stuk authentieker en met een hoger architectuur gehalte, aldus de organisatie. Centrale locaties waren Design Post Köln – vanaf nu een partner van Koelnmesse, het monumentale Stoff-Pavillon Moeller en het machwerkhaus köln, een verzamelgebouw voor creatieve ondernemingen in een voormalige vrachtautofabriek. Daarnaast waren er meerdere showrooms en winkels voor in totaal 16 locaties. The Urban Design Walks langs deze plekken waren een groot succes. Er waren 6 routes. Er waren presentaties, er werd flink genetwerkt en uitgebreid geborreld. De positieve sfeer van deze eerste idd cologne was voelbaar door de hele stad, aldus Koelnmesse.

De afstand tussen bezoekers en deelnemers leek een stuk kleiner dankzij deze nieuwe opzet, ook omdat er niet alleen professionals afkwamen op idd cologne. Het evenement is nadrukkelijk bedoeld voor particuliere designliefhebbers en dat is een groep, de eindklant, die de meeste leveranciers nooit tegenkomen. Leo Lübke, President van de Vereniging van Duitse Meubelfabrikanten (VDM) en Managing Director van COR: “idd cologne heeft laten zien wat het kenmerk is van onze industrie: creativiteit, ondernemerschap en de moed om nieuwe paden te bewandelen. De noodzaak om met elkaar van gedachten te wisselen, te inspireren en zichtbaar te zijn als merk is precies wat heeft plaatsgevonden. Dit platform staat dichtbij de markt, dichtbij de mensen en dichtbij de toekomst van interieurs.”

 

“De focus op premium merken en interieurs uit het hogere segment in een stedelijke omgeving heeft de vinger aan de pols van deze tijd”, zo voegt Christian Haeser, Managing Director van de Federale Verkoopvereniging voor keukens, meubelen en interieurs (BVDM) hieraan toe. “Met name de nabijheid en het experimentgehalte vond ik sterk: design werd niet alleen getoond maar werd tastbaar, emotioneel en authentiek. Voor de handel bood idd cologne precies wat we nodig hadden: inspiratie, uitwisseling en een overzicht van wat er gaat komen.” Nu gaat dit evenement de evaluatie in met alle betrokkenen en zullen we zien of er een vervolg komt in 2026, maar de start was dus veelbelovend, aldus de organisatie en haar partners.