De Chinese meubelindustrie gaat zich weer laten zien in Guangzhou, van 18 tot en met 21 en van 28 tot en met 31 maart 2026 bij de traditioneel in twee delen opgesplitste meubelbeurs CIFF. Het eerste deel voor meubilair thuis, het tweede deel voor projectmeubilair. Dit keer heeft de beurs als motto CONNECT.CREATE: mensen met elkaar in verbinding brengen om samen mooie dingen te maken waar we allemaal aan verdienen. Het is de oproep van iedere beurs in dit tijdsgewricht.

De meubelindustrie is aan het veranderen met nieuw consumentengedrag (maatwerk, duurzaam, modulair en gepersonaliseerd), veranderende handelspatronen (lees: tarieven), snelle digitalisatie en de stijgende vraag naar slimmer, groener wonen zorgen ervoor dat bedrijven meubelen anders ontwerpen, produceren en op de markt brengen dan in de goede ouwe tijd toen de leverancier zei: ik wil het zo goedkoop mogelijk hebben, tien containers tegelijk, zo snel mogelijk geleverd, het moet er allemaal hetzelfde uitzien want het interesseert niemand verder iets. Als het maar lijkt op wat de rest van de familie heeft staan. De winkelier zei destijds dan ook: koop dit nou maar, ik weet wat bij jou past, want je weet het zelf niet eens, en verder niet zeuren. En de mensen knikten gehoorzaam en liepen zwijgend de winkel weer uit, na (aan)betaald te hebben. Ze hadden ook geen idee. Interieur als begrip, als interessegebied was nog niet ingeburgerd. Er waren nog geen woonprogramma’s, influencers of stylisten. Je kocht eens in de zoveel tijd nieuwe meubelen, zoals je naar de tandarts ging of de auto een doorsmeerbeurt liet geven in de garage. Je kwam er niet onderuit, het moest gewoon even gebeuren. In Nederland zullen er vast nog partijen zijn die terugverlangen naar die heldere, overzichtelijke tijd. Maar ook in China weet men maar al te goed: das war einmahl.

In dit nieuwe landschap begint in maart de 57e editie van de CIFF Guangzhou met als nieuw motto: CONNECT.CREATE. Het is volgens de organisatie van deze enorme beurs meer dan een concept, het is een richting die men op moet gaan. Nieuwe wensen, nieuwe kansen, doorpakken. Afgelopen maart waren er meer dan 4.900 exposanten en 363.000 bezoekers uit 187 landen op de beurs, 10 procent meer bezoekers van buiten China. Het land blijft een centrale rol vervullen in productie en handel van meubilair en de CIFF is daar een afspiegeling van. Niet alleen als handelspodium, maar als een visionaire beurs en vandaar: CONNECT.CREATE.

CONNECT betekent het bij elkaar brengen van mensen, gedachten, producten en informatie. Inkopers kijken weer naar China voor concurrerende, betrouwbare productie terwijl fabrikanten vernieuwingen in materialen, technologie en R&D versnellen. Tegelijkertijd omarmen consumenten nieuwe manieren om naar meubelen te kijken: VR home design, social media als aanschaf- en verkoopkanaal, omnichannel retail: de (online) winkelbeleving moet kloppen, de verwachtingen zijn hooggespannen en moeten worden waargemaakt. Het plaatje moet kloppen, daar waar vroeger geen plaatje was. Producten moeten aanpasbaar, duurzaam en gepersonaliseerd zijn. Alles wat China eerder nooit hoefde te maken moet nu geproduceerd worden, maar nog steeds goedkoper en sneller dan in de rest van de wereld.

CIFF Guangzhou 2026 plaatst zichzelf op de plek waar deze dynamische bewegingen samenkomen. Een plek waar iedereen de veranderingen in de markt begrijpt en samen bouwt aan meer waardevolle relaties en productieketens. CREATE spreekt voor zich: vernieuwing draait niet alleen om technologie maar ook om anders denken over design, duurzaamheid verhogen, voldoen aan de eisen van nieuwe lifestyles en creatieve samenwerking omarmen. De organisatie benoemt het om de eigen producenten er nog meer van te doordringen: meedoen of achterop raken. China heeft misschien een centraal geleide economie, het is een volk van geboren handelaren en kansengrijpers. CIFF probeert al jaren de eigen productiemarkt wakker te schudden voor het aanpassen van de productiemogelijkheden op de nieuwe globale markt en op origineel, gepersonaliseerd design. Maar daar moeten dan wel volumes en garanties tegenover staan, zo vinden fabrikanten.

Om extra te benadrukken dat de weg steeds verder vooruit loopt en terugkijken zinloos is heeft CIFF een nieuw logo gekozen. De zeshoek (Chinees symbool voor wijsheid) heeft nu de letters van CIFF in zich, met een vloeibaar metaal uiterlijk. Kracht en aanpasbaarheid, een industrie die constant in beweging is, moet dit uitdrukken. Donkerblauw in de letters staat voor openheid, diepte en stabiliteit: waarden waar CIFF zich graag mee verbindt. Ook in het bouwen van een inclusieve en toekomstgericht ecosysteem. Men is niet gek in Guangzhou: dit zijn Westerse waarden die inmiddels ook leven in het Rijk van het Midden en wil er verdiend blijven worden dan veert men mee als industrie.


Met 850.000 vierkante meter is dit echt een hele grote beurs. Fase 1 laat hedendaags design zien, slimme slaapsystemen, outdoor living (ja, ik verzin het niet: outdoor leeft, lieve winkeliers), meubelen voor huisdieren (ook al gespot tijdens Meubelbeurs Brussel) en nieuwe internationale samenwerkingen. Fase 2, eind maart, draait om duurzame werkplekken, oplossingen voor onderwijs, horeca en openbare ruimten en nieuwe gedachten over het hoe en waarom van werkplekken. Tegelijk met fase 2 is er, zoals altijd, de CIFM/ interzum guangzhou met machines, materialen en toeleveranciers.

De beurs wil met het nieuwe motto een brug slaan tussen productie en retail, tussen de thuismarkt en de internationale markt, tussen vernieuwing en design. CIFF Guangzhou 2026 wil een katalysator zijn: een plek waar bedrijven de huidige veranderingen begrijpen, nieuwe inspiratie vinden en relaties opbouwen die de meubelindustrie naar een volgende fase voeren. Op de foto hierboven de miljoenenstad.

Voor meer informatie en gratis registreren als bezoeker: www.ciff-gz.com