Meer dan 160 jaar geleden schreef Michael Thonet met zijn Weense koffiehuisstoel nr. 14 (tegenwoordig 214) designgeschiedenis. Hiermee verbond hij zijn geboorteland Duitsland voor altijd onlosmakelijk met zijn tweede thuisland Oostenrijk. Een connectie die tot op de dag van vandaag bestaat – net als de vruchtbare samenwerking tussen Thonet en ADLER. De Oostenrijkse verf- en lakproducent zorgt ervoor dat de tijdloze stoelen van de Duitse meubelproducent er altijd opperbest uitzien én tegen een stootje kunnen.

Met model nr. 14 legde Michael Thonet de basis voor industriële serieproductie en modern meubeldesign. Ook vandaag de dag is zijn slimme combinatie van ambacht en een efficiënte arbeidsverdeling fascinerend. Zo worden de beukenhouten elementen die dankzij een door Thonet ontwikkelde, revolutionaire techniek met behulp van stoom en spierkracht worden gebogen, voor een elegante look handmatig zwart gebeitst. Regina Hasenzahl, werkzaam in de Thonet-fabriek in het Duitse Frankenberg, dompelt de houten elementen onder in een bad met ADLER Arova Flex-beits. “Dit flexibele beitssysteem is speciaal ontwikkeld voor het onderdompelen van meubelonderdelen,” vertelt Leon Cremers, directeur van ADLER Benelux.

Hasenzahl neemt de onderdelen vervolgens vlug uit het bad en legt ze op een schuine ondergrond, zodat ze kunnen uitlekken. De overtollige beits stroomt terug in het dompelbad; een grondstofbesparend en milieuvriendelijk proces. Om het product verder te perfectioneren, wrijft de medewerkster de beits in met een natuurlijke spons uit de Egeïsche Zee. Alleen inwrijven met een natuurlijke spons leidt namelijk tot een gelijkmatig, hoogwaardig oppervlak; met een industriële spons is dat in deze kwaliteit niet mogelijk. Hasenzahl wrijft de loofhoutbeits eenmaal haaks op de houtnerf in en eenmaal met de houtnerf mee. Tussen het onderdompelen en inwrijven zitten slechts één tot twee minuten. “Door het beitsen blijft de structuur van het hout behouden en komt de karakteristieke draad perfect tot uiting,” legt Horst Viehmeyer uit, die bij Thonet verantwoordelijk is voor de oppervlakken.

Nadat de houten onderdelen ’s nachts hebben kunnen drogen, worden ze voorzichtig geschuurd en vervolgens met de watergedragen uv-lak ADLER Aqualux MSL Eco afgelakt. Daarmee zijn de Thonet-stoelen klaar voor langdurig gebruik in cafés, evenementenzalen, restaurants en woonkamers over de hele wereld. Alleen al tot 1930 werden vijftig miljoen stoelen van model 214 verkocht – en daar zijn de talloze kopieën die een graantje van de Thonet-roem willen meepikken niet eens in meegeteld.

Maar niet alleen ‘de stoel der stoelen’ en zijn van armleuningen voorziene broer worden afgewerkt met ADLER-beits. Ook een ander ontwerp waarmee Thonet in de jaren dertig de meubelwereld op zijn kop zette wordt hiervan voorzien: de vrijdragende stalen stoelen naar de ontwerpen van Mart Stam en Marcel Breuer. Hier werd het destijds ongebruikelijke materiaal staal met klassieke houtelementen en Weens vlechtwerk gecombineerd. Een nog altijd zeer geliefde combinatie.