A-Meubel groeit snel dankzij de persoonlijke aandacht voor klanten en maatwerk meubelen
Aantrekkelijk geprijsde kwaliteitsmeubelen voor een breed publiek

Inmiddels telt meubelwinkel A-Meubel 11 vestigingen in het hele land, het streven is 30 vestigingen binnen twee jaar: “Een winkel binnen een straal van een half uur rijden, dat is waar we naar toe werken”’, aldus mede-eigenaar David Nosrati.

Samen met zijn broer zet David het werk voort wat vader Nosrati ooit startte in 1992. David: “Ik ken niemand die zo hard heeft gewerkt in zijn leven als hij. Een enorme discipline, werklust en tot op de dag van vandaag een inspiratiebron voor ons.” De broers hebben inmiddels een goed team om zich heen verzameld dat hen veel werk uit handen neemt. “Wij kunnen inmiddels beter taken delegeren maar onze betrokkenheid blijft zeer groot.”

David studeerde af als jurist maar voelde zich niet aangetrokken tot de wereld van dossiers en procederen. “Het draait om het oplossen van conflicten, het verdienen aan ruzie. Dat past niet bij mij, ik houd van design, van mooie dingen maken en verkopen. De commerciële wereld vind ik een stuk leuker. Wat niet wegneemt dat het soms handig kan zijn om een juridische achtergrond te hebben in het bedrijfsleven.” Hij volgde uiteindelijk zijn broer in het bedrijf van hun vader, een meubelzaak in Amersfoort die vader Nosrati in 1992 was gestart. “We hebben een Iraanse achtergrond, mijn vader is hier gekomen in het begin van de jaren 80, ik ben in Iran geboren en was twee jaar oud toen ik hier kwam. Mijn broer is hier geboren. We zijn opgegroeid in een omgeving van hard werken en altijd je best doen, ook op school. Toen mijn vader naar Nederland kwam, ging hij gelijk aan de slag bij een bedrijf waar ze veel onder elkaar aan het praten waren, om snel de taal onder de knie te krijgen.” In 2007 ging David werken in de meubelzaak en er volgde al snel een flinke uitbreiding: vestigingen in Delft, Tilburg, Amsterdam. “Dit jaar hebben we weer drie filialen geopend. Let wel, eigen vestigingen, geen franchises.”

Trouwe klantenkring
Waar is het succes van A-Meubel op gebaseerd volgens David? “Mooie meubelen aanbieden voor een relatief lage prijs. We maken veel meubelen zelf en hebben dus een scherpe inkoop. We bieden maatwerk voor een prijs waarvoor anderen het niet kunnen of willen verkopen. Echt alles is aanpasbaar: kleuren, afmetingen, handgrepen of poten. We verkopen volumemeubelen met gevoel voor persoonlijke aandacht voor klanten. Iedere wens nemen we serieus en we kijken of we het kunnen uitvoeren. Hierdoor hebben we een hoge gunfactor, zo merken we. We duwen mensen niets door de strot, we adviseren en kijken hoe we kunnen helpen. We zijn ook zeker geen kortingsknaller of outlet. Wanneer onze bus voor de deur staat hoef je je niet te schamen. Onze meubelen gaan 20 jaar of langer mee. Daarom hebben we inmiddels een grote, brede en trouwe klantenkring.” Wat ook helpt bij de populariteit is het grote aantal volgers op social media: “Hierdoor draait een nieuw filiaal, zoals we in Apeldoorn hebben geopend deze week, direct al omzet. Mensen bekijken het aanbod thuis op de bank, komen naar de winkel om proef te zitten of een kast vast te pakken en de deal is eigenlijk al gesloten. Met de huidige brandstofprijzen gaan mensen geen twee uur rijden voor een bank, dus willen we op maximaal een half uur rijden een vestiging. Binnen twee jaar dertig filialen.”

 

Waar is het succes van A-Meubel op gebaseerd? “Mooie meubelen aanbieden voor een relatief lage prijs.”

 

Benadering
De doelgroep van A-Meubel is zeer breed, zowel in leeftijd als in budgettaire mogelijkheden, zo weet David. “Of mensen nu komen voor een bank van 600 of 4.000 euro, iedereen moet het gevoel krijgen dat deze bank speciaal voor hen is gemaakt. Mensen met een uitkering kopen bij ons, jonge stellen die voor het eerst gaan samenwonen, ouderen die voor de laatste keer verhuizen naar een kleiner appartement, mensen met een hoog budget die iets leuks zoeken voor naast hun designmeubelen. De klantengroep is ongekend breed en gevarieerd, ik zie wat dat betreft geen concurrentie in de branche.” Hij is ook totaal niet bevreesd voor een naderende recessie: “Dan groeien we juist nog harder, dat zagen we ook tijdens de kredietcrisis. We kennen eigenlijk alleen maar goede en betere tijden.” Een deel van het succes zit dus ook in de verkoopbenadering door de medewerkers van A-Meubel: niet pushen maar luisteren, meedenken, oplossen. “Wanneer je mensen gaat pushen komen ze niet meer terug. Dus hebben we alleen maar aardige, eerlijke en enthousiaste medewerkers in dienst die dit aanvoelen. Nogmaals, mensen hebben hun huiswerk al van tevoren gedaan. Ze komen naar de winkel, zien dat het geen rare outlet is, praten met onze medewerkers en het vertrouwen is gewekt. Lange verkoopgesprekken komen eigenlijk niet voor.”

 

‘Mijn broer en ik zijn zeer snelle beslissers, we willen en kunnen dingen snel regelen’

 

Onder de radar
Hij verbaast zich erover dat de media het bedrijf zolang hebben genegeerd en nu, bij de opening van het 11e filiaal, pas interesse tonen. “Ik zie in bladen ondernemers staan met 1 winkel die doen alsof ze het verkopen van meubelen hebben uitgevonden. Wij zijn altijd onder de radar gebleven, hadden de aandacht ook niet nodig want het loopt al goed. Waar we eerst zelf op zoek moesten naar een nieuwe locatie worden we nu door meubelboulevards gebeld: kom alsjeblieft ook hier een winkel openen. Dan is het meestal in drie dagen rond. Mijn broer en ik zijn zeer snelle beslissers, we willen en kunnen dingen snel regelen. Hebben we nieuwe bussen nodig om te bezorgen? Binnen een maand hebben we er 15. Nieuw magazijn nodig? Snel geregeld.” A-Meubel bezorgt alle meubelen zelf bij klanten zodat volgens David de kwaliteit van bezorging gegarandeerd is. Op dit moment weet hij eigenlijk niet hoeveel medewerkers er in totaal zijn: “We nemen bijna iedere dag nieuwe mensen aan, ik denk dat we nu op 130-140 medewerkers zitten. Daar zijn ook mensen bij die met teams praten over hoe het gaat, wat hen dwarszit of waar ze zelf verbeteringen zien. Of het nu de winkel, het magazijn of de bezorgers zijn, iedereen moet hier fijn en gemotiveerd kunnen werken.” Omdat zoveel werk dat hij en zijn broer voorheen zelf deden inmiddels is gedelegeerd heeft hij naar eigen zeggen steeds minder om handen: “Dus kan ik me concentreren op vernieuwen en uitbreiden.”

Uitbreiding
Wat niet wil zeggen dat hij lui achteroverleunt: “Zo zijn we niet opgevoed, dat zit niet in mijn karakter. We hebben alle processen van de onderneming in kaart gebracht en gekeken wie wat het beste kan doen. Zo hebben we het zeer goede team dat we nu hebben samengesteld en kunnen we het loslaten, wat vroeger een stuk moeilijker was. Ik stond vroeger zelf in de winkel als verkoper, heb bezorgd en gemonteerd. Vaak zeiden klanten: hee, de verkoper komt het ook brengen en monteren, wat goed. Hetzelfde gezicht, opnieuw dat vertrouwen opwekken. Als het moet spring ik zo weer bij.” Maar voorlopig hoeft dit niet en kan hij zich concentreren op de uitbreiding: van 11 naar 30 winkels binnen twee jaar en uitbreiding naar het buitenland. “België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, ik ben er volop mee bezig. In veel gevallen met joint ventures, opnieuw: geen franchises.” Hij verliest de thuismarkt echter geenszins uit het oog: “Per filiaal kijken we wat loopt en wat niet en waarom niet. Is de smaak anders in een regio? Staat het niet goed opgesteld? We zijn geen bedrijf dat snel van collectie verandert, items gaan meestal 2 tot 3 jaar mee. Er is ook geen noodzaak om constant het aanbod te veranderen: een dressoir kan een andere kleur of greepjes krijgen, het blijft in feite hetzelfde meubel. Zitmeubelen met ronde hoeken zijn nu hot, straks wordt het weer iets hoekiger en minimalistisch vermoed ik. Trends keren om de zoveel jaar terug.” Wil hij ook uitbreiden in het productaanbod? “Wellicht met boxspring bedden wanneer de 30 zaken geopend zijn. Het vult de huidige collectie goed aan. Dus geen keukens of badkamers, dat zijn andere takken van sport.”

 

‘We kennen eigenlijk alleen maar goede en betere tijden’

 

Familiebedrijf
David is trots op het bedrijf, maar: “Ik ben er niet mee getrouwd, dat ben ik met mijn vrouw. Ik houd van het bedrijf zoals ik van mijn vrienden houd. Dus ben ik zeer betrokken met de dagelijkse gang van zaken, maar ik weet dat ik kan vertrouwen op het team, op de managers. Waar ik echt heel trots op ben: 98 procent van onze klanten keert terug voor een nieuwe aankoop. Soms komen ze gewoon langs voor een kop koffie, gezellig babbelen. Het contact is altijd informeel en leuk. Vooral in Amersfoort, waar het begon. De mensen kennen mijn vader nog, hij loopt vaak binnen en zegt dan: dit kan beter, dat kunnen jullie nog beter doen. Meestal heeft hij ook gelijk en zijn het punten die verbeterd moeten worden. Stiekem is hij heel trots op mijn broer en mij, maar dat laat hij vrijwel nooit merken. Hij houdt ons scherp en gemotiveerd. Mijn broer en ik zitten op dezelfde lijn, hebben we twijfels: we vragen het aan vader. Hij heeft tot nu toe altijd gelijk gehad, hij is ons geheime wapen.” David lacht: “Nu ik dit gezegd heb dus niet meer zo geheim.”

 

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.

 

Dit artikel is verschenen in Interior Business Magazine, editie 1 september. Nog geen abonnement? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de herfstaanbieding.