–Onderstaand artikel is gepubliceerd in Interior Business Magazine, editie maart 2022.

Logistiek partner VSW is flink gegroeid in het kielzog van de recente meubelhausse

Betrouwbaarheid en meedenken met klanten blijft de basis

Vader Willem en zoon Maarten van der Struik van VSW Expeditie uit Enschede hebben vaak aan het uitwisselen van een blik voldoende. De twee generaties van het transport- en opslagbedrijf zitten meestal op dezelfde lijn wanneer het gaat om het beschrijven van de ontwikkelingen in hun onderneming. Maarten heeft inmiddels de dagelijkse leiding over het bedrijf, zijn vader treedt meer en meer naar de achtergrond. In oktober gaat hij met pensioen. Willem: “Op beurzen en tijdens onze jaarlijkse kersttournee langs de klanten zal ik zeker van de partij blijven, zo lang als het mogelijk is.”

Het blijft onverminderd druk op het kantoor van VSW Expeditie in de nabijheid van de Grolsch Veste, het thuisstadion van FC Twente. Waarbij vader en zoon Van der Struik spreken van geluk dat zij het materieel hebben vernieuwd en uitgebreid net voordat de stormachtige stijging in de vraag naar meubelen de kop opstak. Maarten: “Wanneer we nu een nieuwe vrachtwagen bestellen wordt deze pas in 2023 geleverd. Gelukkig hebben we de vijf nieuwe vrachtwagens en zes trailers in september vorig jaar besteld, net voor de huidige krapte.” Het bedrijf beschikt inmiddels over 26 vrachtwagens, 12 aanhangers, 39 afzetbakken, 60 opleggers en 8 busjes maar bovenal meer dan 92 loyale medewerkers . Ook de opslagcapaciteit in Enschede is enorm uitgebreid tot bijna 30.000 vierkante meter magazijnoppervlak. In vijf jaar tijd is de omzet met maar liefst 53 procent toegenomen. Ook het aantal klanten voor wie het team van VSW Expeditie rijdt en opslaat is toegenomen, waarbij opvallend genoeg de grootste groep wordt gevormd door een aanzienlijk aantal bij elkaar opgetelde kleinere klanten. Willem: “We hebben dus een grote spreiding van klanten en dat is een prettige basis om vanuit te werken.”

Jubileum
In oktober (21 oktober, red) viert het bedrijf het veertigjarig jubileum te kunnen. Dit zal ook het moment zijn waarop Maarten officieel de leiding overneemt van zijn vader. Willem: “Ik ben 66 jaar en wil meer tijd vrijmaken voor andere zaken die mij bezighouden. Bovendien heeft Maarten de afgelopen jaren al bewezen dat hij prima leiding kan geven aan een groeiend bedrijf. Maar helemaal uit beeld verdwijnen zal ik niet, ik blijf beurzen en klanten bezoeken. Dat vind ik eigenlijk ook het leukste om te doen.” Ieder jaar bezoeken vader en zoon rond de kerstdagen hun klanten om hun kerstwensen en een taart persoonlijk te bezorgen. Deze tournee voert door heel Europa. Willem: “We bedanken hen hiermee voor weer een jaar loyaliteit aan VSW. En soms bedanken ze ons met persoonlijke geschenken voor onze medewerkers. Iedere klant heeft zijn vaste aanspreekpunt hier en deze worden zeer gewaardeerd, zo merken we.” Maarten: “Persoonlijk aandacht geven hoort gewoon bij wie we zijn.”

‘Persoonlijk aandacht geven hoort gewoon bij wie we zijn’

Verschil maken
Willem benadrukt: “Zo’n gebouw neerzetten als dit, vrachtauto’s aanschaffen en software installeren kan iedereen. Het zijn de mensen hier die het verschil maken voor onze klanten. Er is een sterk familiegevoel binnen ons bedrijf, bij alle medewerkers. Nieuwkomers ervaren dit ook zo. Wanneer je collega’s voelen als familie vergroot dit de betrokkenheid met het bedrijf en loop je automatisch net iets harder dan wanneer dit niet het geval is. Je helpt elkaar sneller en vaker dan bij een bedrijf met een andere sfeer. Deze loyaliteit aan elkaar stralen we uit naar de klanten die op hun beurt weer heel loyaal naar ons zijn.” Als voorbeeld toont hij BW Bielefelder Wekstätten JAB Anstoetz, de Duitse producent is al klant sinds 1976 dus ruim voor het jaar waarin VSW van start ging. Maarten: “We maken in onze opslag en rijschema’s altijd ruimte voor bestaande klanten, we zijn met hen meegegroeid. Wanneer dit betekent dat we even geen nieuwe klanten kunnen gaan bedienen dan is dat heel jammer. Maar we laten elkaar niet in de steek.” Willem: “Loyaliteit is echt het toverwoord bij ons. We hebben ook niemand ontslagen tot nu toe, we hebben alleen maar meer mensen aangenomen. De meesten hier hebben vaste aanstellingen voor onbepaalde tijd. Dat kweekt ook loyaliteit en zo kunnen we op elkaar bouwen.”

Saaiste bedrijf ooit
Willem lacht: “Noem ons maar het saaiste bedrijf ooit, want we werken vanaf het begin met dezelfde principes: betrouwbaarheid, superdegelijk op het saaie af, eerlijk en direct. Persoonlijk ook, we noemen iedereen bij de voornaam, ook de klanten. Zij noemen ons ook allemaal bij de voornaam.” Maarten knikt en vult aan: “Nuchter. Oer-ouderwets. De klant is geen koning maar keizer. We maken geen gekke bokkensprongen en doen geen onverantwoorde overnames om de grootste te willen zijn. Tegelijkertijd zijn we ultramodern in onze rapportages over wat en wanneer er binnenkomt, weer weggaat en wat we opslaan. De geografische spreiding van ons volume, de track & trace van vrachten en het VSW portal waarop klanten kunnen inloggen. Onze informatie en communicatie is volledig up to date.” Willem: “Maar wat wij doen is dus eigenlijk niet zo spannend: we brengen meubelen van A naar B.”

‘Loyaliteit is echt het toverwoord bij ons’

Complete logistieke oplossingen
Waarbij vader en zoon elkaar glimlachend aankijken bij het laten vallen van het begrip hub: een tussenstation waar de meubelen worden overgeladen om vervolgens met andere wagens weer naar de volgende hub gebracht te worden. Willem: “Wij zijn anti hub. Een hub betekent een extra overslag en dus extra kans op schade of verwisseling van orders. Wij laden uit bij de klant of in ons magazijn, daar komt verder niemand anders aan. Pas bij de aflevering, bij de klant voor de deur, komt het meubel uit onze vrachtwagen, eerder niet. Voor steeds meer klanten leveren we rechtstreeks bij de eindklant, B2C dus, veelal met kleinere meubelwagens waarmee we de privéadressen goed kunnen bereiken. Daarmee bieden we een complete logistieke oplossing.” Maarten wijst erop dat de chauffeurs van VSW zeer positief worden beoordeeld door (eind)klanten en dat zij ervan doordrongen zijn dat ze een visitekaartje zijn voor het bedrijf. “Iedereen is heel positief over hun snelheid, deskundigheid en hulpvaardigheid. Daarom zorgen we ook goed voor chauffeurs die van elders naar hier komen.” Willem: “Het is heel simpel: hoe willen we dat onze chauffeurs worden behandeld? Zo behandelen we chauffeurs die naar ons toe rijden dus ook: iets te eten en te drinken geven, even kunnen zitten. Gewoon fatsoenlijk gedrag.”

Achtbaan
De twee pandemiejaren waren een achtbaan voor VSW, net als voor veel andere bedrijven in de meubelbranche. Maarten: “De eerste weken van 2020 knalden we 65 procent achteruit in omzet en hebben NOW aangevraagd bij de overheid. Dit stond heel snel op onze rekening, niets dan lof daarvoor. Maar hoe moesten we verder? We wilden niemand ontslaan.” Willem vervolgt: “Deze onzekere periode heeft tot nog meer collegialiteit geleid. In het begin werden er vakantiedagen opgenomen, spontaan, omdat het stil werd. Daarna echter werkte iedereen 130 tot 150 procent van wat er normaal werd gewerkt toen de orders ineens omhoogschoten. Zo hebben we 2020 alsnog winstgevend afgesloten en de NOW direct terugbetaald. Het past niet om steun te krijgen wanneer het niet hoeft, vind ik. Geef het uit aan hen die het wel nodig hebben.” Om de extra krachten te vinden bij deze plotselinge groei vertrouwden vader en zoon op het netwerk van hun chauffeurs. Maarten: “Deze nieuwkomers hebben we zelf opgeleid, in samenwerking met een opleiding voor transport en logistiek. Zes chauffeurs zijn zo gestart, met eerst werken in het magazijn en nu rijden ze voor ons op de weg.” In 2021 zijn er extra opdrachtgevers bijgekomen waardoor het magazijn moest worden uitgebreid tot de huidige 30.000 vierkante meter. “We bieden inmiddels een totale dienstverlening: de container of de truck komt aan, we lossen, slaan op, doen order picking, distribueren en verpakken ook indien gewenst voor klanten”, zo vat Maarten de activiteiten van VSW samen.

White glove service
Willem licht verder toe: “Het rechtstreeks afleveren bij eindklanten vormt inmiddels een kwart van de omzet. Ik zie dat als White Glove Service: afspraak maken met de eindklant voor afleveren, twee man op de bus of truck, uitpakken, kleine montage en de verpakking weer meenemen. We hebben pinautomaten aan boord om af te rekenen. Eigenlijk dezelfde service als de dealer. Voor de toekomst streven we naar een verdeling van 50/50 voor B2B en B2C. Ook zie ik onze warehousing toenemen: veel klanten, maar ook hun dealers, hebben zelf nauwelijks opslagruimte. Zeker met de onvoorspelbare leveringen vanuit Azië de laatste jaren verwacht ik een uitbreiding van het opbouwen van voorraden, naast het deels verplaatsen van de productie naar Europa, wat ik vanuit de zelfredzaamheid van Europa alleen maar toejuich.” De naam White Glove Service refereert aan de witte handschoenen bij pianotransport, een activiteit die meer op de achtergrond is geraakt de afgelopen jaren. Willem: “Helaas. Er worden steeds minder piano’s aangeboden want er worden steeds minder nieuwe exemplaren verkocht. Vroeger kwamen ze binnen uit Duitsland, Japan, de Verenigde Staten. Het gebeurt nu nog maar mondjesmaat, maar we houden het er toch bij. Het speciale transport, met name de voorzichtigheid die dit vereist, houdt ons en de chauffeurs scherp voor het andere werk.”

 

Brexit
Wat heeft het uittreden uit de Europese Unie van het Verenigd Koninkrijk betekend voor VSW? Maarten: “We rijden veel op Groot-Brittannië en wisten in het begin niet waarop we ons moesten voorbereiden. Gelukkig hadden we al ervaring met rijden op Zwitserland dat ook buiten de EU valt. En met de software voor het inklaren van goederen voor dit land. Wij wilden onze software aanpassen op de nieuwe regels van de Britse douane, zeker met 6 à 7 volledige routes op het Verenigd Koninkrijk. Maar in de praktijk moest alles met de hand worden ingevuld. Dertig formulieren per truck! Onze speciale medewerker heeft er de handen vol aan.” Willem: “Vanaf de 3e week na het afkondigen van Brexit zijn we weer gaan rijden. We hebben door een goede aanpak de vertraging weten te minimaliseren. We sturen onze chauffeurs mee voor de volledige rit. Anderen laden in, de trucks gaan onbemand over en worden door Britse chauffeurs opgepikt. Dat doen we bewust niet. Dat zorgt juist voor vertragingen.” Maarten: “Onze klanten hebben dus nauwelijks iets gemerkt van de veranderingen. Daar zijn we heel dankbaar voor. In het begin konden we ook niet via de UK naar Ierland rijden, dan scheepten we in Duinkerken in en voeren per boot om Engeland heen naar Ierland. Dat hoeft nu gelukkig niet meer.” Willem: “Het is learning by doing. We hadden geen echt precedent. Zwitserland is toch minder gecompliceerd.”

Meedenken
Gevraagd naar wat behalve expertise en inzet nog meer bepalend is geweest voor het succes in Enschede zegt Maarten: “We denken echt mee, zijn flexibel. Dat heeft gezorgd voor een hoge gunfactor. Daarom bedanken we de klanten ook persoonlijk. Twee jaar geleden kregen we nog een laatste fax, uit Duitsland. Gaan we dan zeggen: sorry, zet het maar op de mail? Nee. Heel soms hebben we nog papieren facturen omdat een klant dit wil.”

‘Alles is digitaal in 2022, maar we hebben het nog steeds over werken met mensen’

Gaat er veel veranderen wanneer hij straks officieel de leiding geeft aan VSW? “De bedrijfsvoering, het omgaan met de medewerkers, de benadering van de klanten blijven precies hetzelfde. Maar daar waar nog meer geautomatiseerd kan worden zonder dat dit ten koste gaat van onze bedrijfsfilosofie zal ik dit doen. We moeten meegaan in wat de klanten van ons wensen en verwachten.” Willem kijkt hem trots aan en zegt: “Het zijn andere tijden dan toen ik begon. VSW is geworden wat het nu is mede dankzij mijn echtgenote. Zij regelde alles thuis terwijl ik hier dag en nacht kon werken. Nu wordt de zorg meer verdeeld en dat vind ik goed. Ik zie dat Maarten het net zo persoonlijk benadert als ik. Alles is digitaal in 2022, maar we hebben het nog steeds over werken met mensen. Hij heeft zelf in het magazijn en als chauffeur gewerkt hier, hij kent iedereen. Hij heeft geen pretenties, blijft rustig en houdt het overzichtelijk. Eigenlijk krijg je altijd de klanten die je verdient en wij werken voor… (hij scant de klantenlijst) …alleen maar sympathieke mensen.” Hoe gaat hij verder tot oktober? “Ik neem nu al af en toe eerder vrij, heerlijk. Maar ik ben ook graag hier, ik leef vol plezier in beide werelden. Daarom ook het blijven bezoeken van beurzen en klanten met kerst.” Hij kijkt trots naar een foto van zijn kinderen en kleinkinderen: “Ik ben een steenrijk man.”

 

Copyright
© 2022 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.

 

 

Bedrijfsopvolging bij VSW Expeditie