GROOTHANDEL CENTRUM MET EEN ZEER BREED AANBOD

Sinds 1975 bestaat de Trademart Brussels op een steenworp afstand van de Brussels Expo en het Koning Boudewijnstadion in het Noorden van de Belgische hoofdstad. Dit centrum biedt onderdak aan in totaal meer dan 2.000 merken op het gebied van lifestyle en interieur, uiteenlopend van mode tot decoratie en van sportartikelen tot meubelen. Lies Vandiest is als Business Unit Manager onder andere verantwoordelijk voor het segment home & living (&go) en vertelt wat de voordelen zijn van dit goed bereikbare inkoopcentrum: “Een standhouder huurt niet zozeer allen maar een ruimte bij ons maar maakt ook direct deel uit van ons gezamenlijk concept waarbij iedereen elkaar versterkt.”

De bezoekers van de Trademart Brussels zien het centrum als een permanente vakbeurs voor professionele bezoekers met een groot aanbod, zo omschrijft Lies hoe het centrum volgens haar bekend staat in de diverse branches. De afdelingen home & living en home & living & go hebben in totaal meer dan 600 merken waaraan zij onderdak bieden. Lies: “Het aanbod is echt zeer gevarieerd en loopt van interieurdecoratie en verlichting naar zitmeubelen, keukens, serviezen, tuinmeubelen en barbecues. Ook de aard van de bezoekers is zeer gevarieerd: het merendeel is detaillist maar er komen ook horecaondernemers, architecten, ontwerpers en interior designers bij ons over de vloer. Zij zien het grote voordeel van zoveel producten die elkaar aanvullen. Voor hen bespaart een bezoek aan de Trademart een hoop tijd die zij anders kwijt zijn aan talloze verschillende adressen.”

TWEE AFDELINGEN
Het verschil tussen de afdeling home & living en home & living &go zit in het karakter van de ruimte die de deelnemer gebruikt. Bij home & living draait het om showrooms op individuele basis, ingericht in de stijl van de exposant. Hier vindt de bezoeker stalen en monsters van de diverse collecties aan de hand waarvan er besteld kan worden. In het geval van de rond de 80 merken van home & living & go gaat het om cash & carry: de voorraad staat zichtbaar uitgestald en de bezoeker kan direct afrekenen en meenemen.

Deze afdeling bestaat sinds maart 2021 en is volgens Lies een groot succes. Om nieuwe collecties van
de exposanten extra onder de aandacht te brengen organiseert Trademart Brussels verschillende evenementen. Voor het najaar bijvoorbeeld wordt het Brussels Interior Event georganiseerd op
27 en 28 augustus en op 24, 25 en 26 september 2023.

 

<<‘HET AANBOD IS ECHT ZEER GEVARIEERD EN LOOPT VAN INTERIEURDECORATIE
EN VERLICHTING NAAR ZITMEUBELEN, KEUKENS, SERVIEZEN, TUINMEUBELEN EN BARBECUES'<<

 

Lies: “Maar afspraken maken om langs te komen kan het hele jaar door.” Ze heeft uiteraard zowel de exposanten als de bezoekers zien veranderen in de tijd dat ze werkt bij het centrum. “De grote vraag is: hoe blijven we actueel als retail en als retail ondersteunend inkoopcentrum? Hoe kunnen wij, onze exposanten en hun klanten mee in de digitale wereld van nu? Stilstand is achteruitgang dus bewegen we mee met de markt.”

 

 

COMBINATIE VAN CLICKS EN BRICKS
Het centrum biedt bijvoorbeeld aan startende bedrijven of andere nieuwkomers de gelegenheid om een proefperiode met de organisatie af te spreken om de markt te testen. Daarnaast is Trademart Brussels ook gericht op het ondersteunen van online verkoop voor de deelnemers die daar nog geen ervaring mee hebben. “We zijn ook steeds meer aanwezig als centrum op de diverse social mediakanalen. Om zo bezoekers naar onze exposanten te sturen. Maar ik geloof nog steeds in de combinatie van online en fysiek verkopen, de bekende clicks en bricks. Veel van de producten die hier staan moet je als bezoeker eenvoudigweg voelen en beleven, dat kan niet alleen via een digitale afbeelding. Een fysieke plek om producten te tonen blijft belangrijk. Wij bieden dit tegen een tarief dat niet te vergelijken is met dat van
de meeste tijdelijke beurzen. Wij zijn ook echt sterk in het genereren van traffic voor onze deelnemers, in het uitnodigen van contacten voor evenementen in het centrum en in het verzorgen van social media posts voor nieuwkomers. We geven antwoord op de vragen over digitaal communiceren die zij eventueel hebben. Wij faciliteren het dat ze met hun vakgenoten hier kunnen praten over thema’s die ons in de interieurbranche allemaal aangaan.”

 

 

KRACHT DOOR SAMENWERKING
Ze is er dan ook van overtuigd dat het huren van een ruimte in de Trademart Brussels meer is dan het huren van een bedrijfsruimte: “Je huurt niet alleen een showroom maar een deel van ons concept waarvan je meteen deel uitmaakt. We zijn een hechte groep ondernemers, zelfs met zo’n grote groep, want we trekken samen aan dezelfde kar. Natuurlijk concurreren de bedrijven hier met elkaar maar ze overleggen ook vaak, denken samen na over de toekomst van de detailhandel. Dat maakt deze permanente opstelling ook anders dan de gemiddelde beurs of gezamenlijke huisshow van tijdelijke aard. De bedrijven hier zien elkaar regelmatig en spreken elkaar ook vaak. Dat zorgt voor een sterk collectief gevoel. Wij dragen als centrum daar graag aan bij, want samen sta je nu eenmaal sterker.” Meer dan 80 procent van de bezoekers komt uit het thuisland, van de overige bezoekers vormen de Nederlanders het leeuwendeel, aldus Lies: “Ik ben ook verantwoordelijk voor de business unit baby & kids en daar zie ik het aantal Nederlandse bezoekers flink toenemen. Maar ook bij home & living weten ze de weg naar Brussel steeds beter te vinden.”

GROEI IN HET VERSCHIET
Het centrum wordt continu in delen gerenoveerd om gelijke tred te houden met de eisen van deze tijd en de behoeften van de exposanten en de bezoekers. “We zijn in 2018 gestart met de grote renovatie, in 2024 gaan we home & living geheel renoveren. Home & living &go beslaat op dit moment een oppervlak van 10.000 vierkante meter en hier voelen we dat de afdeling in omvang zeker nog kan groeien de komende jaren.”

 

<<‘WE ZIJN GEMAKKELIJK BEREIKBAAR, OP 10 MINUTEN RIJDEN VAN LUCHTHAVEN ZAVENTEM, AAN DE NOORDKANT VAN DE STAD, VLAK BIJ DE UITVALSWEGEN, MET VEEL PARKEERRUIMTE'<<

 

Lies benoemt nog eens de factoren die een bezoek aan Trademart Brussels de moeite waard maken voor bezoekers uit Nederland: “We zijn gemakkelijk bereikbaar, op 10 minuten rijden van luchthaven Zaventem, aan de noordkant van de stad, vlak bij de uitvalswegen, met veel parkeerruimte. Vlak naast een metrohalte dus ook vanuit het centrum goed bereikbaar met het openbaar vervoer. We organiseren onze evenementen bewust ook op zondagen zodat zoveel mogelijk detaillisten kunnen komen. We houden dit centrum bewust zo laagdrempelig mogelijk.” Ze ziet vooral een voordeel van het centrum in de combinatie van mode en decoratie: “Het is one stop shopping voor winkels die meer dan 1 productgroep of service willen aanbieden. Het is efficiënter om hierlangs te komen dan om talloze huisshows of beurzen te bezoeken. We bieden in totaal meer dan 2.000 merken, van zeer bekend en groot tot niche en startup. Juist die mix zorgt voor een aanbod waarmee je als winkelier onderscheidend kunt zijn. Denk aan een fashion store die koffie en sapjes serveert: de mode, de mokken en glazen, de placemats zijn allemaal hier te koop.”

 

Klik hieronder voor de website van Trademart Brussels.

 

Copyright
© 2023 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.

Dit artikel is verschenen in Interior Business Magazine, editie juli 2023. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding.