De Belgische FOD (Federale Opsporingsdienst) Economie onderzocht handelszaken die meubelen en matrassen verkopen. Bij acht op de tien gecontroleerde ondernemingen werd minstens één overtreding vastgesteld op de economische wetgeving die gecontroleerd werd. De voornaamste inbreuken betroffen de prijsaanduiding, transparantieverplichtingen en de bestelbon. De foto is van de FOD Economie.
Tussen 1 april en 6 december 2024 onderzocht de Economische Inspectie van de FOD Economie 155 ondernemingen in de sector van de meubel- en beddenverkoop in België. Tussen 2020 en 2023 kreeg de Economische Inspectie meldingen over maar liefst 1.309 meubelzaken. Die gingen vooral over de levering en prijsaanduiding.
Om de consumenten te beschermen controleert de Economische Inspectie geregeld of de regels en wettelijke informatieverplichtingen worden nageleefd. Om de ondernemingen in de sector te helpen bij het correct implementeren van (nieuwe) wetgeving voorzag de Economische Inspectie in guidelines op maat van de sector.
Van de 155 gecontroleerde ondernemingen in de meubel en matrassensector waren er 128 – of 82,6 procent – in overtreding. In totaal werden 537 inbreuken vastgesteld, gemiddeld 2,38 per onderneming. Er waren in totaal 537 overtredingen, dit waren de belangrijkste:
- Bestelbonnen: 198 inbreuken (36,9 %): essentiële informatie op bestelformulieren ontbrak regelmatig. Het gaat bijvoorbeeld over nauwkeurige productbeschrijvingen, duidelijke levertermijnen, gedetailleerde prijzen en de handtekening van de verkoper. In 64 gevallen waren de levertermijnen niet ingevuld of te vaag (“zo snel mogelijk” of “afhankelijk van de leverancier”). Dat is nochtans een cruciaal element voor consumenten.
- Prijsaanduiding: 72 overtredingen bij de prijs van goederen en 44 bij de prijs voor diensten (levering, installatie) (21,6 %): er was geen prijsaanduiding of de prijs was onleesbaar, dubbelzinnige, onvolledig … Die tekortkomingen kwamen zowel voor bij eenvoudige producten als complexere artikelen, zoals modulair meubilair.
- Transparantie op websites en sociale netwerken: 79 inbreuken (14,7 %): veel van de gecontroleerde bedrijven vermeldden hun ondernemingsnummer of volledige contactgegevens niet op hun website of sociale netwerken.
- Advertenties met kortingen: 53 inbreuken (9,9 %): de referentieprijs werd niet correct getoond bij een promotie of de toegepaste kortingen waren misleidend.
- Elektronische betaalmiddelen: 50 inbreuken (9,3 %): de verplichting om minstens één elektronisch betaalmiddel aan te bieden werd overal nageleefd. Maar consumenten moeten zowel aan de ingang als aan de kassa de beschikbare elektronische betaalmiddelen kunnen zien. En de affichage van deze informatie was wel een probleem.
Het onderzoek bracht ook enkele andere inbreuken aan het licht. Zo waren er 28 zaken die hun inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen niet in orde hadden of hun gegevens niet hadden bijgewerkt. Daarnaast overtraden 13 ondernemingen de wettelijke limiet van 3.000 euro voor het aanvaarden van contante betalingen.
“De resultaten van deze controle tonen aan dat veel handelaars onvoldoende vertrouwd zijn met de basisregels rond transparantie, prijsaanduiding en correcte bestelbonnen. Deze regels zijn nochtans essentieel om consumenten te beschermen en vertrouwen te behouden. Ik zal de sector consulteren om te onderzoeken op welke manier we de kennis van de wetgeving bij de handelaars kunnen verbeteren, zodat elke ondernemer weet wat er van hem of haar verwacht wordt. Samen kunnen we werken aan meer duidelijkheid, eerlijkheid en professionaliteit in de verkoop van meubelen en beddengoed”, aldus David Clarinval, minister van Economie.
“De aankoop van meubelen is voor veel consumenten een serieuze hap uit het budget. Dan verwacht je een correcte prijsaanduiding en een volledige en duidelijke bestelbon. Dat is pure basisbescherming voor de consument. De Economische Inspectie ontving veel meldingen over deze sector en organiseerde daarom een algemeen onderzoek in de meubel en matrassensector waarbij meer dan 150 ondernemingen in de meubel en matrassensector gecontroleerd werden. Het doel was daarbij in eerste instantie de correcte naleving van de economische regelgeving te bevorderen. Voor de 537 overtredingen werden er 155 waarschuwingen uitgeschreven en 19 processen-verbaal opgesteld. PV’s werden enkel gegeven als het ging om meerdere of ernstige inbreuken of als de waarschuwing niet leidde tot een aanpassing. Het merendeel van de gecontroleerde ondernemingen was bereid de inbreuken te corrigeren, wat bij de nacontrole ook was gebeurd. De 19 PV’s vertegenwoordigen slechts 12,3 procent van de gecontroleerde bedrijven”, zo stelt Lien Meurisse, woordvoerster van FOD Economie.
De Opsporingsdienst geeft ook tips aan consumenten waar men op moet letten bij het kopen van een meubel:
“Een nieuwe zetel, bed of slaapkamer? Mooie investering – maar tegelijk ook een risico, als je niet goed oplet. Dit zijn de zaken waar je écht aandacht voor moet hebben:
- de prijs: of het nu gaat om een losse kast of om een volledige meubelset, de prijzen moeten altijd duidelijk, volledig en ondubbelzinnig zijn. Ook de prijzen voor levering en eenvoudige/standaardinstallatie van meubelen, bed of matras thuis (standaarddiensten) moet je op voorhand duidelijk vermeld zien staan. Die info mag niet enkel in de kleine lettertjes staan, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.
- de bestelbon. Check of alles er op staat. Een correcte bestelbon bevat minstens:
- de naam, het adres en eventueel het ondernemingsnummer van de verkoper;
- de datum en het volgnummer van de bestelbon;
- een duidelijke omschrijving van het product of de dienst die geleverd wordt;
- de eenheidsprijs, de hoeveelheid en het totaalbedrag;
- het bedrag van het betaalde voorschot;
- het resterende saldo;
- een concrete leverdatum of een duidelijke termijn (bijvoorbeeld 3 maanden vanaf de datum van de bestelling). Uitspraken zoals “zo snel mogelijk”, “afhankelijk van de leverancier” of “wanneer het de koper past” zijn onaanvaardbaar;
- de handtekening van de verkoper.
Die acht puntjes moeten niet voor niets op de bestelbon staan. Ze geven je als consument een houvast bij een eventueel geschil en maken de verkoper verantwoordelijk voor wat hij zwart op wit beloofde. Zelfs als de algemene of bijzondere voorwaarden iets anders zeggen.”