Nuchter, empatisch & servicegericht

In het Hof van Hoorn is sinds 2011 de winkel gevestigd van familiebedrijf Bot Meubelen. Maar de familie Bot is al een eeuw lang actief in de meubelverkoop. De huidige eigenaar, Ruud Bot, is de derde generatie die leiding geeft aan de winkel in West-Friesland. Zijn zoon Zeger wordt klaargestoomd om het bedrijf op termijn over te nemen, zijn echtgenote Margreth vertelt over het reilen en zeilen van de winkel: “De website en de social media zijn inmiddels zeer belangrijk voor onze winkel. Door regionaal bovenaan te staan bij zoekopdrachten bereiken we nieuwe klanten.”

In 1921 begon overgrootvader Bot met zijn echtgenote een winkel in manufacturen in het dorp Hoogkarspel. Huishoudelijk textiel en wiegjes behoorden onder andere ook tot het aanbod. De grootvader van Ruud had de leiding na de Tweede Wereldoorlog en verlegde de focus naar meubelen en van daaruit naar de complete woninginrichting. Zijn zoons Piet en Gerard volgde hem op en breiden het bedrijf verder uit. Piet, de vader van Ruud, had zes zonen, waarvan er drie in het bedrijf werkten. Ruud en zijn oudste broer Jan namen het bedrijf weer over in 1985. Zo bleef het binnen de familie Bot. In Hoorn was er al geruime tijd een dependance van de winkel in Hoogkarspel, geen wonder want Hoorn is de grootste plaats in de regio. Deze Hoornse vestiging werd een beddenspeciaalzaak, de meubelen bleven verkocht worden in Hoogkarspel. Alles liep goed tot de crisis van 2009. De familie stond voor een aantal belangrijke keuzes: hoe gaan we verder en wie gaat wat doen? De oudste broer van Ruud besloot naar Wormerveer te verhuizen voor een eigen winkel, die tot op de dag van vandaag bestaat, die ook Bot Meubelen heet, maar dus geen directe connectie heeft met Hoorn. Tegelijkertijd viel het besluit om de oer vestiging in Hoogkarspel te sluiten en door te gaan in Hoorn.

TIJDLOOS EN MODERN WONEN UITSTRALING
Deze beslissing is een goede gebleken: “Hoorn is gewoon een stuk groter dan Hoogkarspel, mensen zijn ook veel mobieler geworden en reizen eerder verder om te vinden wat ze zoeken. Onze sterke website zorgt inmiddels voor klanten van veel verder weg dan Noord- Holland: we bedienen klanten in Rotterdam en zelfs Venlo. Die landelijke uitstraling komt denk ik door ons brede aanbod van merken, de service en onze nuchterheid: we vertellen geen onzinverhalen en houden ons aan afspraken. Met een familienaam die kort en krachtig is als de onze worden we ook goed onthouden, zo merken we.” Bot Meubelen bezorgt nog altijd zelf: zodat de kwaliteit en persoonlijke zorg gegarandeerd worden, en daardoor kunnen we bij de mensen thuis nog extra advies geven voor een bijproduct. Bovendien is Bot Meubelen in deze regio een begrip: wanneer de mensen onze bus in de straat zien weten ze dat er iets afgeleverd wordt van hoge kwaliteit. Het is dus ook een vorm van promotie voor ons.” Het imago van het bedrijf is er toch al een van een hoge servicegraad. “We zijn niet de goedkoopste winkel, maar door de hoge kwaliteit producten die wij aanbieden gaan deze meubels jarenlang mee, zelfs generaties. We luisteren heel goed naar de wensen van klanten en lossen eventuele klachten direct op. Die verantwoordelijkheid voelen we echt: mensen vertrouwen er op dat het klopt wat we verkopen en dat vertrouwen mogen en willen we niet beschamen.”

“MENSEN VERTROUWEN ER OP DAT HET KLOPT EN DAT VERTROUWEN MOGEN EN WILLEN WE NIET BESCHAMEN.”

FAMILIE
Er werken in totaal vijf personen bij Bot Meubelen en dat geringe aantal verbaast wanneer een bezoeker de website bekijkt. Met zo’n groot aanbod aan meubelen, verlichting, vloerbedekking en accessoires lijkt het alsof de winkel enorm veel medewerkers in dienst moet hebben, maar dat is dus niet zo. “We zijn echt met maar vijf mensen, Elma onze jarenlange vertrouwde collega is inmiddels ook een heel bekend gezicht bij Bot Meubelen. Zij verzorgt de interieurstyling bij de klanten thuis en kan goed kleuradvies geven. Er is ook 1 parttimer, Stefanie, plus een stagiaire van de Jan des Bouvrie Academie. We hebben altijd stagiaires, want we vinden opleiden in de praktijk heel belangrijk. Zeger heeft 2 studies gevolgd: aan het ROC in Nieuwegein als woningstoffeerder en voor meubelstoffeerder aan het HMC in Amsterdam. Ook zijn broer Outjer heeft aan het HMC gestudeerd, al werkt die tegenwoordig in de filmwereld en niet in de zaak. De jongens gingen vanaf hun 13e al mee met bezorgen, en onze dochter Noortje werkt bij ons op de administratie. We woonden vroeger ook naast de zaak in Hoogkarspel, dus ze zijn er echt mee opgegroeid.” De jongste zoon werkt dan niet in de winkel, hij geeft wel tips over het assortiment en de uitstraling van de winkel. “Het zit hem toch in het bloed, denk ik.” Om te kunnen concurreren met de grotere woonwinkels in het noorden van Noord-Holland is de website dus onmisbaar: “Het is echt een must voor ons. Oudere mensen die via Google een tafel zoeken komen eerst uit bij ons en kijken vaak niet verder. Het is een continu proces om bovenaan te staan bij Google, maar we hebben daar de kennis voor in huis dankzij Stefanie, die houdt alles bij. Verder adverteren we in de zondagskrant, daar komen meer reacties op dan dat je in deze tijd zou verwachten. De meeste klanten komen nog steeds uit Hoorn en omgeving.” Social media wordt ook vanuit het bedrijf gevoed door Zeger en past bij de klantenkring van Bot Meubelen: “Onze klanten lezen zich van tevoren goed in, ook via social media en de links in de berichten. We verkopen ook meubelen met een verhaal, van merken als Leolux, Gelderland en Hülsta. Dat verhaal vertellen we in de winkel, maar het nieuwsgierig maken doen we online. We voeren merken die allemaal Made in Europe zijn, dat is al een bijzonderheid op zichzelf.”

KLANTENKRING
De kring van klanten bij Bot Meubelen is iets ouder, 45+ en vaak tweeverdieners, en heeft een redelijk groot budget. Ze kopen hun meubelen bewust, niet impulsief. “Ze nemen de tijd en willen het verhaal achter een bank van bijvoorbeeld Jori graag horen. Zo’n bank kost ook tijd om te verkopen, het is geen snelle handel. Iedereen neemt dus de tijd, zowel wij als de klanten: rustig vertellen, uitproberen, opties bekijken, kiezen, misschien toch een andere optie, weer proberen. Het levert vaak leuke resultaten op.” De klantenkring van Bot Meubelen is trouw en omvat vaak meerdere generaties van dezelfde families. “Ook wanneer ze gaan verhuizen buiten de directe regio komen ze toch weer langs. Onze service wordt gewaardeerd en dat is heel leuk om mee te maken.” Bij de keuze van de merken voor de winkel liep het bedrijf voorheen mee met de inkoopcombinaties van Euretco, maar via medewerkers uit de winkel werd de blik verruimd naar andere leveranciers. “Met name vanaf het moment dat we Hoorn in 2011 tot de enige winkel hadden gemaakt. We zijn toen gestopt met bedden en zijn zelf merken gaan opzoeken zoals Gelderland en Leolux. Het hielp ook dat de twee designmeubelwinkels in Hoorn door de toenmalige crisis wegvielen en deze klanten naar ons zijn gekomen. Heel vervelend voor die ondernemers, maar het hoort bij ondernemen.” De showroom is 800 vierkante meter groot. “We voelen ons fijn met de merken die we hebben, waaronder ook de relaxfauteuils van Stressless en de designbanken van Moome. De combinatie van design en relaxmeubelen werkt prima.”

“WE VOEREN MERKEN DIE ALLEMAAL MADE IN EUROPE ZIJN, DAT IS AL EEN BIJZONDERHEID OP ZICHZELF.”

ZELF STOFFEREN
Bot Meubelen verkoopt dus ook vloerbedekking en gordijnen: “Het inmeten, monteren van gordijnen en het leggen van de vloeren doen we zelf. Ruud en Zeger zijn een goed team.” Hoe is de corona tijd geweest voor het bedrijf? “In het begin waren we best bang: stort alles nu in? De eerste weken was het zeer rustig, vanaf april-mei werd het steeds drukker. Zeker toen duidelijk werd dat op vakantie gaan naar het buitenland er niet in zat, toen werd het echt druk. Maar daarna kwam de lockdown en hebben we verbouwd. We waren iedere dag aanwezig. De verkoop ging gewoon door, dankzij de site en omdat we de klanten thuis zijn gaan opzoeken.” Het aan huis adviseren is echt een voortvloeisel uit de pandemie, net als het op afspraak bezoeken van de winkel: “Dat houden we er in, ook al zijn we weer voor iedereen open. Sommige mensen vinden het erg prettig wanneer we exclusief de tijd voor hen nemen. Dat geldt ook voor advies aan huis: onze doelgroep werkt niet meer, heeft en neemt de tijd voor het thuis ontvangen van Elma met haar tekeningen en moodboards.”

JONGERE DOELGROEP
Zoon Zeger zou graag een jongere doelgroep willen bereiken met de winkel, maar dan is er een andere locatie nodig in de stad: “Jongeren komen niet naar het Hof van Hoorn. Bovendien vraagt het om een ander concept, een andere uitstraling en een ander aanbod. We proberen wel nu al jongere consumenten te bereiken met Scandinavisch ogende meubelen van onder andere Moome, maar voor de meesten zijn we te duur. Wanneer Zeger het op termijn overneemt mag hij met de zaak doen wat hij denkt dat goed is. Maar ik denk dat hij, ondanks zijn ambities, dezelfde koers blijft aanhouden want het functioneert naar tevredenheid.” Verlichting is een productgroep die vrij recent is toegevoegd aan het aanbod: “Dat begon met een paar lampen van Oligo en dat breiden we nu langzaam uit. Hoorn heeft geen verlichtingsspeciaalzaak meer, met dank aan het internet. We merken dat steeds meer mensen binnenkomen voor verlichting. Zeger en Elma willen zich daar ook meer in gaan verdiepen en cursussen gaan volgen om echt goed advies te kunnen geven, net als bij de andere producten. We verkopen nu ook het merk Vibia en gaan het aanbod van Oligo uitbreiden. Er komt een speciale hoek voor verlichting.” Wat loopt er nog meer goed in de winkel op dit moment? “We krijgen een nieuwe showroom van Hülsta, Leolux verkoopt goed en de maatwerk banken van ROM doet het ook goed. De kleden van De Millenerpoort en de tafel Twinny van Bree’s New World zijn eveneens in trek. Deze tafel is ook binnen het budget van een jonger publiek. Dus misschien heeft Zeger toch een punt.” Wat er ook gebeurt in de toekomst, het karakter van het familiebedrijf zal niet veranderen: empathie met de klanten, begripvol, niet pushen, geen agressieve verkoop, nuchter, vriendelijk en gericht op het verlenen van service. “We zijn wie we zijn, we spelen geen rol in de winkel. Het is fijn dat onze klanten dit weten te waarderen.”

Dit artikel stond in Interior Business Magazine editie 13 – 2021.