Bruno Descamps, CEO van vloerenfabrikant Lamett, heeft zich op LinkedIn kritisch uitgelaten over het handelsbeleid van de Europese Unie ten aanzien van China. Volgens Descamps dreigt de EU een historische kans op strategisch partnerschap met China te verspelen door een te agressieve en protectionistische houding.
“I love Europe. Great place to live. But we have to find the right balance in our further decisions,” schrijft Descamps. Hij waarschuwt dat de EU door haar beleid een “chauvinistische mindset” in China in de hand werkt. Als voorbeeld noemt hij een gesprek met een Chinese consument, de heer Wong, die aangaf dat hij bewust geen Europese auto meer koopt vanwege de vijandige houding van de EU tegenover China. “Sinds de EU zoveel haat toont richting China, kunnen we beter Chinees kopen van nu af aan,” citeert Descamps.
Volgens de Lamett-topman is de handelsaanpak van de EU contraproductief. In plaats van de Europese markt van 500 miljoen consumenten te beschermen, duwt de EU volgens hem een veel grotere afzetmarkt van 1,3 miljard Chinezen in de armen van lokale producenten. Waar Chinese consumenten voorheen bereid waren een premium te betalen voor Europese producten, groeit nu de bereidheid om louter Chinees te kopen.
Descamps concludeert dat de EU een historische kans heeft laten liggen door China niet als strategische partner te omarmen. “Ze hebben exact het tegenovergestelde gedaan,” stelt hij. Zijn opmerkingen sluiten aan bij een breder debat binnen het Europese bedrijfsleven over de gevolgen van geopolitieke spanningen en protectionistische maatregelen voor de internationale handel.