Met een recordomzet voor het 12e jaar op rij blijft Carl Hansen & Son maar groeien. De omzet van de Deense meubelfabrikant groeide het afgelopen jaar met 37 procent tot een bedrag van bijna 1 miljard DKK (ongeveer 130 miljoen euro). De winst voor belastingen bedraagt over 2021 DKK 176 miljoen (ongeveer 23, 65 miljoen euro).

De vraag naar Deense meubelklassiekers blijft dus onverminderd groot. Het familiebedrijf uit Funen is naar eigen zeggen in topvorm. De winst van 176 miljoen DKK is een stijging van 89 procent in vergelijking met 2020. Knud Erik Hansen, CEO en derde generatie van de familie Hansen aan het roer van de fabriek (op de foto hierboven) is dan ook zeer blij. “Dit jaar is het 20 jaar geleden dat ik startte als leidinggevende bij het bedrijf dat inmiddels 114 jaar bestaat en ooit begon in de achtertuin van mijn opa in Odense. We zijn in die 20 jaar enorm gegroeid, niet alleen in omzet maar ook in het aantal medewerkers: van 50 toen tot ongeveer 600 mensen nu in Denemarken en 600 medewerkers in onze fabriek in Vietnam. De fabriek op Funen is gefroeid van 3.000 vierkante meter naar 50.000 vierkante meter. Ik ben dan ook zeer trots op wat mijn medewerkers en ik hebben bereikt in die 20 jaar.”

De groei van het bedrijf is wereldwijd. De thuismarkt groeide met 40 procent, De Verenigde Staten en Canada  groeiden met 45 procent, de Europese markt groeide met 36 procent. Japan vormt inmiddels 10 procent van de totale inkomsten. Hansen: “We zijn een Deens exportsucces. De komende jaren gaan we ons nog meer richten op de Amerikaanse en Aziatische markten.” In 2021 heeft het bedrijf drie nieuwe flagship stores geopend in Odense, Amsterdam en Barcelona. “Deze winkels zijn heel belangrijk voor ons. Niet alleen wat betreft de inkomsten, maar ook voor onze naamsbekendheid en voor onze klanten. Zij kunnen de meubelen echt ervaren in de winkels”, aldus Hansen. Er zijn op dit moment wereldwijd 19 Flagship Stores en daar komen er nog meer bij. In de eerste maanden van dit jaar zijn er winkels geopend in New York en München. “Ook de retailers buiten onze winkels die ons merk verkopen profiteren van de aanwezigheid van de Flagship Stores, zo merken wij. Dus gaan we nog meer Flagship stores openen de komende jaren.”

Hans J. Wegner’s CH24 chair – ook wel bekend als de Wishbone Chair – was opnieuw het populairste model van Carl Hansen & Son het afgelopen jaar. Alle ontwerpen van de fabrikant zijn gericht op duurzaam gebruik van materialen en een lange levensduur, wat ook bijdraagt aan een duurzaam karakter. “De weggooi cultuur is op zijn retour en de vraag naar meubelen van hoge kwaliteit blijft toenemen. Meubelen die generaties lang meegaan. Ik ben er trots op dat wij kunnen bijdragen aan dit veranderende consumptiepatroon dat wereldwijd steeds meer navolging vindt.”