Locatus geeft jaarlijks een Top 100 uit met de winkelformules die het straatbeeld domineren.  En wel op twee manieren: door het grootste aantal filialen óf de meeste winkelmeters. U kon in deze ranking altijd de situatie van het huidige jaar met het jaar ervoor vergelijken. “Dit jaar doen we hetzelfde, maar dan anders”, aldus Gertjan Slob van Locatus. Met de tool onderaan dit bericht kunt u na registratie handig en snel de resultaten vinden en vergelijken.

In de ranglijst van winkelformules zien we in de top maar weinig verschuivingen. Kruidvat blijft de nummer 1 en wordt op de voet gevolgd door Albert Heijn, die steeds dichterbij komt. Met de samenwerking met Jan Linders kan 2023 het jaar worden waarin Albert Heijn de koppositie weer gaat overnemen. Albert Heijn en Kruidvat blijven de onbetwiste koplopers en het gat met nummer 3 Jumbo is alleen maar groter geworden.

Vorig jaar hebben alle formules gemiddeld wederom minder filialen gekregen. Hadden in 2022 de 100 grootste formules gezamenlijk 24.411 winkels, in 2023 zijn dat er nog 24.082. Ook het procentuele aandeel van deze Top 100 ketens in het totaal aantal winkels daalde licht. Verder is de ondergrens om in de top 100 te komen vorig jaar verder gezakt. Dit jaar waren 107 filialen genoeg om een plek in de top 100 te veroveren. Voor de interieurbranche is er niet veel verandering merkbaar: Praxis is de hoogst genoteerde (en dan is de definitie van interieur nog vrij ruim) op plaats 49, gevolgd door Gamma op plaats 54. Op plaats 98 (gedeeld) Leen Bakker (foto hieronder), de formules colors@home en Woonexpress zijn uit de Top 100 verdwenen.

Bij de winkelmeters zien we het tegenovergestelde gebeuren. Hier steeg zowel het aantal meters van de top 100 (van 13,5 naar 13,7 mln. vierkante meter) als ook het aandeel. De top 100 ketens kregen dus minder winkels maar hun winkels werden wel groter. Twee internationale grootheden C&A en Douglas zijn dit jaar uit de Top 100 in aantal winkels verdwenen. Na een 85e plaats in 2016, is de C&A elk jaar één of meer plekken gezakt. Na positie 96 vorig jaar is C&A dit jaar met het sluiten van 10 winkels buiten de top 100 op basis van aantal winkels terecht gekomen. In de top 100 winkelmeters staat de C&A nog wel onveranderd op de 20e plek. Douglas viel dit jaar net buiten de Top 100 door het sluiten van 4 winkels.

De grootste daler van dit jaar is de Rabobank. De ooit trotste nummer 1 van onze Top 100 zakte van positie 35 naar 84 en dreigt nu langzaamaan uit de Top 100 te verdwijnen. Een opvallende nieuwkomer is Nelson. Schoenenwinkels hebben het al jaren heel lastig en veel van deze winkels zijn fors teruggegaan in aantal winkels. Nelson vaart wat dat betreft tegen de stroom in en is met het openen van 4 winkels nieuw in de Top 100.

De verschuivingen die we al jaren zien, komen ook in 2023 terug. De positie van ketens met dagelijks aanbod wordt steeds prominenter in onze Top100. De banken die 15 jaar geleden onze Top100 domineerden zijn bijna allemaal verdwenen en dat geldt bij de Top100 op aantallen ook meer en meer voor de grote mode retailers.

Wilt u zelf de ranking bekijken? Vanaf dit jaar kan dit via een online rapportage tool. U kunt vanaf nu de ranking zelf naar wens sorteren. Op branche, op formulenaam, op winkelmeters, op aantal verkooppunten of juist de dalers en stijgers bij elkaar.

Maar dat is niet alles. U krijgt niet slechts toegang tot de ranking van één jaar, maar van acht jaar. Dus zeven voorgaande jaren extra.

https://c.spotler.com/ct/m14/k1/tEM5q66L1fUvn_eGTaLdh3ejp8p9U2YVdNPZnxHvzjMQPp6wSR5EAnDMMuO8dYV6/6zzCEwJCzJJUPYZ