Advies, kennis en service als blijvende pijlers

Jan- Bart Huurman
“MENSEN ZIJN BEREID OM 20 MINUTEN IN DE AUTO TE ZITTEN VOOR ONZE COMBINATIE, ZEKER WANNEER WE DOORVRAGEN: WAAR KUNNEN WE JE NOG MEER MEE BEDIENEN? ONTZORGEN IS HET MOTTO.”
De transitie van De Bouwhof uit Zoetermeer van bouwmarkt naar allround woonwinkel. Met 20.000 vierkante meter is De Bouwhof uit Zoetermeer een van de grootste retailers in de regio op het gebied van alles dat met de afwerking en inrichting van interieurs te maken heeft. Begonnen als een sloopbedrijf heeft de onderneming, waaraan Jan Bart Huurman als derde generatie van zijn familie leidinggeeft, vanaf 2010 de bakens meer en meer verzet richting de interieurmarkt. Jan Bart: “We hebben altijd meebewogen met de markt, goed geluisterd naar klanten: wat zoeken jullie? Zo is dit bedrijf door de jaren heen gegroeid tot de omvang van nu.”
Hoe een sloopnbedrijf transformeerde naar een bouwmarkt en het compleet ontzorgen van het interieur heeft opgepakt; van deuren tot verlichting, van behang en verf tot eetkamersets. De vader en oom van Jan Bart (32) komen in 1979 in het sloopbedrijf van hun vader. “Dat bloedde dood op het moment dat de sloopkogel in zwang raakte om panden af te breken. Mijn familie besloot de achtergelaten meubelen en bouwmaterialen die zij tegenkwamen te gaan verkopen. Dat liep goed maar de vraag kwam op gegeven moment vanuit klanten naar nieuwe meubelen. Die zijn we vanaf 2010, dus 15 jaar geleden, gaan verkopen.”
Voor die tijd was De Bouwhof, inmiddels getransformeerd tot een groothandel en direct verkooppunt voor allerhande bouwmaterialen, verhuisd naar een nieuw pand dat in 1998 jammerlijk afbrandde. “De familie zat letterlijk in zak en as maar heeft een doorstart kunnen maken met behulp van de gemeente en de verzekering. Maar bovenal dankzij onze trouwe klanten die het bedrijf niet in de steek hebben gelaten.” Tot een volgende huisvesting in orde was werd er verkocht vanuit de woonboerderij van de familie, de huidige directeur kan het zich nog goed herinneren: “Het liep goed en toen we in een nieuw pand konden beginnen groeiden we daar ook al snel uit ons jasje. Ons huidige pand hebben we sinds 2010; het moment waarop we besloten meer te focussen op de inrichting van woningen.” Door de enorme omvang konden de bestaande afdelingen sanitair en keukens aanzienlijk worden uitgebreid en werd er dus gestart met de verkoop van meubelen.
“ONS HUIDIGE PAND HEBBEN WE SINDS 2010; HET MOMENT WAAROP WE BESLOTEN MEER TE FOCUS- SEN OP DE INRICHTING VAN WONINGEN.”
KAPITEIN MET EEN NIEUWE KOERS
In september 2024 heeft Jan Bart met zijn team van medewerkers (inmiddels bijna 80 personen) het jubileum gevierd van De Bouwhof: “In september 1979 zijn mijn vader en oom begonnen met het omvormen van het sloopbedrijf en is de naam De Bouwhof ook ontstaan. Mijn vader is in maart 2023 met pensioen gegaan en ik heb de leiding van het bedrijf overgenomen.” Ik ben blij dat ik de kans heb gekregen om het bedrijf richting de huidige koers te sturen.”
Hij nam ook in 2024 de beslissing om met de groothandel te stoppen: “Particuliere en zakelijke klanten liepen al door elkaar heen en we zaten met dubbele voorraden van precies dezelfde producten. Ik heb een efficiëntie slag gemaakt door met de groothandel te stoppen, nu is er wel 1.600 vierkante meter beschikbaar die ik graag zou willen invullen met bijvoorbeeld verhuren als filiaal van een landelijke woonketen. De gesprekken lopen nog.” Ook heeft hij nagedacht over het aanbieden van de ruimte aan een consumentenelektronica keten, maar daar zijn ambtelijke bezwaren tegen gemaakt: “Dat is jammer, want het zou een perfecte aanvulling zijn op wat we te bieden hebben voor het interieur en dat is al veel.”
SHOP IN SHOP EN OUTLET
In november 2024 nam hij de beslissing om een ondernemer in slaapsystemen een ruimte van 300 vierkante meter op de bovenverdieping op te nemen: “We hadden nog nooit bedden in de zaak gehad en het is nu, drie maanden na de start, een schot in de roos gebleken.” Ook een aanbieder van karpetten heeft met een shop in shop naast die van de beddenspecialist een plek gevonden in De Bouwhof. “Daarnaast hebben we een outlet store van Riverdale, waar ook nieuwe items worden verkocht, en een goed lopende bloemenzaak als huurder bij de ingang. Tel daarbij onze eigen afdelingen voor vloeren, zonwering, deuren, sanitair, verf en behang en keukens op en je vindt hier de complete afwerking en inrichting van het interieur.” Zelfs outdoor meubelen behoren tot het aanbod van De Bouwhof en Jan Bart fantaseert ook hardop op het toevoegen van een tuincentrum aan het aanbod: “De barbecues en de meubelen verkopen we al, dus waarom niet?”
GASTVRIJE BENADERING ALS MEERWAARDE
Voor de verlichting werkt het bedrijf samen met Eglo uit Oostenrijk en Light and Living uit Noordwijk. “Allebei bijzondere bedrijven die ook sterk zijn in woonaccessoires. Uiteindelijk wil ik naar nog meer een one stop shopping bestemming, met de nadruk op sfeer en beleving. Mensen moeten in de auto willen stappen om hier hun ogen uit te kijken naar ons aanbod, zonder nog na te hoeven denken over andere adressen. Ontzorgen in de breedste betekenis: wij stofferen, monteren en bezorgen naast ons deskundige advies dankzij een grote vakkennis en veel ervaring die we in huis hebben.”
Als extra onderscheidende factor noemt hij de gastvrije benadering door de medewerkers: “We stappen op bezoekers af, zeggen gedag en vragen gericht om zo het best mogelijke advies te kunnen geven. Dat wordt zeer gewaardeerd, ik kreeg recent nog een handgeschreven brief van een klant die zo blij was met de benadering door twee jonge medewerkers. Daar ben ik dan echt heel trots op en heel erg blij mee.”
TUSSEN BOUWMARKT EN WOONWINKEL IN
Hij benadrukt wel dat de functie als centrum voor bouwmaterialen voor de doe-het-zelver en de zzp’er behouden blijft: “Daarom zijn we iedere dag vanaf 7 uur in de ochtend al open. Het zou zonde zijn om deze functie te stoppen, we hebben een goede naam opgebouwd in de afgelopen 45 jaar. We hebben op technisch gebied heel veel kennis in huis, met name vanuit oudere medewerkers. Dat is goud waard in een tijd waarin steeds meer mensen twee linkerhanden hebben en niet meer kunnen of willen klussen.”
Daarom is de gemiddelde leeftijd van 43 jaar voor het team relatief hoog, zeker in vergelijking met pure bouwmarkten: “Maar daar word je geholpen door tieners die niets mogen kosten en die weinig tot niets weten over de producten. Dat is hier anders. Het geldt ook voor onze afdelingen sanitair, verlichting en keukens: specialisten die je helpen als klant. Zelf weet ik van alles een beetje, zij zijn de echte vakkrachten per productgroep en dat zie ik als een echte USP. Daarom zeg ik altijd dat dit bedrijf tussen een bouwmarkt en een woonwinkel in zit, waarbij ik de nadruk nog meer wil verleggen richting de inrichting. Je hoeft voor jouw huis echt niet verder te kijken dan De Bouwhof; dat is nu al zo en dat wil ik verder uitbouwen.”
ONTZORGEN ALS MOTTO
De Bouwhof heeft met Vandaag een eigen brasserie met inpandig terras en een speelruimte voor kinderen waar soms ook verjaardagsfeestjes worden georganiseerd. “Het hoort bij onze gastvrijheid voor het hele gezin. Tegelijk wil ik ook meer traffic naar de winkel, daarom hebben we bagagekluizen van DHL op het terrein en hebben we vanaf medio februari een oplaadplein voor EV’s. Ik denk niet dat mensen hier speciaal hun auto komen opladen, maar het is extra service die hopelijk sneller tot een herhaald winkelbezoek zal leiden.” Het verzorgingsgebied van De Bouwhof is volgens Jan Bart een straal van 15 kilometer rondom Zoetermeer: “Dus Den Haag, Leiden en Rijswijk plus Zoetermeer zelf. Tot aan Rotterdam, zeg ik zelf vaak. Mensen zijn bereid om 20 minuten in de auto te zitten voor onze combinatie, zeker wanneer we doorvragen: waar kunnen we je nog meer mee bedienen? Ontzorgen is het motto.”
“WE HADDEN NOG NOOIT BEDDEN IN DE ZAAK GEHAD EN HET IS NU, DRIE MAANDEN NA DE START, EEN SCHOT IN DE ROOS GEBLEKEN.”
“IK LAAT DE MEDEWERKERS ZOVEEL MOGELIJK MEEDENKEN OVER ONZE KOERS: HET VERGROOT HUN BETROKKENHEID EN HET LEVERT INZICHTEN OP WAAR IK ZELF NIET OP ZOU ZIJN GEKOMEN.”
GOEDE FORMULES NEMEN WERK UIT HANDEN
De samenwerking met VME Nederland als leverancier van meubelen en keukens dateert al van voor de keuze voor meubelen uit 2010, zo weet hij: “Het is nog van voor mijn tijd, we verkochten al hun keukens. Zo is het contact ontstaan voor de meubelprogramma’s die we verkopen. Het is een zeer prettige samenwerking: we hoeven niet zelf in te kopen en op de hoogte te zijn van de laatste trends. De prijzen, de administratie, alles is centraal georganiseerd en wordt perfect uitgevoerd.”
Hetzelfde geldt voor de formule van De Baderie waarmee De Bouwhof samenwerkt voor de sanitair afdeling. Eenzelfde constructie is er ook met Thuisin voor gordijnen en vloeren: “Zoals wij klanten willen ontzorgen, zo doen de formules dat voor ons. Zo kunnen we ons concentreren op het verkopen. We hebben in totaal 210 verschillende leveranciers binnen ons assortiment, dus hoe meer er gecentraliseerd functioneert, hoe beter. Ik kan het iedere retailer aanraden om met formules samen te werken.”
ONDERNEMER VAN HUIS UIT
Op de vraag wie de vlam van het ondernemen bij hem heeft aangewakkerd zegt Jan Bart beslist: “Dat is mijn vader geweest. Hij zei, en zegt: blijf altijd met je klanten en collega’s in gesprek. Geef hun aandacht, dan groeit de organisatie vanzelf. Dit is geen makkelijke tijd om te ondernemen, ook niet voor mij: we hebben een groot pand met veel parkeerplaatsen, dat dwingt tot creatief nadenken over de invulling. Dat geldt zeker sinds de pandemie, maar gelukkig zijn we zelfstandig en behoren we niet tot een keten. We kunnen zelf beslissingen nemen, zijn flexibel in het maken van keuzes. Ik laat de medewerkers zoveel mogelijk meedenken over onze koers: het vergroot hun betrokkenheid en het levert inzichten op waar ik zelf niet op zou zijn gekomen.”
Hij is eerlijk over het verloop van medewerkers, met name jongeren trekken snel verder. “Oudere medewerkers blijven gelukkig wel, we hadden laatst weer een 25-jarig jubileum en dat komt vaker voor. Nieuwe medewerkers werven we via social media: dat werkt beter en sneller dan ik had gedacht. Maar ik moet erkennen dat er schaarste is in mensen voor verkoopfuncties. Er gaan op dit moment redelijk veel winkels failliet, ook ketens zoals Blokker. Ik verwacht dat daardoor het aanbod van medewerkers tijdelijk zal toenemen.” Hij vindt maatschappelijk verantwoord ondernemen ook belangrijk: “Wat betreft duurzaamheid: we hebben 1.000 zonnepanelen op het dak die voor de helft van onze stroomconsumptie zorgen. In 2028 moet dat 100 procent zijn. Wat betreft medewerkers: we werken samen met Teamwerk dat bemiddelt voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Er zijn nu 7 medewerkers via Teamwerk bij ons in dienst.”
MEEGROEIEN MET DE STAD
Hij vond 2024 een tam jaar over de gehele linie binnen zijn bedrijf: “Er werd te weinig gebouwd. Daarnaast hadden we te maken met hoge interne kostenstijgingen en het internet als een grote concurrent. Op sfeer en beleving moeten we het van pure internetaanbieders kunnen winnen, denk ik. Wij bouwen zelf aan een nieuwe site met een webshop, maar deze dient toch vooral om mensen naar de winkel te krijgen. Hier gebeurt het, hier proef je de sfeer en voel je de beleving.”
De nieuwe site zal veel video’s en beelden bevatten om mensen te prikkelen om naar Zoetermeer te komen. Wat betreft 2024 voegt hij er nog aan toe: “De onrust in de wereld speelt zeker mee in het terughoudend zijn in het doen van grote uitgaven. Maar desondanks is ons streven om in 2025 weer te groeien, ik vermoed vanaf de tweede helft. Er komen meer bouwvergunningen bij in de loop van dit jaar, er gaan meer heipalen de grond in. Ik tel alleen al 5.000 nieuwe woningen in Bleiswijk, hier in de buurt, en 500 nieuwe woningen op 300 meter afstand van hier, achter het viaduct.
Mijn vader zegt altijd: we zijn meegegroeid met de stad Zoetermeer. Het zou mooi zijn wanneer we dit kunnen voortzetten.” Tot slot zegt hij over de toekomst van De Bouwhof: “We zullen net als destijds blijven anticiperen op vragen vanuit de klanten. Mensen hebben altijd meubelen nodig en we hebben hier zoveel ruimte om deze te laten zien. Soms kan je ook een vraag creëren; het succes van de bedden is daar een voorbeeld van. Hetzelfde geldt voor de shop in shop units die we nog kunnen aanbieden. Zo hebben we onlangs een bedrijf in magneetborden als huurder erbij gekregen, dat loopt leuk. Een zo compleet mogelijk aanbod onder één dak presenteren is voor ons de juiste weg gebleken.”
Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch, op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.
Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business magazine, editie december 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding