Met de Salone del Mobile 2022 in aantocht kijkt Lensvelt terug op de lancering van de Spider stoel, precies tien jaar geleden. In 2012 vroeg CEO Hans Lensvelt aan zijn goede vriend Joep van Lieshout, beeldhouwer en visionair kunstenaar, om een installatie voor Milaan te maken die iedereen omver zou blazen.

Met slechts twee maaden te gaan tot de opening van de Salone besloot het duo om nieuwe meubelen voor Milaan te maken. Met als motto ‘1 prototype per dag’ ontwierp Van Lieshout 30 stoelen in een maand tijd. Hij vindt dat er maar een dag nodig is om een goed meubelontwerp te maken, duurt het langer dan is een ontwerp geforceerd en onnodig gecompliceerd. Hij maakte zijn prototypen zonder winkelhaak en meetlint. Het creatieve proces was improviseren in plaats van jarenlang schetsen, berekenen en testen zoals dit gebruikelijk was in de meubelindustrie op dat moment.

Lensvelt vond het moeilijk om te kiezen uit de 30 modellen toen hij het atelier van Van Lieshout bezocht om de resultaten te bekijken. Uiteindelijk koos hij voor de AVL Koker Chair en de AVL (wat staat voor Atelier Van Lieshout) Spider Chair.
Nadat het stof dat was opgewaaid na de presentatie in Milaan in 2012 weer was gaan liggen waren beide heren nog steeds niet tevreden over het ontwerp van de AVL Spider Chair. Ze dachten: we hebben het gevoel deze stoel eerder te hebben gezien. Ze misten het specifieke Lensvelt DNA in deze stoel en ook het specifieke Atelier Van Lieshout DNA. Dus ging de ontwikkeling van het model verder in het atelier. Vier jaar later waren ze eindelijk tevreden met het definitieve ontwerp. De stoel had nu vierkante poten en dankzij dit kan de stoel tot 12 exemplaren op elkaar gestapeld worden.

De eyecatcher van de Lensvelt presentatie in Milaan in 2012 was een enorm kanon in gentiaanblauw, dezelfde kleur als de stoelen die werden getoond. De installatie heette Furnication als verwijzing naar de passie voor dit project van de kunstenaar en het design label. Het kanon was bedoeld als commentaar op games waarbij kinderen hele dagen achter elkaar zaten te spelen zonder ooit nog buiten te komen. Lensvelt steunt in geen enkel opzicht geweld en 10 jaar geleden had het bedrijf geen idee dat we nu, tien jaar later, middenin een verschrikkelijke oorlog zitten. Het protest was speels bedoeld destijds, als commentaar op kinderen die elkaar via een scherm bestreden. Waarbij ze niet meer zouden weten wat echt was en wat niet.

Het stalen kanon, gemodelleerd naar een Amerikaans model, stond voor een terugkeer naar moderne aesthetiek. Daarom ook gentiaanblauw, niet bepaald een effectieve camouflagekleur maar bedoeld als een mooie kleur. Hieronder ziet u hoe de stoel er uiteindelijk uitziet. bovenaan kunt u het oude en het nieuwe model naast elkaar zien staan.

Lees meer in het Engels over Joep van Lieshout here.