Klein of ruim, basic of iets meer aangekleed, ingetogen of extravert. Of juist heel anders? We wonen allemaal anders en deze individualiteit is het centrale thema van de nieuwe IKEA catalogus, aldus het woonwarenhuis in een persbericht. Aan de hand van zeven woonconcepten en het tonen van mensen met verschillende levensstijlen laat de catalogus zien hoe men de inrichting thuis zo goed mogelijk kan overeenstemmen met de eigen persoonlijkheid. Op de foto ziet u de cover van de Amerikaanse versie.

De IKEA catalogus 2019 benadrukt voor het eerst complete woonconcepten in plaats van losse ruimten. Op 100 bladzijden staan zeven verschillende woningen afgebeeld en beschreven die geheel met IKEA producten zijn ingericht. Van een appartement van 16 m² en een familiewoning van een gezin met vier kinderen tot een duurzame loft in de stad. De voorbeelden zijn bedoeld als inspiratiebron.

Zeven totaal verschillende woonconcepten voor zeven verschillende levensstijlen met als grote gemene deler herkenbaarheid. En, uiteraard de spullen van IKEA. “We willen de uitdagingen van het echte leven helpen aangaan en het leven thuis zo aangenaam mogelijk maken. Onze nieuwe catalogus biedt daarvoor een handvat, ook al weten we dat wereldwijd de manier van leven zeer verschillend kan zijn. Wij zien echter vooral veel overeenkomsten”, aldus Tanja Dolphin, Global Catalogue Content Manager van IKEA Communications AB.

Het “Life at Home Report” vormt de basis van de catalogus. Hierin staan woonervaringen en -wensen van mensen van over de hele wereld vermeld. Een van de bevindingen van het rapport is de grote stressfactor thuis is dat we te veel spullen bewaren. Bijna 27 procent van de door IKEA ondervraagden geeft aan maatschappelijke druk te voelen om met minder spullen om zich heen te wonen. Voor bijna de helft van de mensen is het grote twistpunt binnen het gezin het constant moeten opruimen van elkaars rommel. Daarom laat de catalogus voorbeelden zien van hoe je met minder spullen die eenvoudig op te ruimen zijn deze spanningen kunt wegnemen.

Bezit van spullen en verzamelen zijn ook thema’s die het woonwarenhuis heeft onderzocht, in dit geval op de Duitse markt. Bijna een derde van de ondervraagden wil meer opbergruimte in de woonkamer, waarbij bijna de helft erkent te veel spullen te bezitten. Meer dan twee derde van de vrouwelijke ondervraagden geeft aan degene te zijn die thuis het meeste opruimt. Bijna de helft van de deelnemers aan het onderzoek noemt zichzelf een verzamelaar, waarbij mannen overduidelijk in de meerderheid zijn. Dus de man verzamelt en de vrouw moet het opruimen…meer resultaten van dit onderzoek zijn te vinden (in het Duits) via deze link: http://ots.de/SXeput.

Naast de printversie is de catalogus ook digitaal (om door te bladeren) te vinden op de site van het bedrijf. Alle producten in de digitale versie zijn gelinkt met pagina’s op de site en direct te bestellen. Omdat steeds meer mensen vooral online kijken naar nieuwe spullen zal de site begin 2019 compleet worden vernieuwd. Zowel op de telefoon als op de tablet of de laptop zal het aanbod even overzichtelijk en bestelvriendelijk worden gepresenteerd. Ook het bestellen van leggers en stoffeerders wordt online vergemakkelijkt.

Natuurlijk staan de nieuwste meubelen centraal in de catalogus, maar oudere meubelen krijgen een tweede kans, aldus het bedrijf. IKEA Duitsland experimenteert in vijf vestigingen met het thema kringloop en neemt gebruikte IKEA meubelen terug om opnieuw (goedkoper) te verkopen. Deze moeten er uiteraard nog redelijk goed uitzien en niet kapot zijn…details: https://www.ikea-unternehmensblog.de/article/2018/zweite-chance).