Bij de Woonboulevard Wychen draait het werk om passie, om een aanbod waarbij iedere klant wel iets van zijn gading kan vinden. Het draait om samenwerken met betrouwbare partners, maar ook om uitbreiding een gigantische uitbreiding tot 200 merken.

Vader en zoon. Rogier en Frans Oosterbaan van meubelboulevard Wychen

Frans Oosterbaan begon in de jaren ’70 met zijn eerst meubelzaak en later in de jaren ‘90 met sportzaken. Nu heeft zijn familie een hele meubelboulevard in Wychen bij Nijmegen met 60.000 m2 vloeroppervlakte, 120 man personeel, 28 winkels en meer dan 200 merken. Het is passie die Frans drijft. En deze passie heeft hij over kunnen dragen aan zijn zoon Rogier. Interior Business praat met Rogier over strategieën. Welke keuzes maak je als bedrijf en waarom? Kortom: we willen achter het geheim van de smid komen.

1: Kiezen voor: passie

Rogier: “De kracht van ons bedrijf is het gegeven dat we een familiebedrijf zijn. Mijn vader had en heeft een enorme passie en die aanstekelijke drive heeft hij aan ons doorgegeven. Wij geven die passie door aan ons personeel. Als je bij ons werkt moet je echt een passie voor meubelen hebben. Dat moet in je dna zitten. We hebben dan ook een hechte band met het personeel en kennen iedereen bij naam.”

2: Kiezen voor: ieder wat wils

“We hebben diverse formules, van het laag tot aan het hoog segment zoals bijvoorbeeld Leolux en Gelderland. We willen voor iedereen wat kunnen brengen. Dus we hebben van budget tot design. We richten ons op een gebied in een straal rond Nijmegen. Nee, Duitsland niet en Friesland niet. In een straal van zo’n veertig kilometer rond Nijmegen hebben we een behoorlijke naamsbekendheid. Onze klanten zijn dus ook bereid om van wat verder naar ons te komen. In de Woonboulevard Wychen – aan de Nieuweweg – staan vier locaties: Oosterbaan Living, Zen Lifestyle, Eltink Interieur & Tilders. In totaal zijn er 28 winkels, waaronder ook keuken-, sanitair en woongerelateerde zaken. Woonboulevard Wijchen voert diverse winkelconcepten als Henders en Hazel, Xooon, Inhouse, Profijt meubel, Feelings baenks en heeft meer dan 200 merken in huis.

3: Kiezen voor: betrouwbare partners

“Om als bedrijf gezond te blijven, mogen de marges niet te dun worden. Dus je moet goede betrouwbare partners uitzoeken. Je moet ervoor waken dat merken teveel onder druk komen te staan, ervoor waken dat er een prijzenslag uitbreekt, omdat consumenten op internet gaan googelen op prijs. Zoek Partners die met winkeldetaillisten willen samenwerken. Het is een zorg als je puur een showroom wordt voor online winkels. Wij hebben onder andere een goede partner in IMG (fullservice organisatie Internationale Meubel Groep). Daar zijn we mede-aandeelhouder van en dat bevalt prima. Daar zijn veel familiebedrijven en die begrijpen ons. Daar voelen we ons thuis.”

4: Kiezen voor: fysieke winkels

“We geloven heel erg in fysieke winkels. Mensen blijven behoefte hebben om meubelen aan te raken, erin te zitten en te voelen. Maar klanten verwachten wel steeds meer beleving. De winkel moet steeds mooier zijn. Wel is het oriëntatie proces van de klant natuurlijk tegenwoordig volledig online, maar verkopen wij nog steeds meer dan 90% offline en dit zal zolang je juist inkoopt nog wel even blijven. Het voelen, aanraken en advies zal hier in erg belangrijk zijn.”

5: Kiezen voor: uitbreiding

“Loft bij Zen is onze laatste aanwinst. Dat is een nieuw merk met iets meer luxe in het lifestyle. Hier hebben we een volledig eigen team opgezet met een eigen inkoop. Dat team is heel actief en dat gaat goed. We gingen net bij de corona-uitbraak van start. Dit was even schrikken, maar gelukkig heeft onze markt zich erna snel hersteld en zijn we tevreden met de resultaten. Momenteel is de markt ook erg goed, maar het is natuurlijk de vraag voor hoe lang? We zijn voortdurend op zoek naar het uitbreiden van nieuwe woonformules of andere zaken als slaap-, tuin-, of andere woon gerelateerde zaken die bij ons zouden willen aansluiten.”

Dit artikel heeft u kunnen lezen in Interior Business Magazine 20-2020. Nog geen lid? Mail nu.