De detailhandel heeft in oktober 6,6 procent meer omgezet dan in oktober 2020, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 4,8 procent hoger. De omzet van de non-foodsector groeide met 12,7 procent, terwijl de omzet van de foodsector 1,8 procent kromp. Daarnaast is online 3,4 procent meer omgezet door de detailhandel. In vergelijking met oktober 2019 lag de omzet van de detailhandel 14,2 procent hoger in oktober 2021.
De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in oktober. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 4,3 procent hoger dan in oktober 2020. De omzet van de non-foodwinkels groeide in oktober 2021 met 12,7 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 9,2 procent hoger dan een jaar eerder. Ten opzichte van oktober 2019 lag de omzet van non-foodwinkels in oktober 2021 ruim 14 procent hoger.

De kleding- en schoenenwinkels hebben ook in oktober fors meer omgezet dan een jaar eerder. Verder was de omzet van deze winkels in oktober 2021 hoger dan in oktober 2019. Ook de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren, de drogisterijen, de winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in recreatieartikelen hebben meer omgezet dan een en twee jaar eerder. Daarentegen hebben de winkels in consumentenelektronica en witgoed minder omgezet dan in oktober 2020. Wel was de omzet van deze winkels hoger dan in oktober 2019.

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in oktober 1,8 procent minder omgezet dan in oktober 2020. Het verkoopvolume was 2,1 procent lager dan een jaar eerder. De omzet van de speciaalzaken lag 0,8 procent hoger, de omzet van de supermarkten 2,1 procent lager. Ten opzichte van oktober 2019 hebben de winkels in voedingsmiddelen ruim 4 procent meer omgezet.

De online omzet was in oktober 3,4 procent hoger dan in oktober 2020. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 2,1 procent meer omgezet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), groeide met 5,1 procent. De online omzet van kleding en modeartikelen, van voedingsmiddelen en drogisterijen en van overig non-foodartikelen lag in oktober 2021 hoger dan in oktober 2020. De online omzet van consumentenelektronica was echter lager dan in oktober 2020.