Dynasty Shipping laat positieve geluiden horen over ‘de containercrisis’. Na een tumultueus jaar lijken de marktontwikkelingen in het containertransport langzaam maar zeker in rustiger vaarwater te komen. De hoge groei cvan ontainertarieven lijkt tot stilstand te komen.

Na maanden van explosieve groei lijkt de tarievenontwikkeling in de containerlijnvaart langzamerhand tot bedaren te komen. In de Shanghai Containerized Freight Index (SCFI), die de markt volgens kenners het nauwgezetst volgt, is het spottarief voor het vervoer van twintigvoetscontainers tussen Shanghai en Europa zelfs voor het eerst sinds lange tijd licht gedaald. Dat tarief was vrijdag, 22 januari, vastgesteld op US$ 4.413,– per teu, US$ 39 minder dan een week daarvoor. Op het andere grote vaargebied, Shanghai-Amerikaanse westkust, steeg het tarief juist wel weer iets, met US$ 35 per teu.

De World Container Index van de maritieme consultant Drewry steeg vorige week met 0,3% naar een gemiddeld tarief van US$ 5.237,– voor een veertigvoets container. Een verwaarloosbare toename vergeleken met vorige week, toen diezelfde index nog met 19,8% steeg. Op een alternatieve index uit China, de China Forwarders Freight Index, was in de derde week ook al een afvlakking te zien. Op de index van marktplaats Freightos steeg het tarief voor containervervoer van Azië naar Europa vorige week vrijdag juist nog wel door, naar US$ 4.000,–, een groei van 6% vergeleken met vorige week.

Torenhoog zijn de containertarieven hoe dan ook nog steeds. Om precies te zijn 194,1% hoger dan een jaar geleden, zo berekende Drewry. Individuele verladers kunnen voorlopig nog steeds duizelingwekkend hoge rekeningen onder ogen krijgen. De Britse krant Lloyd’s List spreekt van verladers die US$ 10.500,– voor een veertigvoeter moeten betalen om verzekerd te zijn van een plek op een afvaart vanuit China naar Europa.

Voor transporten van China naar het Verenigd Koninkrijk kan dat zelfs oplopen tot US$ 16.000,– per teu. De congestie in Britse havens is zo enorm, dat Britse expediteurs die geen plek weten te vinden op afvaarten China-UK er volgens Lloyd’s List dan soms maar voor kiezen om hun containers via Rotterdam te vervoeren. Lloyd’s List meldt verder dat het Chinese ministerie van handel heeft bevestigd dat China maatregelen gaat nemen die de scheepscapaciteit moeten verhogen en de tarieven moeten stabiliseren. De internationale redersorganisatie World Shipping Council (WSC) heeft ondertussen in een statement gezegd dat het begrijpelijk is dat verladers en expediteurs niet blij zijn met de huidige hoge tarieven, maar dat ze niet moeten vergeten dat hetzelfde marktmechanisme er voor zorgde dat de tarieven de afgelopen jaren juist ‘heel laag’ zijn geweest. De WSC roept op tot een dialoog en stelt dat het tijd wordt voor samenwerking om ‘bottlenecks’ uit weg te ruimen.

Einde containertekort in zicht

Het container-uitwisselplatform Container xChange denkt dat er na het Chinees Nieuwjaar, op 12 februari aanstaande, een einde kan komen aan de regionale containertekorten. De gemiddelde Container Availability Index (Cax) is opgelopen tot 0,34 voor twintigvoets containers en tot 0,37 voor veertigvoeters. Een index van 0,5 weerspiegelt een evenwichtige markt, daaronder is er een tekort aan containers. Voor Shanghai, dat het afgelopen halfjaar een geëxplodeerde exportstroom moest verwerken, bereikte de index in december een laagterecord van 0,13 voor twintigvoeters. Het platform zegt dat de Chinese containerfabrieken op volle toeren draaien en dat door ‘agressief herpositioneren’ door rederijen van lege containers richting China het Chinese Nieuwjaar het keerpunt in het tekort aan materieel kan worden. Daar komt bij dat na 12 februari de meeste fabrieken in China twee weken dichtgaan, waardoor de afvoer van volle containers naar de zeehavens in die periode sterk zal afnemen. Volgens een woordvoerder van Container xChange ontwikkelt de beschikbaarheid van gewone containers in Shanghai zich richting een normaal niveau en is in Qingdao voor standaard materieel al de evenwichtswaarde van 0,5 reeds bereikt. Ook in belangrijke draaischijven buiten China, zoals Singapore, Nhava Sheva en Port Klang is het aanbod van lege containers de afgelopen weken fors verbeterd.