Zojuist is interzum Guangzhou als eerste internationale beurs voor de meubelbranche in het China van na de eerste COVID-19 golf afgesloten. Met succes, volgens organisator Koelnmesse: “Dankzij een streng toelatingsbeleid, het volgen van de maatregelen en de ondersteuning van een digitaal platform voor bezoekers die toch thuisbleven.”

Spanning volop van tevoren: hoe zou de beurs (27 tot en met 30 juli) verlopen? Met strenge voorschriften voor aantallen bezoekers, mondkapjes, handgel en anderhalve meter afstand houden is het toch gelukt om de beurs te houden. Minder bezoekers werden er ook toegelaten in de restaurants van de beurshallen. Toch zijn er goede zaken gedaan, zo zeggen exposanten. “Internationaal bezoek was er met name online. Business Matchmaking, zo noemen we het wat we hebben gedaan. De mensen die niet konden reizen zijn toch bereikt en hebben de beurs toch bekeken vanachter de computer”, aldus Gerald Böse, CEO van Koelnmesse. “Dit versterkt bij ons het gevoel dat er binnenkort, hoe dan ook, in Keulen ook weer internationale beurzen kunnen plaatsvinden. Deze beurs in Guangzhou heeft dit echt bevestigd.”

Interzum Guangzhou

Met meer dan 800 uit 16 landen en rond de 100.000 bezoekers was dit een goede gelegenheid om zaken te doen, elkaar weer te zien en te netwerken. “Het belangrijkste is dat de exposanten en bezoekers zich veilig hebben gevoeld de afgelopen drie dagen. Als organisatie heeft dit ons gesterkt in ons vertrouwen om een dergelijk evenement van de grond te krijgen in deze tijd”, zo zegt Keith Tsui, Managing Director van de Koelnmesse dochter die deze beurs heeft georganiseerd. Hoewel er minder deelnemers waren dan doorgaans, waren er ook exposanten van buiten China aanwezig. Een groep van 8 Duitse ondernemingen exposeerde gezamenlijk met lokale medewerkers als standbemanning.  Wat de bezoekers betreft, dit waren vooral Chinezen, ook iets minder dan gebruikelijk, maar de derde dag (vandaag dus) brak het bezoekersrecord van de beurs. “Een bewijs van dat men zich veilig voelde op de beurs”, aldus een trotse Tsui.

Interzum Guangzhou

Ook een succes was dus de Offline2Online Live Business Matching via internetExposanten waren zeer positief over de mogelijkheid om klanten op afstand via camera en scherm de nieuwste producten voor de meubelindustrie te kunnen tonen. Dit lijkt een blijver te zijn voor volgende edities. De maatregelen hebben ook gewerkt en hier is de Duitse CEO heel blij mee: “Voor al onze beurzen, waar dan ook ter wereld, gaat ons concept B-SAFE4business een standaard onderdeel worden. Zo kan er toch nog rechtstreeks zaken worden gedaan”, zo verzekert Böse. “Beurzen zijn van levensbelang voor onze klanten. Negentig procent van onze klanten zijn middelgrote ondernemingen, voor hen zijn internationale vakbeurzen onmisbaar voor toegang tot de wereldmarkt. Wij helpen hen daarbij op alle mogelijke manieren.”