Bij Euretco is het nodige aan de gang. Eind mei werd aan de aangesloten meubelleden de nieuwe collecties gepresenteerd van de groepen Flits, World of Living en Studio Relax. Achter de schermen gebeurt er meer, bestaande concepten worden onder de loep genomen en nieuwe concepten zijn in de maak. Interior Business nam een kijkje in de showroom in Hoevelaken waar alle nieuws staat uitgestald en sprak met productmanager meubelen Maarten Mulders en marketingmanager Hendrik-Jan Evers. Dit artikel is eerder verschenen in het Interior Business Magazine.

Het belangrijkste doel van Euretco is het ontzorgen van de aangesloten ondernemers, zodat zij ruimte hebben om zich met de klant bezig te houden. Hendrik-Jan Evers van de retail-serviceorganisatie heeft een ochtend uitgetrokken om samen de nieuwe producten in de groepen Flits, World of Living en Studio Relax te bekijken en om uit te leggen wat er gaande is binnen Euretco.

Het eerste kwartaal is door de meubelondernemers aangesloten bij Euretco goed afgesloten, beter dan het gemiddelde van 3,4% omzetstijging wat brancheorganisatie INretail aangeeft. Het ledenaantal is stabiel en de groei van deze leden loopt boven het marktgemiddelde. Daarmee zit Euretco op een goed spoor.

Professionalisering

Binnen alle woonconcepten is ingezet op professionalisering. Dat gebeurt onder meer bij Binnen en Vivante door een inspiratiemagazine dat per concept laat zien wat er mogelijk is met de producten. De professionalisering zit ook in de (online) communicatie, het beheren van websites, samenwerking met stylistes, het toepassen van moodboards en contentkalenders, inkoop aan de hand van prijsbogen en trends. Kortom, er wordt meer op maat gewerkt. 

Nieuwe collecties 

Goed, dan nu over de nieuwigheden binnen Flits, World of Living en Studio Relax. Productmanager meubelen Maarten Mulders schuift aan om een toelichting hierop te geven. De nieuwe collecties zijn door Maarten en Jacqueline Pot-van der Meer in overleg met de commissie samengesteld. Binnen Flits zijn er vier stijlen: style, trend, at home en today. Alle vier hebben een duidelijk eigen karakter blijkt bij een ronde door de showroom. Bij ‘trend’ staat een groene bank in een doorleefd kunstleer, geflankeerd door een zwart-metalen kast, bijzettafeltjes met goud-gekleurde poten, een industriële lamp en een poef. Onder ‘style’ valt een grote zithoek, uitgevoerd in een grijze tint en onder at home een driezitter in een groene velours. 

Aan het concept Relax zijn drie nieuwe relaxfauteuils toegevoegd in verschillende maten. Bij World of Living hoort een comfortabele eethoek waarvan de stoelen een verfijnd draadonderstel hebben en daarbij een blauwe leren bank. 

Op de achterwanden zijn steeds moodboards per module en kleurstellingen te zien. Deze kleurstellingen komen terug in de alle uitingen zowel in print, folders, flyers en POS materiaal maar ook online. “Daarmee is in een oogopslag duidelijk wat de gedachte achter de module is”, legt Maarten uit. De reacties van de ondernemers tijdens de presentatie waren goed. De samenwerking met de ondernemers wordt geïntensiveerd. Waar bij de ene ondernemer een blauwe stoel een hardloper is, is deze dat bij de ander niet. Indien gewenst komt de Euretco Accountmager bij de retailers en analyseert samen hoe de verkoop verbeterd zou kunnen worden – om maar een voorbeeld te geven. 

 

Verbinden

“Je merkt dat er een verschil is tussen de ondernemers van nu en die van tien jaar geleden,” vertelt Hendrik-Jan. “Er is een nieuwe generatie bij betrokken, mensen die zijn opgegroeid met de communicatiemiddelen van nu en die actief op nieuwe manieren de klant benaderen. Die ook meer openstaan voor het delen van informatie met elkaar. Je ziet direct al op Instagram plaatjes van wat er binnenkort verwacht wordt in de winkel. Er is veel meer contact tussen ondernemer en klant.” 

Ook dat wil Euretco faciliteren. Door op een goede manier te ontzorgen, ontstaat er ruimte voor ondernemen en verbinden, is de gedachte. En verder? Euretco is druk met de ontwikkelen van nieuwe woonconcepten. Hou het magazine en de nieuwsbrief van Interior Business in de gaten om als eerste op de hoogte te zijn van alle ontwikkelingen.